....and so it has begun !!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Det är den här jag undrar över, se inringad del. Om det är en filtermatta som står i facket som det ser ut på bilden så med tiden så kommer den att mättas med glägg. Vattnet tas in längst ner till vänster och ska passera igenom ca 40cm filtermatta. Även om man har förfilter och annat material så byggs det upp bakterier som sätter igen filtret tillslut. när det händer så svämmar vattnet över i filtret om inte vattnet kan ta en annan "escape" väg. Då kan du sänka skivan som håller mattan med några cm så när nivån stiger pga. igen satt filter så går vattnet över mattan istället till pump facket. Det blir ganska mycket flöde som ska igenom en ganska smal passage, krävs inte mycket för att det ska proppa igen där.
    //Peter

Ahaaa..nu är jag med, sorry för min tröghet !
    Om du kollar i en av dom tidigare bilderna så förklarade jag vad varje fack ska innehlla.
    I det facket hade jag tänkt använda Ehfi Substrat Pro. Det blir inte lika tätt packat / svårt för vatten att ta sig genom. Tror det kommer funka bra !
    Men visst du har en poäng...man skulle kunna göra samma lösning där som på den första glaskivan i första facket. Antingen sänka den lite eller borra håll. Så finns en nödgenomfart om det skulle stoppa igen.

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Det är den här jag undrar över, se inringad del. Om det är en filtermatta som står i facket som det ser ut på bilden så med tiden så kommer den att mättas med glägg. Vattnet tas in längst ner till vänster och ska passera igenom ca 40cm filtermatta. Även om man har förfilter och annat material så byggs det upp bakterier som sätter igen filtret tillslut. när det händer så svämmar vattnet över i filtret om inte vattnet kan ta en annan "escape" väg. Då kan du sänka skivan som håller mattan med några cm så när nivån stiger pga. igen satt filter så går vattnet över mattan istället till pump facket. Det blir ganska mycket flöde som ska igenom en ganska smal passage, krävs inte mycket för att det ska proppa igen där.
    //Peter
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av mikoto
    Jag hade höjt mattan en 5 cm ovanför botten. Då åker inte lika mycket skräp in i mattan och det samlas på botten istället samt att ytan där vattnet flödar in i mattan ökar dramatiskt.
    Att den skulle sätta igen sig då känns osannolikt :-) Speciellt med sockarna som förfilter som bör hantera de flesta partiklarna. Att ha en skiva som är lägre som Pettap föreslår är dock god design! Det rekommenderar jag med. Hängslen och livrem.
    Menar du förfiltret i första facket där vattnet kommer in ?
    I så fall har jag en lösning, om du kollar bilden i inläget jag gjort ovan, där jag svarde på Pettarps inlägg.

Ursprungligen postat av mikoto
    Överlag tycker jag att vattenivån i sumpen ser ut att komma att ligga väldigt högt, var beredd på att mycket vatten kan åka ner i sumpen om karet stängs av. Jag brukar ha 2 dm "reservnivå" i mina sumpar.

Så som jag hade tänkt konstruera överrinningsboxen så kommer det vid ett eventuellt pumpstopp endast rinna ner dom få litrar som ryms i boxen. Min gissning är max 10 liter. Så det känner jag mig inte särskilt orolig över. I rören som går från pumparna till akvariet så kommer jag sätta en backventill. Så vattner bara kan rinna ett håll och så vis hindra att vattnet rinnar tillbaka vid ett eventuellt stopp.

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Jag trodde att vattenflödet gick åt andra hållet Bubbel trapp sektionen är den som oroar mig lite, vad händer när mattan blir igensatt? om det står en matta som det ser ut på skissen. Vart tar vattnet vägen då? Alternativet är att du sänker skivan som sitter innan mattan så att vattnet kan smita över kanten när mattan blir full av skit.
    //Peter

Ok..då förstår jag din förra frågeställning !

Vad gäller filtermatta eller filtersockor som mekaniskt förfilter så planerar jag att rutinmässigt göra dom rent i samband med vattenbyte 1 gång i veckan. Så jag tror inte är någon fara med att det sätter igen. Men du har en poäng ! En lösning skulle kunna vara att borra några hål i den första glas/plexiskivan där vattnet kan rinna genom om det skulle behövas. Bifogar en bild på hur jag tänkt mig.

Klicka på bilden för större version

Namn: nödhål.jpg
Visningar: 1
Storlek: 136,2 KB
ID: 694658

Lämna en kommentar:

• mikoto
    svarade
    Jag hade höjt mattan en 5 cm ovanför botten. Då åker inte lika mycket skräp in i mattan och det samlas på botten istället samt att ytan där vattnet flödar in i mattan ökar dramatiskt.

Att den skulle sätta igen sig då känns osannolikt :-) Speciellt med sockarna som förfilter som bör hantera de flesta partiklarna. Att ha en skiva som är lägre som Pettap föreslår är dock god design! Det rekommenderar jag med. Hängslen och livrem.

Överlag tycker jag att vattenivån i sumpen ser ut att komma att ligga väldigt högt, var beredd på att mycket vatten kan åka ner i sumpen om karet stängs av. Jag brukar ha 2 dm "reservnivå" i mina sumpar.

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Jag trodde att vattenflödet gick åt andra hållet Bubbel trapp sektionen är den som oroar mig lite, vad händer när mattan blir igensatt? om det står en matta som det ser ut på skissen. Vart tar vattnet vägen då? Alternativet är att du sänker skivan som sitter innan mattan så att vattnet kan smita över kanten när mattan blir full av skit.
    //Peter

Lämna en kommentar:

• DaRe
    svarade
    Riktigt seriöst bygge! Coolt att följa

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Det ser ut som du tänkte låta vattnet passera igenom filter mattan via ovansidan? Tror den kommer sätta igen relativt snabbt då. Jag hade tagit in vattnet från sidan. Alternativt sänker du glaset något så vattnet kan passera över mattan om den blir full av skit. Jag hade nog ställt upp flera mattor efter varandra och avslutat i sista facket med moving bed.
    //Peter

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar.
    Utveckla gärna !

Bara för att vara övertydlig så bifogar jag en bild och en förklaring på hur jag tänkt flödet ska vara !

Från vänster går vattnet i i sumpen, antigen genom filtersockor eller en filtermatta. Den går sedn genom mattan och ner.

Sedan vidare upp genom den smala passagen som kallas "bubble trapp" vidare upp och överkanten till sektion 2. Det är denna sektion som jag har lite funderingar kring hur jag ska göra.

Därifrån går den sedan ner och in i fack 3 som kommer innehålla Ehfi Substrat Pro.

Vidare upp och över kanten till sista sektionen. Där kommer all teknik med returpumparna och den pump som pumpar upp vatten till droppfiltret som kommer "hänga" över sektion.

Namn: sump_flöde.jpg
Storlek: 191,0 KB
ID: 694657
    Senast redigerad av mrazster; 03 November 2016, 20:52.

Lämna en kommentar:

• Trafter
    svarade
    Superbra läsning på tuben hem från jobbet! Kvalitetstråd detta!

Lämna en kommentar:

• ThomasK
    svarade
    Jäklar vad kul det är att följa dessa projekt.
    Bra beskrivet med bra bilder.

Nu vill man ju genast se och läsa om nästa steg i projektet

Bra jobbat, blir ju kanonbra.

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    kanon! Blir ju hur bra som helst

Lämna en kommentar:

• mrazster
    svarade
    Tack ska ni ha för dom fina orden !

Nu är glasfibern på plats !
    Några reflektioner här också.
    Till att börja med så upplevde jag inte att glasfiberväven skulle vara så svårjobbad som de flesta vill göra gällande. Åtminstone inte den jag köpte. Som ex. så klippte jag den med en helt vanlig "kökssax", köpt på ICA Maxi för typ 70kr eller något i den stilen. Det gick hur bra som helst och saxen klipper fortfarande lika bra i andra material. Sedan var väven väldigt följsam och betedde sig precis som jag väntat. Det enda kruxet var att den "fransade" sig mycket. Så jag fick ganska ofta stanna upp och klippa bort fibertrådar för att göra det enklare. Dock återstår att skära/klippa rent det den överblivna väven på kanterna. Får se hur krångligt det kan tänkas bli.

Arbetsmetod

1. Jag började med att mäta upp och klippa till väven så den skulle räcka runt sidor och baksida i ett stycke. jag lät väven gå ner en bit över botten skivan. Likaså hängde väven över kanten överst. På det sättet kunde jag klämma fast den så den höll sig på plats.

2. När jag väl fått den på plats så gick jag med en grov pensel och slätade ut väven för att minska risken för luftbubblor. Anledningen till att jag använde pensel är för att när man gör det med händerna så fastnar väven lätt på fingrar e.t.c

3. Sedan klippte jag till väven som ska ligga på botten. Den lätt jag var lång/bred nog att gå upp och överlappa väven på sidorna. På det viset får jag dubbel väv i nederkant och det blir en otroligt stark hållfasthet.

4. Även här slätade jag ut väven med bred pensel. Jag visste att jag skulle få lite problem i kanten av den extra "bottenram" jag gjort. Men genom att noga pensla bort luft och jämna ut väven så minskade jag risken för luftbubblor.

5. Det ska tilläggas att jag valde att lägga väven ganska tidigt, så fort ytan på första lgret av epoxi sluta fastna på fingret men ändå var lite klibbig (ca 4-5timmar). På det sättet så stannade väven kvar på sidorna när jag penslat ut den så att säga. Vilket gjorde det hela ganska enkelt.

6. Sedan var det bara till att börja i ena änden och rolla ut epoxin över väven och jobba sig fram. Ett tips jag kan ge efter detta är att rolla inte ut över förstora ytor direkt. Utan ta små sektioner i taget och jobba uppifrån och ner. Har inte för bråttom, men dra inte ut på det i onödan så epoxit härdar. Skynda långsamt helt enkelt. Det är ite så krångligt som det kan låta.

För dom som inte vet så blir glasfiberväv transparent när man dränker den i epoxi så det kan se ut på bilderna som om det inte skulle vara någonting där.

Nog tjatat nu...här kommer lite bilder !

Namn: 30.jpg
Storlek: 621,2 KB
ID: 694652

Namn: 31.jpg
Storlek: 486,7 KB
ID: 694653

Namn: 32.jpg
Storlek: 494,3 KB
ID: 694651

Namn: 33.jpg
Storlek: 452,9 KB
ID: 694654

Namn: 34.jpg
Storlek: 458,8 KB
ID: 694655

Namn: 35.jpg
Storlek: 582,4 KB
ID: 694656

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Det ser ut som du tänkte låta vattnet passera igenom filter mattan via ovansidan? Tror den kommer sätta igen relativt snabbt då. Jag hade tagit in vattnet från sidan. Alternativt sänker du glaset något så vattnet kan passera över mattan om den blir full av skit. Jag hade nog ställt upp flera mattor efter varandra och avslutat i sista facket med moving bed.
    //Peter

Lämna en kommentar:

• Pettap
    svarade
    Seriöst som vanligt när du är igång. Helt rätt inget skall lämnas åt slumpen. Här har du en variant till durson. Ska vara lika tyst men tar mindre plats. 275 kr hos Triton http://maggiemuffler.com/ Det behövs inte mycket Epoxi första vändan, det ska bara fungera som primer så inte trät suger ur för mycket ur väven. Slipa inte av ytan med för fint papper. 80 papper blir bra de ska vara lite ruggligt.
    //Peter

Lämna en kommentar:

• ICC
    svarade
    Mycket spännande att följa.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...