Nandopsis sp. "Darsti".

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • april 2002
    • 4619

    #16
    citatå du säger att om jag skulle skriva en artikel i ciklidbladet skulle det finnas mer fiskar i handeln??? skulle inte tror det! det är en bra tidning men sån makt tror jag inte den har!
    Tror inte jag heller - som jag skrev en fluga gör ingen sommar. Men det har skrivits mängder av artiklar om malawi och tanganyika och de säljer ju. Det handlar om att nöta in ett budskap - men som sagt kanske är centralamerikanerna så tråkiga att det inte går att skriva artiklar om dom, vad vet jag[] - det kommer i alla fall inte in några artiklar om dom (med något enstaka undantag).
    Ciklidhälsningar
    Kjell
    PS 1 - visste inte ens om att guldsömmen kom från centralamerika, så lite vet jag[:0].
    PS 2 - Undrar hur långt man måste gå för att kunna provocera en centralamerika-fan så mycket att han/hon lyckas åstadkomma några artiklar om dessa fiskar till Ciklidbladet[].
    PS3 - Jag har själv haft affär och jag har själv sålt alla sorters ciklider (förutom madagaskar för de fanns inte på den tiden).

    Kommentar

    • Rivulatus
      Användare
      • december 2002
      • 811

      #17
      Kjell:Ja jag erbjöd mig för en två år sen att skriva men då vart det noll respons men men,Guldsömmen..... jag skrev faktiskt om sydamerikaner också [)]

      jaja jag får väll försöka knåpa ihop några rader när jag fixat min kamera men jag tycker det är så svårt att hitta nått som verkligen är intressant, för ingen vill väll läsa om - Detta är mitt akvarium med mina fiskar´, ska iof. till tyskland på mässan till våren och då kan man ju kanske knåpa ihop ett reportage!

      SA:

      Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
      Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • april 2002
        • 4619

        #18
        citat:Ja jag erbjöd mig för en två år sen att skriva men då vart det noll respons
        !!!!!!!!! - Alla artiklar är alltid välkomna.

        citat:jag tycker det är så svårt att hitta nått som verkligen är intressant
        Byt fisk[] - nä men allvarligt skämtat, nog måste du ha något att berätta om vad gäller dina fiskar.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:sån affär med distrubition över hela landet
          Det var ungefär det jag menade. En stad lär inte vara marknad nog. Utan att själv haft affär så gissar jag på att distributionen bör gå utanför landet för att inte gå back.

          Själv är jag ett stort fan av dessa fiskar, i akvarium särskilt de som blir under 20cm (av utrymmeskäl).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #20
            Så, nu är det fixat en artikel om centralare till ciklidbladet.
            Ni kan ju själva gissa vad den handlar om!

            Kjell, du får ha tålamod om du sitter med ett modem.
            För alla bilder är med i zipfilen också, så det blev 6 Mb.

            Skall se om jag inte kan fixa ihop något till de andra ciklidbladen också, nästa år. Det är 4 gånger om året, eller?

            Rivulatus: Intressant eller inte, skriv om vad du observerar, det är det som de flesta nog vill läsa om. Vetenskapliga artiklar är oftast väldigt tråkig läsning!
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • december 2002
              • 811

              #21
              Jo men om man skriver vill man ju alltid vara värst!

              Nää helt seriöst nu ska nog jag också ta tag i pennan och knåpa ihop några rader!
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #22
                citatå, nu är det fixat en artikel om centralare till ciklidbladet. Ni kan ju själva gissa vad den handlar om!
                Tack för det på den nye redaktörens (Michael Persson) vägnar - jag har vidarbefodrat artiklen till honom.
                Det lär väl ge honom ännu fler grå hårstrån - det är nämligen så att det redan finns tillräckligt med artiklar till nästa nummer (vilket dock inte hindrar att han vill ha in ännu fler).
                Ciklidhälsningar
                Kjell

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #23
                  Aj då, då kanske min förhoppning om en ciklidartikel, om centralare, per ciklidblad under 2004 spricker
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #24
                    citat:Aj då, då kanske min förhoppning om en ciklidartikel, om centralare, per ciklidblad under 2004 spricker
                    Det är möjligt men å andra sidan så kan ni Centralamerika-fan då skylla på att det är NCS fel att inte dessa ciklider är populärare eftersom inte era artiklar kommer in.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell
                    PS. Kan tipsa om att det blir ett Nicaragua-föredrag på Ciklidstämman i år, samt dessutom ett Madagascar-föredrag (vilket definitivt inte hör till vanligheterna).

                    Kommentar

                    • anli
                      Användare
                      • mars 2003
                      • 3740

                      #25
                      Har inga centraler själv, men jag måste säga att de mest spännade och intressanta trådarna på forumet är de som centralamerika-fansen startar.
                      Så mycket kul som dryftas där, så finns det nog stoff till en massa artiklar.
                      Anders L

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • december 2002
                        • 811

                        #26
                        Jag vet vi är ganska bra

                        Men grejen är väll att man ska få tummen ur och plita ner ett par rader, fick en ide om att göra det till en serie på kanske tre artiklar som man kan följa, skulle vara intressant i slutändan och knyta dom samma artiklarna då fiskarna går i samma akvarium eller nått!
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        • lutkeni
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 78

                          #27
                          Nu finns det ju fortfarande arter som håller på och placeras runt och vad jag vet så står arten och "väger" mellan Nandopsis och Theraps, vilket i sig är väldigt underligt.
                          Men om man kollar de karaktäristiska yttre dragen så är den väldigt lik övriga medlemmar inom Nandopsis. Mest lik Jack dempsy om jag får säga det själv.
                          Informationen har jag fått via mailkontakt från USA, en kille som heter Peter Stone, som är stor på centralamerikas ciklider.



                          citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                          citat:Nandopsis darsti är ju en realativt nyupptäckt art från Nicaraguas atlantkustsida. Vad jag vet, påträffades de första exemplaren i Rio Escondido, nära Bluefields.
                          Det är ingen Nandopsis om den finns i Nicaragua. Darsti ger 8 träffar i Google. En på fisken ifråga. Var har du fått infot om fisken?

                          Kommentar

                          • lutkeni
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 78

                            #28
                            Nja, alla delar nog inte de åsikterna! JAg tycker vetenskapliga artiklar är MYCKET intressanta! Det ger mycket att bygga hobbyn vidare på!

                            Men jag håller med om vad Kjell och Ola skriver. Marknaden har vad som efterfrågas och det är ju upp till oss att se till att efterfrågan ökar genom att öka tycket på zoo-handlarna.

                            Flowerhorn är en hybrid va!? Mellan A. citrenellum och A. trimaculatum? Är den streil?
                            För övrigt har jag sett ett par papegojciklider som lekt i en zoobutik i Karlstad. Trodde de också var sterila men men... [V]

                            /Krille



                            Krille

                            citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                            Så, nu är det fixat en artikel om centralare till ciklidbladet.
                            Ni kan ju själva gissa vad den handlar om!

                            Kjell, du får ha tålamod om du sitter med ett modem.
                            För alla bilder är med i zipfilen också, så det blev 6 Mb.

                            Skall se om jag inte kan fixa ihop något till de andra ciklidbladen också, nästa år. Det är 4 gånger om året, eller?

                            Rivulatus: Intressant eller inte, skriv om vad du observerar, det är det som de flesta nog vill läsa om. Vetenskapliga artiklar är oftast väldigt tråkig läsning!

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Det finns tre Nandopsis. N. haitiensis, N. tetracanthus och N. vombergi. Nandopsis finns bara på öarna i västindien.
                              citat: Nu finns det ju fortfarande arter som håller på och placeras runt och vad jag vet så står arten och "väger" mellan Nandopsis och Theraps, vilket i sig är väldigt underligt.
                              Njä, det finns inga arter utanför Nandopsis som väger mellan Nandopsis och annat. Däremot är det möjligt att Nandosisarna delas upp i fler arter (och släkten). Alla "mellisar" har i princip flutit sedan Kullander reviderade Cichlasoma. Om tio år kommer vi inte känna igen mycket. Min källa är Kullander (i onsdags).
                              citat:Flowerhorn är en hybrid va!? Mellan A. citrenellum och A. trimaculatum? Är den streil?
                              För övrigt har jag sett ett par papegojciklider som lekt i en zoobutik i Karlstad. Trodde de också var sterila men men...
                              Båda lär vara hybrider. Flowerhorn har inga fortplantningsproblem vad jag vet. De första papegojciklidhanarna var sterila gissar jag på (jag vet flera som försökte odla dem när de kom utan framgång) men numera verkar det som om fertila (fortplantningsdugliga) hanar är vanligare.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • Motaguensis
                                Användare
                                • juni 2003
                                • 250

                                #30
                                Ola: Nandopsis ramsdeni er også en Nandopsis, den kommer fra samme øy som Nandopsis tetracanthus (Cuba) og nandopsis woodringi som desverre er utdød
                                Preben

                                Kommentar

                                Arbetssätt...