arter passande "oscar"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fisher_man
    Användare
    • september 2003
    • 78

    arter passande "oscar"

    Tjena jag har tre oscar, ett lekpar 17 och 20cm och en albino 13cm, i ett 450l akvarium.
    Vilka andra arter är lämpliga att ha tillsammans med dessa?

    Jag har funderat på en röd pappegojciklid, sådan som ser ut som en tjock guldfisk och inte kan stänga munnen, dom är så fina och roliga att titta på.

    Har också lagt märke till dom fina jaguarcikliderna men dom vet jag inte om dom är för aggresiva.

    Tacksam för alla svar!
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Pappegojan är en hybrid och alltid lika trist att diskutera här på forumet. Vi är nog för det mesta enade om att den bör bojkottas. Själv köper jag inte ens flingfoder i nödfall, hos en handlare som saluför dessa missfoster. Jag tycker inte att man kan kalla det "roligt att titta på" när någon behagar forma levande varelser på ett sätt så att de inte kan ta vara på sig själv.



    Jag tycker således att du bör undvika denna fisk för andra orsaker än att den inte passar med Oscar.

    Aquidens rivulatus brukar fungera och även "centralare" som Parachromis octofasciatum "Jack Dempsy" eller Herichthys carpintis "Texas".

    mvh,

    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • fisher_man
      Användare
      • september 2003
      • 78

      #3
      Har inte tänkt på det där med hybridfisk och att den bör bojkottas men du har nog rätt!
      Kanske lägger ner den idén.

      Men ang. jaguarciklider, vet någon om dom passar ihop med "oscar".
      Tänkte bara köpa en isåfall.
      Har jag läst att dom växer snabbt och kan bli hemskt stora, upp till 50cm!
      Är det oavsett akvariestorlek?
      Har hört att vissa fiskar stannar i växten om dom hålls i mindre akvarier.
      Jag har ju ett 450l akvarium men det räcker ju aldrig ens till en fullvuxen ciklid på 50cm!
      Hur länge kan jag ha en jaguar i ett 450l kar med 3 oscar?

      Mvh Robin

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        Problemet att ha en jaguar med 3 oscars är nog att du kommer få extremt skitigt vatten. Annars har jag min jagghanne på 21-22 cm med en oscar på ca 15-16 cm. Det funkar ganska så bra men oscarn åker på lite stryk ibland så jag funderar på att byta in den. Men har du ett par ocsar så klarar dom sig säkert bättre mot en ensam jaguar, men isåfall få du nog göra dig av med albinon annars blir det väl fullt.

        Min jaguar ha växt från 5 cm till 22 cm sedan februari. Du kan räkna med ca 2 cm i månaden i början. När den kommer över 20 cm saktar den ner betydligt och lägger på grovleken istället.

        Kom in i jaguartråden om du undrar något över jaguarerna.

        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • fisher_man
          Användare
          • september 2003
          • 78

          #5
          Det finns ju olika färger på jaguarerna.
          Heter dom olika? som tex "oscar" som finns i olika "färgnamn", tigeroscar, rödoscar osv.
          Tycker jaguaren med små svarta prickar är finast(som martin har bilder på i sin länk) men hur ska jag kunna vara säker på att zoobutiken tar hem rätt om det inte finns olika namn?

          Finns det fler som har erfarenheter av jaguarer och oscar tilsammans så skriv gärna!

          Kommentar

          • FI
            Användare
            • augusti 2002
            • 3743

            #6
            Walle sätter fingret på vad som kommer att bli huvudproblemet, filtreringen av vattnet. Jag har två jaguarciklider på 26cm respektive 22cm i ett 375-liters och det är på håret att filtreringen hänger med trots att jag har två stora ytterfilter. Påfåglar är enligt mina erfarenheter värre än jaguarciklider när det gäller att grisa ner... Så personligen så skulle jag inte rekommendera den fiskkombinationen i ett 450-liters.

            Sedan så kan det var lite riskabelt att ha jaguarciklid och påfågelciklid tillsammans, har du tur så fungerar det men har du otur så fungerar det inte, det beror mycket på fiskarnas personligheter. Jag hade hellre provat med någon av arterna som Fredrik H nämner.

            Appropå färgerna hos jaguaren så vet man aldrig vad man får så länge man inte importerar direkt från amerika från någon seriös fiskodlare, här i sverige så nämns tyvärr inte färgen i handelsnamnet.

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • fisher_man
              Användare
              • september 2003
              • 78

              #7
              Jag har en eheim 2217 ytterfilter 1000 l/h + ett rejält innerfilter med 50*20*20 filtermaterial.
              Tror ni inte att det räcker?

              Sedan kan jag väl skaffa några "targetfish" för att motverka bråk?
              Det borde väl gå?
              Iallafall ett tag?

              MVH Robin

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

                Det borde väl gå?
                Iallafall ett tag?
                Ett tag kan det säkert fungera... men varför inte bara köra vidare med påfåglarna? ...du har ju ett lekpar och allt. Tänk om det händer något med lekparet?

                Personligen så hade jag kört vidare med påfåglarna och troligtvis bytt in den ensamma påfågeln och bara haft lekparet i karet tillsammans med några fina bottenfiskar. Så hade jag gjort.

                Mvh Fredrik Isaksson
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • walle_1
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 708

                  #9
                  citat:Tycker jaguaren med små svarta prickar är finast(som martin har bilder på i sin länk) men hur ska jag kunna vara säker på att zoobutiken tar hem rätt om det inte finns olika namn?
                  Det finns ju svart/vit jaguar, men beställer du i Sverige så får du nog den varianten som alla vi har. Det jag tror du menar med "prickig variant" är att det är hanfiskarna. Honorna har inte lika mycket prickar utan ett stort svart band längs hela sidan. Min är en hanne och därför är han så prickig. Kolla i FI:s bildarkiv för att se skillnad på hane och hona. Du kan omöjligt urskilja kön om du köper små på 5-6 cm utan får hoppas på att du får en hane, annars vore det kanske bättre storleksmässigt med en hona då dom blir mindre.

                  Men jag tycker som FI, kör vidare med påfåglarna och sälj albinon. Du kommer säkert att få problem med oscar/jaguar kombinationen i framtiden, men vem vet, det kan fungera.


                  MVH Martin

                  http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                  Kommentar

                  • fisher_man
                    Användare
                    • september 2003
                    • 78

                    #10
                    Ja ni kanske har rätt men jag tycker att jaguarerna är så fina så jag tänker prova iaf.
                    Går det inte så går det inte, då får jag väl byta in jaguaren igen.

                    Har ni några tips på "targetfish"?

                    Mycket fina bilder du har FI!

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      targetfish används för att hannen inte ska rikta all uppmärksamhet mot honan, eftersom du tänker ha bara en jaguar så behöver du ingen targetfish.
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • fisher_man
                        Användare
                        • september 2003
                        • 78

                        #12
                        JAJAA, de e så!
                        det visste jag inte.

                        Men det kan ju vara snyggt med lite små pigga fiskar så att det blir lite rörelse i akvariumet.
                        Vet ni några fiskarter som har changs att överleva så skriv hemskt gärna det!

                        "FI" din skovelnosmal är ju skit tuff!
                        Men dom blir ju ännu större än jaguarerna!
                        Hur går det?
                        Växer dom sakta eller?
                        Skulle gärna vilja skaffa en!


                        MVH Robin

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

                          Vet ni några fiskarter som har changs att överleva så skriv hemskt gärna det!
                          Skivtetror kan möjligtvis fungera, jag har aldrig provat men de har ju väldigt hög kroppsform så har du tur så går det bra.

                          citat:Ursprungligen skickat av fisher_man

                          "FI" din skovelnosmal är ju skit tuff!
                          Men dom blir ju ännu större än jaguarerna!
                          Hur går det?
                          Växer dom sakta eller?
                          Skulle gärna vilja skaffa en!
                          Pseudoplatystoma fasciatum kan bli över 1 meter i naturen och det här är en art som jag VERKLIGEN inte rekommenderar dig att skaffa annat än om du har planer att skaffa ett enormt akvarium inom en snar framtid eller känner någon som kan ta hand om fisken då den blir större. Jag köpte min av misstag då butiken använde fel handelsnamn och det har vållat mig stora samvetskval då jag omöjligt kommer att kunna ge den ett tillräckligt stort akvarium att leva i, butiksinnehavaren hade lite kontakter så han lovade att försöka sälja vidare fisken då jag inte kunde ta hand om den längre men hur bra detta kommer att gå återstår väl att se...

                          Hur som helst så är det en mycket stillsam fisk som bara rör sig på natten eller då den vill ha mat, så har du inte ett enormt intresse för skumma rovfiskar så kommer du sannolikt att tycka att det här är universums tråkigaste fisk, typ.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • fisher_man
                            Användare
                            • september 2003
                            • 78

                            #14
                            Jaså det var ju tråkigt att höra för den är verkligen tuff!

                            Skulle vilja ha fler tips på små pigga fiskar som kan överleva.
                            "FI" tack för ditt svar!

                            MVH Robin

                            Kommentar

                            • fisher_man
                              Användare
                              • september 2003
                              • 78

                              #15
                              Jag tar gärna emot tips på snygga, tuffa och roliga malar!

                              Jag har sett en Clarias batrachus (Clarias-mal, vandrande mal) i zoobutiken.
                              Finns det någon med erfarenheter av denna fisk?
                              Blir den också fullstor även i ett mindre akvarium?

                              På vissa ställen står det att den blir upp till 55cm och på andra bara ca 25cm.

                              Misstänker att mitt akvarium inte räcker till!

                              Har sett tre arter på zoopet.com som också verkar interessanta:

                              "Channa asiatica" - liten ormhuvudsfisk

                              "Nimbochromis livingstonii" - kaligono

                              "Paratilapia polleni" - Madagaskarciklid, Markely

                              Tror ni att dom skulle funka?

                              "FI"
                              Du har ju tuffa fiskar!
                              Skulle vilja veta lite om din senegalus.
                              Vad är dom där vaderål och lapradei för några?
                              Ser ut som nåt liknande?

                              Föresten hur stora är dina jaguarer nu och hur lång tid tog det?

                              MVH Robin

                              Kommentar

                              Arbetssätt...