OB / MC Mbuna, Aulonocaror och Compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FUSCO
    Användare
    • oktober 2003
    • 15

    #16
    Eftersom jag äger x antal mc compressi och ob alunocarer känner jag mej träffad och vill delge lite info. Med största sannolikhet är inte alunocarorna fertila och kan följdaktligen inte ge avkomma som ger en sämre genstam på dom ursprungliga alunocarorna som tex den så rena röda rubinen albinos mm! compressiceps är urläckra men dom är enbart till mej själv jag har redan blivit erbjuden 1000 för en hane.Men i ärlighetens namn vad den egentligen är för något är nog ingen som riktigt vet, så dom förblir mina. Men bara lek med denna tanke någon har fått fram en korrekt mc compressi dvs genmässigt skall den då inte få säljas. skall resa iväg och kolla upp vad det egentligen är för fiskar som korsas eller inte för i dag är det nog ingen som riktigt säkert vet till 100% hur dom tas fram

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • april 2002
      • 4594

      #17
      Vad menar du egentligen? Att det skulle finnas MC compressiceps i malawisjön eller att någon lyckas få fram en sådan utan att blanda in andra arter på artificiell väg?

      Hur som helst är min önskan att de arter som finns i ett malawikar skall gå att hitta i sjön. Den dagen (om några hundra år) en compressiceps-stam i sjön har lyckats etablera en stam med MC-hanar är det väl okej att ha dem i akvarium, men det skall väl inte tillåtas att vi själva skapar dessa prylar?

      Tony Englund

      Kommentar

      • FUSCO
        Användare
        • oktober 2003
        • 15

        #18
        Jag menar att om du eller någon annan får lek på det behöver inte vara just copressi ta en mbuna som inte har enligt vår kännedom några mc skall den stammen som då kan påbörjas bara avslutas. Eller har det legat en latent gen som kanske ger mc men enligt urvalsprincipen inte kunnat hävda sig i sjön.Men intressant är att när det kommer till just malawi så väcker det känslor övrig fisk(behöver jag ge exempel) har inte fått kritik. Nu till nästa fråga. Är alla tropheusar rena i sin genuppsättning eller har det förekommit korsningar i sjön. Tro inte att jag inte heller vill bevara arternas ursprung men jag är inte så övertygad om att det bara finns en sida på problemet.

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          Ok.. så det finns mycket att spekulera om när det gäller detta, det har jag ju nu observerat.

          Vad jag egentligen undrar är om vilka arter som faktiskt finns i sjön? OB zebra? MC Trewavasae? Är det isåfall färgvarianter eller korsningar? Är det någon som kan styrkas?

          Det är en mycket intressant diskussion det här med om när det blir acceptabelt med olika fiskar/färgvarianter etc...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Christer T

            #20
            Vill bara kommentera det här med Regnbågsforeller. Det finns inga Foreller, annat än på restaurangernas menyer. Det finns däremot Öring i en del olika former, bl.a. Regnbågsöring. Det är en naturlig art förekommande i Nordamerika. Dom har inte reproducerat sig själva i Sverige tidigare. Men om jag minns rätt så har man för något år sedan misstankar om att dom lekt och fått yngel i Sverige. Anledningen till att dom odlas i Sverige är att dom är lättodlande, snabbväxande och en mycket bra sportfisk, om det inte är broilers utan fenor och runda som fiskbullar förstås.

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #21
              Precis som Christer säger så finns det ett dokumenterat fall av reproduktion i svenska vatten. Jag läste om det i en gammal sportfisketidning. Avkomman blev liten och underligt färgad, men det kan bero på miljön de lever i.
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • Vannar
                Användare
                • april 2002
                • 339

                #22
                Tror nog att en OB zebra och en aulonocara visst kan korsa sig med varandra om man håller en av vardera könet med varandra isolerade tillräckligt länge, det är nog inga problem.

                Det är tillochmed möjligen så att en OB korsar sig lättare än en som ser "normal ut" helt enkelt för att den andra partens "kontrollsystem" inte signaler att den är helt fel ute, men detta är dock bara rena spekulationerna från min sida.

                Vad gäller utseendet på ungarna så är det inte alls otroligt att dom skulle se ut som aulonocaror förutom täckningen. Tex korsning mellan zebra och fulleborni ser mer ut som en zebra än en fublleborni.

                OB compressiceps är troligen tillverkad på samma sätt.

                Varför korsningar mellan olika arter är så ovanliga i sjön (det förekommer faktiskt) men det är väldigt sällan man ser vuxna korsningar i sjön. Är det ingen som riktigt vet men någon selekterande funktion som ger en hyubrid lägre fitness torde finnas.

                Det är inte heller så att arterna i malawi och tanganyika (+viktoria) har bildats genom att olika arter korsats sig (man kan se detta med hjälp av DNA analyser) det finns dock belägg för att en tangayikaciklid bildats på detta sätt men annars har man inte hittat några bevis för att ciklidarter bildas på detta sätt, snarare tvärt om.


                / Jonas Vannar

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Jag har sett korsningar av Venustus + RödZebra och C.moori + RödZebra så det mesta går nog att korsa om det vill sig till.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  Arbetssätt...