Måste det alltid finnas en "hackkyckling"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Måste det alltid finnas en "hackkyckling"?

    Måste det alltid finnas en "hackkyckling"?
    Måste det alltså alltid finnas en stackare i ciklidkaret som är lite utanför och som andra fiskar hackar på?

    Jag vet inte om det är jag som gör fel men jag lyckas aldrig få fram det där fullständigt harmoniska ciklidkaret, antingen så är det någon mindre dominant ciklid som åker på stryk eller också är det någon mal eller annan bottenfisk. Nu senast så bytte jag in en jättevacker zonatumciklid, som jag egentligen ville ha kvar, eftersom mitt lekpar av jaguarciklid gav sig på henne varje gång de lekte, nu då zonatumen är inbytt så är det den största gibbicepsen och en stor synodontis eupterus som åker på stryk...

    Vad händer om jag byter in synodontisen och den största gibbicepsen, kommer den mindre gibbicepsen och ancistrusen att åka på stryk då?
    Och vad händer om jag även byter in dem?...
    Kommer jaguarciklidshanen då att börja ge sig på honan?...
    ...eller kommer det då att uppstå total harmoni?...

    Man brukar ju säga att man inte ska förändra något om allt fungerar bra, men hur gör man om man aldrig får det att fungera bra?...
    Finns det någon regel man kan gå efter så att man slipper testa sig fram hela tiden och tvingas byta in fiskar man hellre hade velat ha kvar?

    Mvh Fredrik Isaksson / Konfunderad ciklidfantast i jakt på det ultimata ciklidkaret...
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    #2
    det är ju inte för inte som man använder targetfish i alla kar med elaka ciklider.
    fish r friend

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      orm: Så "hackkycklingen" finns alltid där på ett eller annat sätt? Man slipper inte undan den? Den byter bara skepnad beroende på hur rangordningen i karet ser ut?

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        det är ialalfall min teori.... kanske inte alltid en hack-kyckling men _något_ de kan rikta sina aggressioner emot.

        targetfish översätts väll bäst med "aggressionsavledare"
        fish r friend

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          #5
          Problemet är bara att hitta en "aggressionsavledare" som inte slutar som "hackkyckling" eller som mat... Det har liksom haft en tendens att bli det ena eller det andra.
          Det ultimata skulle vara en ganska stor fisk som är tillräckligt kvick för att undkomma attacker men som inte har något revir som den kan bli av med. Men finns det någon sådan art, det är frågan?

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • Mattias Andersson
            Användare
            • september 2003
            • 788

            #6
            Det bästa e väl o lösa problemet som malawi o troffe ägare gör....

            Satsa på en stor grupp så aggressionerna sprids ut o ha alldrig 1 eller 2 av en art bara. Blanda helst inte olika stora artfränder i samma kar heller.

            Detta är bara mina erfarenheter som iallafall fungerat med Gheopagusar och Oscars.

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Jo fast det brukar inte fungera så bra med centralamerikanare, de har så stora revir och blir typ hyperaggressiva under leken, mellan lekarna så har det aldrig varit några problem men under leken så brukar det inte fungera med andra ciklider i karet, jaguarerna tar över deras revir och gör de andra cikliderna helt vilsna och attackerar dem sedan gång på gång...

              Jag tror att det skulle gå bättre med någon art som inte har revir, då skulle de inte känna sig så vilsna om jaguarerna får för sig att flytta till andra sidan karet.

              Min första tanke på passande "aggressionsavledare" var skivtetror, de blir ju stora men de har inget revir, däremot så vet jag inte om de är tillräckligt kvicka så att de kan undkomma attackerna. ??

              Mvh Fredrik Isaksson
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • Mattias Andersson
                Användare
                • september 2003
                • 788

                #8
                Hajar??? finns ju några riktigt snabba varianter...

                Kommentar

                • M.A

                  #9
                  Stora Staniol Barber eller Pacu skulle jag testa, ett 3-5 stycken.

                  Väljer man en ciklid så måste den vara lite tuff själv och då händer det saker, en snabb fisk som inte säker bråk borde funka.

                  //Marcus

                  Kommentar

                  • Mattias Nilsson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 467

                    #10
                    hajar finns väl inga sorter som passar i akvarium, dessutom är väl antalet sötvattensarter ganska begränsat?
                    Mvh
                    Mattias

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      FI: Jag tror ett stort problem kan vara storleken på ditt kar. Tror att det är ganksa svårt om inte omöjligt att få balans med stora centraler i ett sådant 'litet' kar. Ett ensamt par funkar nog utan större problem. Där är väl enda risken att hanen kan döda honan runt och efter lek?!?

                      Tror att kombinationen 3 ´jämn agresssiva' par borde funka bäst men till ett sånt project räcker kanske inte ens en 720l till

                      'Man' drömmer ju om ett gigantiskt kar i stil med det Jinnarparen har. I ett sånt kanske man skulle kunna hitta en harmoni!

                      Kommentar

                      • Mattias Andersson
                        Användare
                        • september 2003
                        • 788

                        #12
                        silverhajar t.ex

                        Kommentar

                        • walle_1
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 708

                          #13
                          Jag håller med dig FI att det hela tiden är någon det ska hackas på. men i mitt fall är det samma hela tiden bara att mobbarna byter av varandra. När jag hade oscarn så var ormhuvvet ständigt jagat och fick tillbringa största delen av dagarna ovanpå innerfiltret. När jag sedan sålde oscarn så blev det frid i karet, ett tag. Sedan började gäddcikliden spärra utt sig och försöka gå in i munkamp med den. Jag vet inte vad som gör att dom just ska ge sig på ormhuvudsfisken. Nu vågar han iaf ge tillbaka så gäddan åker på några tjuvnyp ibland så det blir aldrig några riktiga slagsmål mellan dom. En liten skråma på sin höjd ibland bara.

                          Jag tror precis som någon sa, att det kan vara svårt att hålla ett så stort par i en 375:a om man ska ha sällskap med dem. Nu börjar vi kanske förstå varför det står 1200 liter som rekommendation på zoopet. Man bör nog ha ett kar på över 2 meter om dom inte ska ta över hela karet.

                          Som tur är slipper jag revirslagmål eftersom jag har bara ensamma fiskar. Jag ville ju ha ett par av gäddorna och dom kräver nog inte lika mycket utrymme som ett jaguarpar, men som sagt så blev den lilla uppäten så nu har jag bara en gädda kvar. Gäddan och jaguaren simmar runt över hela ytan i akvariet och jag har aldrig sett att den ena försöka mota den andra ur sitt revir. Jaguaren håller sig mest under en hög med rötter, där har han grävt ur och jag antar att han ser det som sitt revir för det är inte tillåtet att köra ner sin hand där. Men gäddan kan simma igenom utan några som helst problem. Det känns ganska skönt att slippa problemen som uppstår med lek men samtidigt är det ju intressant och ger lite omväxling. Men ska man få till det i ett "litet" kar så får man nog kanske i slutändan överväga att sälja en av fiskarn eller helt enkelt börja om med en nu kull och försöka få fram ett nytt par.



                          MVH Martin

                          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            citat:Ursprungligen skickat av Lucipher

                            silverhajar t.ex
                            Det var en bra idé, de är ju kvicka och blir ju ganska stora också. Det är nog troligt att jag provar med silverhajar eller skivtetror om jag bara hittar några som är lite större.

                            Fler ciklider är uteslutet, det har jag provat och det fungerar inte, inte i det här karet i alla fall. Inte så länge jaguarerna leker.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #15
                              Problemet som jag kan tänka på med Silverhajar är att de har en tendens att bli "superhysteriska" när de bli stressade. Detta innebär att de börjar "tokhoppa" och simma in i rutor mm. Dessutom krävs en Silverhaj på +10 cm, och dessa är inte gratis.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...