Philips-rör fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #16
    Philipsrören finns i 30 W, det är dock en ganska ovanlig längd (förutom i akvarier) så butiken får ta hem det speciellt åt dig, beställde själv Aquarelle och någon TLD variant för ett tag sedan, och det var inga problem. Ofta är 30 W rören dyrare än 36 W just pga att de tillverkas i mindre serier.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • phases
      Användare
      • april 2003
      • 15

      #17
      Hur det hela artade sig:

      Det visade sig till slut, efter byte till nytt rör, att det inte var fel på röret. Det är min rot som "sabbar" det blåa ljuset och får det att se rosa aktigt ut, det är den enda förklarningen jag kommer fram till. Men jag behöll ändå röret för att det förstärker fiskarnas färg.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        En möjlighet är att reaktorn är av fel sort, eller att det är nåt fel på reaktorn. Rör som ges för låg spänning (men inte så låg att de inte tänder) får sitt spektrum förskjutet åt den röda sidan (och vice versa, förstås).
        Sen åldras mycket riktigt rör, och då förskjuts spektrum åt den röda sidan. Om man inte har elektronisk reaktor (eller iaf elektronisk drossel) kan det nog vara idé att byta rör en gång om år; med elektronisk reaktor/förkopplingsdon klarar sig rören i två år cirka.

        Phases: visst kan du kombinera aktiniska & vanliga rör, men BARA aktiniska blir nog för blått.

        Apropå ingenting: nån som har hittat var man kan köpa Philips Aquarelle rör billigt i Sverige?

        Kommentar

        • fredrikr
          Användare
          • oktober 2002
          • 985

          #19
          Jag hade bara ett Philips TLD965 först, och tyckte det var lite jobbigt blått - lite som att titta in i xenon-strålkastare på bilar. Jag lade då till ett Grolux-rör, och tycker att kombinationen blev förträfflig.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

          Kommentar

          Arbetssätt...