....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    Några Moshibilder till får ni stå ut med !

    Här lyckades jag få båda "alfa hanarna" och en 3:e som står rätt högt i rangordningen i samma bild. Måste säga att dom är förvånansvärt toleranta mot varandra.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_30_0165.jpg
Visningar: 1
Storlek: 443,1 KB
ID: 695429


    Denna tycks vara den absoluta "bwassen" !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2017_05_30_0201.jpg
Visningar: 1
Storlek: 332,5 KB
ID: 695428
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • ICC
      Användare
      • maj 2006
      • 243

      Superfina firrar!

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        Ytterligare lite uppdateringar.

        Då är "overflowboxen" klar.
        Gick en möjligen kanske något annorlunda väg.
        Istället för att behöva beställa en helt ny skiva svart plexi och få en massa plexi över i onödan så valde jag att använda mig av det material jag hade hemma. Så den gjordes i transparent 8mm plexi som jag mattade ner med "120 papp" och sedan målade med epoxi med svart pasta i.

        Innan ni nu hänger ut mig för allmän skam så är detta en metod som provats tidigare och jag VET att det för ändamålet är fullt dugligt. Jag vet att plexi inte är ett optimalt material att måla på. Men mattar man ner ytan med sandpapper som jag gjort så håller det tillräckligt bra då det inte blir någon större slitage/belastning mer än vattnet i sig. På det här sättet blir boxen också enhetlig med bakgrunden.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 97.jpg
Visningar: 2
Storlek: 250,9 KB
ID: 695447

        Klicka på bilden för större version

Namn: 98.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,0 KB
ID: 695446

        Klicka på bilden för större version

Namn: 99.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,7 KB
ID: 695445

        Klicka på bilden för större version

Namn: 100.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,6 KB
ID: 695444



        Sedan så har jag nu fått "tummen ur" och målat/lackat över den så kopiöst fula ramen till sumpkaret. Även här mattade jag ner ytan något och sedan målade över polyuretanfärg. Kommer troligen att lägga ett tunt lager ofärgad epoxi runt om på ramens överkant. För att säkerställa att står emot eventuellt slitage när man ska ha av / på täckglas e.t.c.

        Jaaaa...jag vet, det är inte ett av mina bästa målarprestationer, men det duger för ändamålet och betydligt snyggare än tidigare !

        Klicka på bilden för större version

Namn: 101.jpg
Visningar: 1
Storlek: 224,4 KB
ID: 695443
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • HampusH
          Användare
          • september 2012
          • 9

          Valet av fisk är väl inte direkt min kopp av te, men ditt bygge samt ditt engagemang till att dela med sig av det är helt underbart. Älskar hela bygget och hela tråden! Riktigt snygga och effektiva lösningar.

          Tids nog hamnar det väl ändå en rocka i det där karet, eller vad tror du?

          Kommentar

          • mikoto
            NCS Medlem
            • mars 2014
            • 314

            Neeeeeej! Guldkaret! Du skulle tagit en skvätt autosol och en polertrissa istället och fått den att glänsa.

            Men det här blir fortfarande bra, fint jobb med boxen där. Jag tycker Petrochromis fiskarna är kanonfula, asociala och våldsamma verkar de med vara. En underbar fisk vad det verkar, ser fram emot att se de i baljan :-)

            Kommentar

            • Hasse Larsson
              Användare
              • april 2017
              • 12

              Seriöst bygge med tydlig målsättning och snygga bilder som kompletteras med bildtexter
              Great

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Ursprungligen postat av Svampus
                Valet av fisk är väl inte direkt min kopp av te, men ditt bygge samt ditt engagemang till att dela med sig av det är helt underbart. Älskar hela bygget och hela tråden! Riktigt snygga och effektiva lösningar.

                Tids nog hamnar det väl ändå en rocka i det där karet, eller vad tror du?
                Tack för det Hampus ! :-)
                Ja valet av fisk är helt klart en smaksak...som tur är ! :-)
                Tack för dina ord...det värmer !
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • mrazster
                  Användare
                  • september 2014
                  • 428

                  Ursprungligen postat av mikoto
                  Neeeeeej! Guldkaret! Du skulle tagit en skvätt autosol och en polertrissa istället och fått den att glänsa.

                  Men det här blir fortfarande bra, fint jobb med boxen där. Jag tycker Petrochromis fiskarna är kanonfula, asociala och våldsamma verkar de med vara. En underbar fisk vad det verkar, ser fram emot att se de i baljan :-)
                  RIP, guldkar !

                  Du har har helt rätt gällande petrisarna !
                  Fula, asociala och våldsamma FTW !

                  Ursprungligen postat av Hasse Larsson
                  Seriöst bygge med tydlig målsättning och snygga bilder som kompletteras med bildtexter
                  Great
                  Tack så hjärtligt !
                  1200 liter plywoodkar

                  576 liter Ciklidarium !!

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    Ja då är det dags för en liten uppdatering igen.


                    Bygget är nu rent utseendemässigt klart till 98%.
                    Jag har även fått sumpen på plats.


                    1. Så det som återstår att göra är att dra elen:
                    Vilket kommer ta en stund att göra det också då jag hade tänkt mig att försöka bygga någon form av kontrollpanelen där jag har kontrollerna till pumparna(både i sumpen och karet).
                    Även grendosan är det tänkt att den ska finnas på t.e.x baksidan av panelen.
                    Helst skulle jag vilja ha en liten switch/strömbrytare/dosa där alla komponenter igenom så man enkelt kan slå av och på allt där. Lutar åt att det blir någon form av box där allt utgår ifrån.

                    2. Fylla sumpen med diverse filtermaterial:
                    Jag har inte riktigt allt hemma och det kommer att ta någon vecka innan jag får hem det sista. Men jag kommer köra igång karet och sumpen ändå. Det sista kan jag fylla på efter.

                    3. Inreda karet:
                    Här tror jag att jag kommer bli tvungen att fylla på med liter med "sten". Men jag får ta det lite efterhand.


                    Så nog tjatat nu...fram med bilderna !

                    Som sagt, så är karet nästan klart utseendemässigt.
                    Vill först klargöra att jag är medveten om att jag har lite jobb kvar med att skrapa lite färg utmed listen på framrutan . Dom hålen ni ser fram på luckorna är s.k ventilationshål.
                    Eftersom jag monterat in fläktar i bänken så ville jag hitta en sjysst lösning till ventilationshål.
                    Jag tänkte.."-Varför inte göra något som ger bänken en personlig touch, istället för bara släta tråkiga luckor."
                    Så detta är vad som blev.
                    Jag rätt nöjd själv !

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 102.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,4 KB
ID: 695470

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 103.jpg
Visningar: 1
Storlek: 241,1 KB
ID: 695469

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 104.jpg
Visningar: 1
Storlek: 262,4 KB
ID: 695468


                    Några bilder på överrinningsboxen.
                    Blev rätt nöjd med resultatet, den smälter in fint med bakgrunden.
                    Tanken är att jag ska belysa och inreda karet på ett sätt så den inte blir så tydlig.
                    Som ni ser så har jag placerat cirkulationspumparna/wavemakers på varsin sida av boxen med möjlighet att vrida och vinkla flödet efter behag.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 105.jpg
Visningar: 1
Storlek: 348,5 KB
ID: 695467


                    Här ser ni insidan av boxen och dom rören som går från karet och ner till sumpen.
                    Det ena röret(till höger i bilden) är det "skarpa" så att säga. Det som hela tiden ska förse sumpen med vatten. Medans det till vänster agerar som säkerhetsventil/backup om det skulle bli stopp i det högra.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 106.jpg
Visningar: 1
Storlek: 299,3 KB
ID: 695471


                    Här ser ni då delar av sumpen. Det blev en s.k "tajt fitt"
                    Som ni ser på bilderna(jämför med dom bilder jag lagt ut tidigare på rördragningen) så har tillfälligt plockat bort rören från karet ner till sumpen för att ge lite mer svängrum att manövrera in sumpen. Det var lite jobb med det kan jag säga.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,2 KB
ID: 695466


                    Här ser ni då en av "unionerna" där en av röret från karet ner till sumpen ska skruvas tillbaka.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 334,6 KB
ID: 695465
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      Har dock en sak jag funderar på gällande utseendet och skulle vilja ha eran input. Det jag funderar över om luckorna kanske tar över för mycket. Det liksom blir för mycket grått fram. Har en idé på om jag kanske försöka måla någon form av mönster kring hålen med vit färg.

                      Antingen ett mönster som följer runt hålen eller kanske en kvadrat som står på kant (90 grader "fel") eller något annat. Tanken är att det ska bli liter med vitt på luckorna som knyter ihop luckorna lite mer med det vita i resten av karet. Om ni förstår hur jag tänker ?

                      Eller kanske bara låta det vara som det är ?


                      Kom gärna med kreativa idéer !
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 335

                        Ett tips, tänk till med elen och filter/pumpar.

                        Om du har möjlighet dra elen från två 'olika' jordbrytarsystem i säkringsskåpet och några pumpar på vardera, ett fel slår då inte ut hela systemet kanske.

                        Eller skaffa en ups batteribackup till någon pump så du alltid har cirkulation.

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Ursprungligen postat av riktlinjer
                          Ett tips, tänk till med elen och filter/pumpar.

                          Om du har möjlighet dra elen från två 'olika' jordbrytarsystem i säkringsskåpet och några pumpar på vardera, ett fel slår då inte ut hela systemet kanske.

                          Eller skaffa en ups batteribackup till någon pump så du alltid har cirkulation.
                          Bra där....tack för tipsen !
                          Batteribackup finns på "todo" listan...men det får bli ett senare projekt.
                          Däremot så ska jag helt klart se till att dela upp det på 2 säkringar.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Grymt snyggt! Jag förstår hur du tänker med luckorna och akvariumet, båda sakerna är supersnygga var för sig men det är något som gör att det inte riktigt gifter sig enligt min mening. Jag skulle spontant säga måla burken mörkgrå eller svart. Men det förstår jag om du inte vill. Mitt tips är ändå att låta det vara tills du har inredningen i burken på plats, det blir en jäkla skillnad på helheten och då kanske det är just kontrasten som är den där extra detaljen som gör helheten. Jag gillar lösningen med ventilationen i luckorna, riktigt snyggt! Jag är däremot tveksam till om du ska göra en extra detalj kring ventilationen som redan i sig är en detalj. Kan finnas en risk att dom tar ut varandra.

                            Med risk för att låta lite motsägelsefull med tanke på mitt egna projekt måste jag ändå säga; meningen är ju inte att man ska kolla på bänken
                            Senast redigerad av Erik Österlund; 16 juni 2017, 23:22.

                            Kommentar

                            • ewa
                              NCS Medlem
                              • mars 2013
                              • 457

                              Snyggt!!! Gillar färgskalan, elegant.
                              Jag tycker inte att mer dekor behövs, akvariet ska stå för det dekorativa, fiskar och inredningen.
                              Ibland ska man ta det lugnt (y) och ta den tid som behövs för att tänka igenom allt.
                              Grattis till en snygg helhet!

                              Kommentar

                              • mikoto
                                NCS Medlem
                                • mars 2014
                                • 314

                                Det luriga med vitt är ju att det är en oerhört reflekterande färg som brukar dra till sig blicken från ens ögon. En lite trist bieffekt är att en vit ram runt ett objekt får objektet att se mindre ut... Men nu ska vi inte vara sådana, det ser ju bra ut :-) Akvarier har alltid en konstig tendens att se mindre ut än de egentligen är.

                                Har lite svårt att ge bra svar på dina luckor. Lite fler små subtila detaljer kanske? Fräsa av de lite försiktigt runt kanterna? Det skulle göra att skarvarna skulle framträda lite tydligare. Måla mönster som du är inne på kanske med fungerar.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...