....and so it has begun !!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Mathias-D
    Bra val! Riktig dröm med yellow moshi
    Ja verkligen...helt överlycklig för att jag fick fatt på ett rejält gäng till sjysst pris !

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av ThomasK
    Verkligen tjusiga fiskar, hur många av dom blev det?
    22st...men jag räknar med dom kommer sålla bort en del själva och att jag själv kommer plocka bort någon.
    Målet är 12-15 fullvuxna individer. Utöver dessa så hade jag även tänkt mig en grupp med Ctenochromis Horei...kanske ett 10 tal vuxna djur.

Lämna en kommentar:

• riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster
    För att försöka göra en historia kort så har jag fått tag på ett gäng ungdjur av Petrochromis sp. "Moshi Yellow" (<-- Länk). Om allt går som det ska så hämtar jag dom i helgen. Detta är en av 2 s.k "holygraal" för mig, när det gäller tanganyika. Den andra är Tropheus sp. "Nkonde" Jag hade en tanke när jag började bygga karet om att jag skulle ha Moshi och rikta in mig på Petrisar helt. Men priset på halvvuxna/vuxna djur är så förbannat högt särskilt med tanke på att dom nästan alltid är vildfångade. Så jag kände att det var mer än jag ville ge. Men nu har jag fått fatt på denna grupp som jag ska hämta i helgen...till ett riktigt bra pris. I och med detta har jag bestämt mig för att rikta in mig på Petrisar som var tänkt från början. Nu ska jag bara hitta en pterisgrupp till av någon sort som funkar ihop med dessa.
    Funderar på Petrochromis sp. red "Bulupoint"....någon som har förslag att komma med så är det välkommet. Som jag har förstått det så är just Moshi en av dom tuffare varianterna så det får ju vara något annat hyfsat tufft.
    yellow moshi är ju små mysdjur, gentemot macrognatus tex. Även texas flametail etc verkar rejält ilsknare.

Röda ska vara lugna och harmoniska.

Finns ju en annan fisk som klarar att hålla petrochromis stången, simochromis diagramma. Klart tuff firre som inte tar skit.

Lämna en kommentar:

• Mathias-D
    svarade
    Bra val! Riktig dröm med yellow moshi

Lämna en kommentar:

• ThomasK
    svarade
    Verkligen tjusiga fiskar, hur många av dom blev det?

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Nu har det lite stiltje i byggandet ett tag.
    Men nu kommer det rassla på lite framöver.
    Har beställt delarna till belysningen ska ska även påbörja byggandet av sumpen under veckan.

Jag har äntligen fått hem dom nya firrarna.
    Min små sötnosar. Dessa är ungdjur...mellan 5-10cm. Petrochromis sp. "Moshi Yellow". För dom som inte sett Moshi tidigare länkar jag här: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=913

Ni får hålla tillgodo med bilder på dom så länge:

Klicka på bilden för större version

Namn: 46.jpg
Visningar: 1
Storlek: 492,7 KB
ID: 694744

Namn: 47.jpg
Storlek: 531,9 KB
ID: 694743

Namn: 48.jpg
Storlek: 571,4 KB
ID: 694742

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Tjusigt. Kul att du hittade dröm fisken . Det blir ett spännande projekt med mycket fart.

Lämna en kommentar:

• KJE
    svarade
    Det ser riktigt bra ut!

Lämna en kommentar:

• Erik Österlund
    svarade
    Fan va grymt med både burk och fisk!!

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Liten uppdatering igen !

Valet av fisk och inriktning har fått sig en plötslig vändning !
    Jag kommer dock hålla mig kvar i Tanganyikasjön.

För att försöka göra en historia kort så har jag fått tag på ett gäng ungdjur av Petrochromis sp. "Moshi Yellow" (<-- Länk). Om allt går som det ska så hämtar jag dom i helgen. Detta är en av 2 s.k "holygraal" för mig, när det gäller tanganyika. Den andra är Tropheus sp. "Nkonde" Jag hade en tanke när jag började bygga karet om att jag skulle ha Moshi och rikta in mig på Petrisar helt. Men priset på halvvuxna/vuxna djur är så förbannat högt särskilt med tanke på att dom nästan alltid är vildfångade. Så jag kände att det var mer än jag ville ge. Men nu har jag fått fatt på denna grupp som jag ska hämta i helgen...till ett riktigt bra pris. I och med detta har jag bestämt mig för att rikta in mig på Petrisar som var tänkt från början. Nu ska jag bara hitta en pterisgrupp till av någon sort som funkar ihop med dessa.
    Funderar på Petrochromis sp. red "Bulupoint"....någon som har förslag att komma med så är det välkommet. Som jag har förstått det så är just Moshi en av dom tuffare varianterna så det får ju vara något annat hyfsat tufft.

Vidare så har jag även fått hem det som ska bli sumpen.
    Ett 375 liters alukar blir det. Som ska få sig en omgång avkalkning.

Namn: 45.jpg
Storlek: 533,7 KB
ID: 694711

Nu börjar det i alla all kännas som om det är ett akvarium jag bygger.
    Inte bara en jättelik trälåda / begravningskista !

Namn: 44.jpg
Storlek: 491,4 KB
ID: 694710

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av delfin61
    Verkligen imponerad av den här tråden.......och av era kunskaper!! Alltid drömt om ett sånt här möbelkar! Lördagskvällunderhållning
    Tack för dom orden !
    Bara till att sätta fart och bygga !
    Inte så svårt som det kan verka.
    Bara till att ta god tid på sig och göra en sak i taget så blir det bra !

Lämna en kommentar:

• delfin61
    svarade
    Verkligen imponerad av den här tråden.......och av era kunskaper!! Alltid drömt om ett sånt här möbelkar! Lördagskvällunderhållning

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Spangberg
    Byggmax är en ganska otippad återförsäljare av tec7, off topic nu när du redan inhandlat :-)
    Jäklar du...den tänkte jag inte ens på...tack för det !

Men övriga butiker sa nej !
    Beijer sålde men hade inga hemma enligt expediten.
    Eftersom silikon också funkar bra så var/är det inga problem för mig.

Lämna en kommentar:

• Spangberg
    svarade
    Byggmax är en ganska otippad återförsäljare av tec7, off topic nu när du redan inhandlat :-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Kanon det går framåt ser jag. Limmade du med Tec7 eller tog du silikon?
    Det blev silikon.
    Kollade runt i stan lite snabbt efter Tec7 och jag hittade ingen.
    Vilket jag trodde jag skulle göra i någon av dom större byggvaruhusen.
    Köpte denna silikon där jag köpte glaset (Åledsakvarium strax utanför Halmstad).
    Den har riktigt bra vidhäftningsförmåga och härdar snabbt.
    Minns inte riktigt tillverkaren nu(är inte hemma).

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...