Diskus bilder via kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    #16
    I mina tankar så har jag för tillfället har jag 40 tal vuxna diskusar. Hur generna är på dessa vet jag inte fast flera av dem är vildfångade så de borde ha bra gener.

    För ett tag sedan hade jag problem med att avkomma från ett par stod och tryckte i hörnen av tanken. Efter att ett flertal gånger har tvättat pumpar och gjort vattenbyte så blev inte resultatet bättre. En kompis till mig föreslog då att jag skulle prova att byta ut mitt gamla filtermaterial. Resultatet vad att jag ökade vattenkvalitén och fisken började titta fram igen.

    En av mina större 500liters baljor kraschade på grund av att det droppfiltret vad igen satt av torvpartiklar. Vattnet luktade unket som inte är normalt efter varje vattenbyte och fisken stod och tryckte. Samma sak här efter att ha rengjort filtret och stoppat i ett nytt så började fisken att titta fram igen.

    Startade ett nytt akvarium i lägenheten efter en flytt. Tog ca 3 månader innan fiskarna börja bli lugna i sina nya tankar. I denna tank använder jag vanligt kranvatten. Innan den normala cykeln hade gjort sitt och man fått balans i akvariet.

    Med vattenkvalitet menar jag kvaliteten på vattnet som blir till resultat av samspelet mellan pumpar, mat, växter, vattenbyten etc. Hur man åstadkommer detta kan sedan ske på en rad olika sätt beroende på de lokala förutsättningarna.

    Att räddhet har oftast med vattenkvaliten. Unga fiskar har dock en stark stimkänsla och blir bra mycket lugnare i om man har dem 20st eller flera. Detta avtar med ålder då fisken blir lugnare. Ibland kan ljuset spela ett viss roll om man får skuggor.



    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

    Kommentar

    • salar
      Användare
      • juni 2002
      • 227

      #17
      Kan väl berätta att de senaste diskus som jag köpte och har nu är 5st röd turkos eller red diamiond tycker jag de ser ut som med röda prickar som red spotted green och guldgul mage, och 5 st brun diskus ,alla i samma storlek från början 4-4,5cm.De gick alla tillsammans från början i ett 170liters akvarium. De som tog för sig och åt först var de turkosa.De bruna var mer försiktiga.Senare flyttade jag på de turkosa till ett 375liters och det gjorde ingen skillnad på dom. De trivs leker och äter ohämmat. Där fanns tidigare en gammal turkos plus ett par scalarer som jag gett bort.Problemet är med mina bruna.De blev jätterädda efter jag flyttade på de turkosa. Det är ingen skillnad på vattenkvalitet utan den är högsta möjliga.Jag byter vatten för ofta tycker jag.Kan det möjligen vara att dessa är van vid ett annat PH kanske. Jag kör med en foderautomat laddat med diskusgranulat plus att de får frysfoder på kvällen då de är mindre lättskrämda. Jag har alldrig haft detta problem tidigare med diskus eller andra fiskar och det är lätt att dra förhastade slutsatser.Jag har faktiskt även haft vildfångade Manacapura med mindre framgång (för många i burken bl.a.)Det var ena enastående skönheter.

      SALAR
      SALAR

      Kommentar

      Arbetssätt...