OB / MC Mbuna, Aulonocaror och Compressiceps

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    OB / MC Mbuna, Aulonocaror och Compressiceps

    Jag har en del undringar kring det här med OB/MC som jag inte riktigt blir klok på. Som jag förstår så finns de OB/MC mbuna (trewavasae, zebra etc) man idag kan se i akvarium även i sjön, och därför anses det vara helt ok att ha dem i sitt akvarium hemma. Inga konstigheter.

    Aulonocaror har blivit allt mer vanligt som OB/MC, men verkar idag vara oacceptabla av de flesta seriösa akvarister, som jag förstår det. Beror detta på att de inte finns naturligt i sjön? Är detta en korsning och isåfall, mellan vad?

    Det pratas oerhört lite om detta. Kan det bli så att man upptäcker att de finns i sjön och att alla helt plötsligt tycker det är ok och fyller sina akvarium med dessa, för ärligt talat, OB zebra i all ära, men det slår ju knappast en OB aulonocara.

    Det senaste jag såg var OB compressiceps. Helt sjukt.

    Jag skulle aldrig köpa detta om jag inte märkte att det blev acceptabellt bland andra, kända och seriösa akvarister. Jag följer deras omdöme och litar på dem fullt ut. Vad skall man annars göra, man vill ju vara duktig samtidigt som man ju inte kan sätta sig in i alla detaljer...men det vore trevligt med lite förklaringar om varför mbuna e ok och aulonocara inte är det.

    Saludos,

    Zaphi
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • fredrikr
    Användare
    • oktober 2002
    • 985

    #2
    Har inte hört talas om några viltfångade OB Aulonocara, men har erbjudits att köpa framkorsade OB Aulonocara. Jag tycker naturen ordnar nog med artbildning ändå, utan att människorna måste börja göra fler arter, så jag håller mig på betryggande avstånd från dessa fiskar.
    Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
    http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      OB-Aulonocara sägs vara en korsning mellan Aulonocara och troligen OB M. zebra.


      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Det verkar mycket osannolikt att en OB zebra skulle korsa sig med en Aulonocara. Det verkar även konstigt att det inte alls skulle påverka kroppsformen.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Här är en artikel från Ciklidbladet om ämnet;


          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • april 2002
            • 4594

            #6
            Två arter behöver ju inte korsas på naturlig väg. Så vitt jag vet är tex regnbågsforell steril och måste befruktas på artificiell väg. Förmodligen görs väl korsningar av akvariefisk på samma vis, alltså att man vispar ihop mjölke och rom efter det att man tömt fiskarna i fråga.

            Helt vansinnigt för övrigt att korsa vildformer.. Dessutom är jag klar motståndare till alla OB/MC-malawis då jag tycker naturformerna i 99% är vackrare. Att det skall vara så förbaskat svårt att hitta "vanliga" trewavasae stör mig.

            Tony Englund

            Kommentar

            • mmal

              #7
              Synd och skam, tycker jag!

              Under mina 12 års NCS medlemsskap har det ett antal gånger påpekats i CB att NCS har ett mål och syfte att bevara utsprungsformen, vilket inkluderar att särhålla geografiska varianter, och det borde ju definitivt inkludera att ta avstånd från korsningar av ovan nämnd typ.

              I början av 90-talet var det diskussioner om urvalsodling. Korsningar är väl många snäpp värre!

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av mmal


                Under mina 12 års NCS medlemsskap har det ett antal gånger påpekats i CB att NCS har ett mål och syfte att bevara utsprungsformen, vilket inkluderar att särhålla geografiska varianter, och det borde ju definitivt inkludera att ta avstånd från korsningar av ovan nämnd typ.
                Vad menar du, tycker du inte att att detta görs?
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • mmal

                  #9
                  Jag har inte tidigare sett någon reagera förutom Zaphis inlägg och Tornoes artikel. Har du?

                  Ska vi göra en protestlista?

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Artikeln av Alf Ole Bull-Tornøe är tydligt vinklad mot korsningar. Här i forumet poängteras ideligen vikten av att inte blanda olika geografiska raser eller arter där risk för korsning föreligger. Redaktören för CB skrev också en kommentar till en artikel i det senaste numret av CB där ursrunget till en ciklid var okänt.
                    Sedan finns det vissa ciklidarter där det är allmänt vedertaget med olika färgformer, jag tänker då t ex på diskus.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • mmal

                      #11
                      Mitt inlägg syftade till, vilket kanske inte helt framgick, att upplysa om att NCS ju har ett generellt ställningstagande att detta är fel, vad jag förstått.

                      Om man är medlem har man väl accepterat detta ställningstagande, förhoppningsvis, och att korsningar inte ska handlas med eller uppmuntras till. Svaret är därmed givet.

                      Personligen anser jag att Discus faktiskt inte är ett undantag. Det är fel med dessa färgvarianter.

                      (Jag har inte hunnit läsa senaste numret, men du har rätt att redaktören är därmed en god representant!)

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Vem bestämmer när det är ok att korsa och när det inte är ok att korsa för att få fram nya färgsättningar ?

                        Vore kul o veta =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • Bilbo
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 1159

                          #13
                          I slutändan är det bara du som bestämmer det. Ställningstagandet kan också komma sekundärt när ingen vill köpa dina yngel. Personligen tycker jag att man skall undvika korsningar av ciklider. Discusen däremot anser jag vara ett undantag, eftersom den under så lång tid har urvalsodlats efter färgerna. Dessutom kan man ju knappast kalla urvalsodling för korsningar. Om man konsekvent skulle ta bort färgformerna skulle mängden viltfångat på marknaden få mångdubblas, detta ser inte jag som något positivt. Nu finns det väl inget direkt bra exempel inom ciklidhobbyn (förutom discus) men jag tror ni förstår vad jag menar ändå.
                          Generellt kan man väl säga att Malawi- och tanganyikaakvarister är "duktigare" på att hålla de geografiska varianterna rena, än de som tex håller på med syd- och centralamerikaner, men det kan ju också bero på att informationen om fångstplats på dessa ciklider är knapphändig.
                          // Magnus Arvidsson

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Urvals odling är ofta en sanning med modifikation,det slinker ofta in en o annan gen som inte har där att göra tyvärr.Finns ju gränser även inom ren urvals odling för vad som kan ådstakommas färg mässigt.
                            Skulle nog föredra en OB/alunocara framför en så kallad marlboroRed diskuss eller va dom kallar dom stackars spektaklen...hehe
                            Det verkar ofta som accepterandet hänger ihop med vem som utfört det hela.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Bilbo
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 1159

                              #15
                              Så du menar på fullt allvar att du hellre skulle ha en ren artkorsning, än en framavlad färgvariant? Eller kan det bero på att du föredrar afrikaner framför sydamerikaner Jag har själv hållit på med discus, och haft Pigeon Blood (den mest avskyvärda av discusvarianter ), men om jag skulle skaffa discus igen skulle jag faktiskt enbart hålla "viltliknande" färger. Din antydan att discusens färgvarianter skulle bero på genmodifiering får du nog ha lite mer konkreta bevis på. Om du kollar denna länk kanske du förstår att det inte är omöjligt att få fam en "Marlboro Red" utan genmanupilation, samtliga discusar på denna sida är viltfångade, så det finns lite att välja på.
                              // Magnus Arvidsson

                              Kommentar

                              Arbetssätt...