Nandopsis sp. "Darsti".

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    Enligt FishBase och Cichlid press så är det en Cichlasoma. Jag gick bara in på FishBase och hämtade min lista. Principen står fast hursomhelst. Nandopsis finns bara i Västindien även om det möjligen kan finnas något skumt undantag någonstans. Sedan anser kanske Burgess att alla mellanamerikaner är Nandopsis men det som flest anser är rätt vinner.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • lutkeni
      Användare
      • oktober 2003
      • 78

      #32
      Jag anser att fishbase inte är fullt uppdaterad på alla områden! I alla fall om man ser till vissa marina fiskarter och malar.

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        citat:Jag anser att fishbase inte är fullt uppdaterad på alla områden! I alla fall om man ser till vissa marina fiskarter och malar.
        Självklart är den inte det. Det är ju omöjligt. Enligt Sven Kullander som har viss koll så är FishBase den som är bäst på namn för tillfället. Ett namn blir "godkänt" först när det används inom vetenskapen. Nandopsis föreslogs för massor av stora Cichlasoma i en akvarieidskrift. Detta blev aldrig erkänt och har inte använts i vetenskapliga publikationer. Senast är inte det som sedan visar sig bli "rätt". Men självklart. FishBase sköts av människor och kan omöjligen vara helt uppdaterat.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        Arbetssätt...