Diskus bilder via kamera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan1
    Användare
    • maj 2002
    • 390

    Diskus bilder via kamera

    Hej

    Har roat mig med att visa LIVE bilder av mitt akvarium över
    internet. Kommer att ske under ett par dagar. Ta dig en titt.

    Kräver att du använder exempelvis Windows Media Player väljer

    Open Url http://217.215.114.20:1029

    skriv gärna lite kommentarer, ni utan bredband tja. 100 kbps

    Johan Nilsson


    Johan Nilsson
    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home
  • Marcus
    Användare
    • april 2002
    • 78

    #2
    Trevligt, verkligen uppenbart att de trivs toppen, de är inte rädda för fem öre verkar det som.
    Lite avundsjuk, mina är lite rädda då mitt kar nästan står på marken där man ofta går förbi.

    Förresten vad har du för pumpar? mina växter rör sig mycket mer.

    Verkligen inspirerande



    Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
    "Övning ger träning"

    Kommentar

    • Therese
      Användare
      • april 2002
      • 196

      #3
      Marcus, har du några andra fiskar med dina discusar? För om du har några andra pigga fiskar som inte är rädda för något så kommer discusarna själva komma fram föär dom ser att det inte är någon fara. Mina discusar står ganska så centralt i midje höjd o så fort dom känner vibrationerna från att man kommer så simmmar dom alt vad dom kan åt det hållet. Det ser ganska så roligt ut=)Fast dom e ena riktigt bortskämda matvrak spottar ut flingfoder äter bara räckmix suck=)

      mvh Therese

      Kommentar

      • Marcus
        Användare
        • april 2002
        • 78

        #4
        Hej Therese
        Jodå några andra har jag, men bara en 25 kardinaltetror, men jag har dock 11 st diskus.
        Problemet är att när en blir skraj sätter alla fart.
        Självklart kommer de fram när jag matar, men om jag rör mig för mycket gömmer de sig även då.

        Blir dock bättre när jag byter vatten oftare har jag märkt, idag byter jag ca en gånger i veckan, kanske skulle börja med två gånger?

        Lika bra att fråga lite x-tra, alltid lär man sig något nytt
        "Övning ger träning"

        Kommentar

        • Johan1
          Användare
          • maj 2002
          • 390

          #5
          Hej

          Det du ser på bilden är 75cm i höjd och ca 120cm i breed så det
          är en stor tank. Diskusen på bilden är ett gammalt lekpar som jag
          har tagit på från odlingen.

          Över akvariet hänger en metallhalogenlampa så det är mycket ljus i tanken. Räddheten har med vattenkvaliten att göra som här blir
          toppen.

          Johan Nilsson





          Johan Nilsson
          https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            tror faktist att det där med vatten kvaliteten stämmer. Om mina fiskar är hängiga så blir dom betydligt pigare när man byter vatten. Fast jag har nu en som är dålig=/ han äter. Jag vet inte om fiskar är medvetna om sitt utseende så att dom kan få någon form av anorexia eller dyliga.
            mvh Therese

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Snyggt jobbat Johan!

              /Hasse

              - http://och.nu/ciklid -

              Kommentar

              • salar
                Användare
                • juni 2002
                • 227

                #8
                Discus har olika gener både fysiskt till utseendet och psykoligskt till dess beteende. Vissa äter frenetiskt och oräddt ur händerna. Medans andra är mer försynta och försiktiga. Jag har och har haft discus till och från i 15år så en viss erfarenhet har jag.Det här med vattenkvalliten ställer jag mig tveksam till,kan ha lite med det att göra. Har dock alldrig haft så illa tror jag.Skygghet brukar i regel gå över.Kan ta tid dessvärre.Jag tror mest på genetiska anlag jag.
                Vad vore livet utan fiskar.

                SALAR
                SALAR

                Kommentar

                • salar
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 227

                  #9
                  Det vore hemskt kul om servern voreöppen
                  MVH Vad vore livet utan fiskar!

                  SALAR
                  SALAR

                  Kommentar

                  • Johan1
                    Användare
                    • maj 2002
                    • 390

                    #10
                    Är världen alltid svart eller vit? Det tror jag knappast utan den är en vid gråskala.

                    Samma sak gäller ju diskus. På ena sidan har vi de som byter vatten varje
                    dag och på andra sidan har vi de som byter varje vecka. Är vatten billigt och el
                    dyrt så är det ganska troligt att man byter vatten varje dag (asien) har man andra
                    förutsättningar så kanske byter man vatten mindre ofta och förlitar sig på pumpar
                    växter

                    Vattenkemi är ju även det är hett ämne. Bor man i ett område med perfekt vatten för
                    att diskus så tar man ju vatten direkt från kranen. Är vattnet hårt eller innehåller
                    olika typer av föroreningar så kanske man använder osmosvatten för att göra vattnet
                    mera lämpligt för diskus.

                    Skall man använda syra eller torv för att få ned pH. Själv använder jag torv
                    för jag har en liten odling och det är fullt tillräckligt för mig. För andra kanske
                    syra är det enda alternativet då man har andra förutsättningar.

                    Grus eller inte grus i akvarium kan man ju även det diskutera. Ur vissa synpunkter
                    är det ju lättare att ha diskus i växtakvarium. stabilare miljö och trevligare syn. Har
                    man dock många akvarium och matar mycket kanske man vill ha tomma akvarium
                    genom att fisken hittar maten och lättare att städa.

                    Vad är en duktig odlare. Är det den kommerciella odlaren av diskus som föder upp
                    tiotusentals fiskar varje år. Eller är det första gångsodlaren som möter motgång på
                    motgång innan han efter 5år lyckas få sin första kull.

                    Vem har finast diskusar, är det en privat person med tjock plånbok som har lyckas
                    köpa sig till den häftigaste varianten från asien, eller en privat akvarist 12cm
                    diskusar som han har odlat själv under 5 genarationer.

                    Som sakt vad, jag tror inte det finns ett svar på frågan vad som gör diskus
                    oskygga. Om det är vatten eller temperatur utan man får prova sig fram ett steg
                    i taget tills man hittar vad som är rätt för en själv.

                    Då det gäller webbkameran så vad det rolig engång grej.



                    Johan Nilsson
                    https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

                    Kommentar

                    • patrik_k
                      Användare
                      • april 2002
                      • 125

                      #11
                      Hej !
                      Jag har i mitt discusakvarium märkt en intressant sak med hur mina discusar reagerar.
                      I förigår tilsatte jag torv till vattnet i mitt discusakvarium, efterssom jag tycker om när vattnet är brunt...
                      Hur mina discusar reagerade:
                      Jo, dom har blivit mer aggressiva och jagar varandra hela tiden. Dessutm är dom mer rädda och får ibland "ryck" när jag ska mata.

                      Jag får nog byta vatten imorgon...

                      MvH Patrik K
                      MVH Patrik K

                      Kommentar

                      • salar
                        Användare
                        • juni 2002
                        • 227

                        #12
                        Försök hålla ett stabilt PH om än något högt.
                        En separat tank ska man ha om man vill eftersträva ett lågt och stabilt PH. Fiskarna kan ta skada annars!!

                        SALAR
                        SALAR

                        Kommentar

                        • Fisherman
                          Användare
                          • april 2002
                          • 53

                          #13
                          Mycket tänkvärda och visa ord Johan har skrivit!

                          mvh
                          Fisherman

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            Användare
                            • april 2002
                            • 2294

                            #14
                            Håller helt med Johan. Man lär sig sina diskus. Jag byter regelbundet vatten hos ungfisk och lekpar. I de andra karen blir det mer sällan, dock man ser när det börjar bli dax. (Mer skygga, skrubbningar, rusningar etc ) Efter att i början jobbat mycket med salttillskott o mediciner har jag nu sedan något år tillbaka släppt detta helt. Jobbar nu enbart med temperatur och vattenbyten. Kan också nämna att svågern får fram stora diskuskullar med framgång, trots att han bor i Bukarest där de enligt våra mått har en ojämn och helt usel vattenkvalitet.Det skulle säker inte funka på viltfångat men dagens odlade varianter är tåligare. Tror att kontinuitet är viktigare än kvalitet, (givetvis inom vissa ramar).
                            kaj.p
                            diskus-varberg.com

                            Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

                            Kommentar

                            • salar
                              Användare
                              • juni 2002
                              • 227

                              #15
                              Hej!
                              Det är rent svammel med vattenkvalite!
                              Det har med gener på fisken att göra kan jag bara konstatera.
                              Fiskar är olika . Jag höll Oscar och Hantelciclider ett tag och med dom kunde man banka på glaset om man ville utan reaktion annat än att de kom fram och ville ha mat.Det kan dock tänkas att vissa Diskus är känsligare än andra.
                              Vad vore livet osv.
                              mvh Stefan

                              SALAR
                              SALAR

                              Kommentar

                              Arbetssätt...