Philips-rör fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • phases
    Användare
    • april 2003
    • 15

    Philips-rör fråga

    Jag vet att frågan har varit uppe vid ett antal tillfällen, och då har jag fått uppfattningen att Philips Aquarelle rör ska ha ett tydligt blått sken.

    Nu med röret (endast ett rör) i karet så säger mitt färgsinne mig att det lyser rosa och inte ett dugg blått. Är det jag som behöver kolla mitt färgseende eller har jag fel rör?
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    #2
    Man kan snarare säga att Aquarelle har ett "violett" sken, Aquarellerören gör sig bäst om det kombineras med ett annat rör typ SUNGLO.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Kruxet är bara att om man har en enkelramp blir det marigt att kombinera överhuvudtaget

      Kommentar

      • phases
        Användare
        • april 2003
        • 15

        #4
        Jag tog kontakt med Philps kundtjänst och fick återigen höra att röret ska avge blått ljus.
        Nu undrar jag om det kan vara så att jag har fått ett felmärkt rör, för jag ser fortfarande ett klart rosa sken, vilket inte är speciellt snyggt.

        Kommentar

        • Christer T

          #5
          Ta tillbaks det till butiken så får dom jämföra med ett annat rör. Det kan säkert vara fel på rören. Jag hittade en spektralfördelningskurva på Aquarelle och jag är lite förvånad att det ska ge blått sken med tanke på hur den ser ut.

          Kommentar

          • phases
            Användare
            • april 2003
            • 15

            #6
            Jag är inte det minsta insatt i hur lysrör funkar, men kan det vara så röret kan "tappa" det blåa?
            Vad var det du läste ut mha spektrumkurvan? Och finns det isf andra rör som ger ett blåaktigt sken?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ska inte Aquarelle ge starkare färger hos fiskarna? Kanske är den liknande Sylvania´s GroLux-rör?

              Om man vill ha mycket blått i akvariet så är Interpet´s Tritonrör (blått/rött) bra...Hagen´s Power-Glo...Sylvania´s Coral Star.

              Power Glo:


              Triton:



              Jag har just nu en kombination av en "Power Glo" och en "Triton". Power Glo ger ett starkt dagsljus med förstärkning av de blå färgerna, men utan att se onaturligt ut. Triton förstärker också de blå färgerna, men ger även det röda (intensifierar mina Röd Zebra´s orange färg).

              Kommentar

              • pewe
                Användare
                • oktober 2002
                • 62

                #8
                Hej,

                Philips Aquarelle använder jag också och håller nog inte med att det ger ett blått sken...Möjligtvis drar det åt det rosa hållet, men det är isåfall marginellt. Lysröret ger ett vitt sken, dvs. betydligt vitare än de rör som "vanligtvis" används för sötvatten vilket gör att jag använder dem. Jag gillar nämligen inte det gulaktiga ljuset och har försökt hitta det vitaste som går att få tag i. Aquarelle ger egentligen ett ljus som man inte "lägger märke till" speciellt mycket och det tycker jag är ett bra betyg.
                Fö. anser jag att just belysningen spelar en mycket stor roll för hur ett akvarium uppfattas och saltvattensbelysning ger ett snyggare intryck rent generellt. Men det är min åsikt...

                Pewe

                Kommentar

                • Christer T

                  #9
                  Här http://www.hereinspaziert.com/Seh-Wu...neu/Bild15.htm finns kurvan jag hittade. Den säger att det ger mer ljus i den gul-röda delen av spektret än i det blåa. Eftersom jag inte hittar någon kurva på Philips egna sidor så är det ju svårt att säga om den här är korrekt.

                  Kommentar

                  • phases
                    Användare
                    • april 2003
                    • 15

                    #10
                    Det bästa hade varit om jag hade kunnat kombinera rör för önskad effekt, men, men. Det verkar som om jag får bege mig ut och leta efter ett nytt rör.

                    Är det ngn hit att köra med actinic rör, eller blir det för mycket blått?

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      kör med powerglo
                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • Ante
                        Användare
                        • november 2002
                        • 571

                        #12
                        jag kör också med Power Glo och det är kanon anser jag, tyvärr ganska dyra!
                        någon som vet av några rör med samma ljusspektrum till vettiga priser?

                        Kommentar

                        • Christer T

                          #13
                          Vill man ha ett naturligt ljus så tror jag på Osram Biolux vilket nog är billigare.

                          Kommentar

                          • salar
                            Användare
                            • juni 2002
                            • 227

                            #14
                            Vill man ha blått ljus så finns hagens aquaglo(min favorit). De ger dock ett ganska svagt ljus. Sylvania aquastar ger starkt ljus som hagens powerglo, men brukar vara billigare.

                            Budget-alternativet är philips tld965. Bra för växterna men ej så vackert ljus.Philips rören finns ej i alla varianter. 36w men icke 30w.

                            SALAR

                            Kommentar

                            • walle_1
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 708

                              #15
                              Jag själv kör med kombinationen powerglo+aquarelle, men skulle jag ha bara ett rör så skulle jag ha powerglo. Aquarelle ger ett ganska vitt ljus och gruset ser LITE gulaktigt ut. Medan powerglo ger lite blåare och gruset ser vitt ut. Själv anser jag att det ser mycket fräschare ut med vitt grus. Tidigare körde jag med powerglo+sunglo, det gav fruktansvärt fult ljus och växterna gillade det inte heller.


                              MVH Martin

                              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...