Måste det alltid finnas en "hackkyckling"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #31
    citat:Oavsett om jag har haft syd- eller centralamerikanska ciklider eller t.o.m malawiciklider så har det följt med några ancistrus i varje kar.
    Jag trodde Ancistrus var växter...

    Det jag menar är att om man ändå ska ha en strykfisk så får man ta en som pallar det. Strykfisk som strykfisk liksom. När det gäller malawi så vet jag att Haplisar knappast lär funka att de stygga mbunorna är för elaka. Jag som inte läser allt om jaguarer här på forumet undrar hur stort akvariet är förresten. Ska du köra "biotopriktigt" så kan du ju testa med en dovii, de är enstöringar har jag för mig.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      #32
      375L kör FI med
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #33
        Karet är på 375liter, 150*50*50 cm.
        Och det är väl egentligen för litet kan man väl säga, det är väl egentligen där det största felet sitter, 1.5 meter är inte tillräckligt för lekande jaguarciklider plus någon annan revirhävdande art. Jag är osäker på om det ens skulle fungera om karet var 2 meter långt, nu då de har haft frisimmande yngel i en och en halv vecka så är ynglena utspridda över precis hela akvariets längd, en halvmeter längre hade nog knappast hjälpt. Precis som walle skrev så är nog Zoopets rekommendation på 3 meter mer realistisk än man först trodde, Zoopet har tagit med leken i beräkningen, det har inte andra sidor som skriver att det går bra med mindre kar.

        Så ett tremeters kar hade förmodligen tagit bort alla problem, men jag har tyvärr varken pengar eller plats för ett större kar just nu, så då blir tyvärr nödlösningen att kombinera jaggorna med fiskar som är tillräckligt kvicka för att undkomma attacker eller fiskar som tål en del stryk...

        Jag ska prova med jinnarparens tips och fixa en stor plecostomus eller gibbiceps och sedan byta in "småttingarna" som nu knappt har någon ryggfena kvar... Ancistrusen ser dock ut att klara sig bra så han får gå kvar i karet, jag har även en gigantisk ancistrus i det mindre karet som eventuellt skulle kunna flyttas till 375an.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        Arbetssätt...