....and so it has begun !!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    NCS Medlem
    • mars 2014
    • 314

    Ursprungligen postat av mrazster
    Neeejj...något så kopiöst fullt har jag sällan skådat !
    That's why I like it ;-)

    Att ställningen matchar gör det ju mer fantastiskt...

    Nej, korrekt utfört så låter nog droppfiltret väldigt lite. Det är ett underbart sätt att filtrera. Enda möjliga punkterna är väl att avdunstning bör kunna öka ganska kraftigt och eventuellt att temperaturen sjunker till följd av det? Om det är bra eller dåligt, eller tom kvittar beror ju iofs på det enskillda akvariet.

    Kommentar

    • mrazster
      Användare
      • september 2014
      • 428

      Ursprungligen postat av mikoto
      Enda möjliga punkterna är väl att avdunstning bör kunna öka ganska kraftigt och eventuellt att temperaturen sjunker till följd av det? Om det är bra eller dåligt, eller tom kvittar beror ju iofs på det enskillda akvariet.
      Ja visst skulle det kunna vara ett problem.
      En allt för hög avdunstning i bänken skulle ju t.o.m kunna ställa till problem med tanken på att allt är i trä, även om det är målat. Alternativet skulle kunna vara att stryka epoxi på allt... inte så billigt dock.
      Men lägger man lite tid och energi på bra "täckglas" eller liknande så tror jag inte är några större problem.
      Likaså med temperaturen.
      1200 liter plywoodkar

      576 liter Ciklidarium !!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        Joey DYI på tuben kör med typ korrigerad transparant plast, typ till tak på växthus. Vet inte om det finns ngt liknande i Sverige, men det verkar rätt smidigt, billigt och framförallt låg vikt.

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Joey DYI på tuben kör med typ korrigerad transparant plast, typ till tak på växthus. Vet inte om det finns ngt liknande i Sverige, men det verkar rätt smidigt, billigt och framförallt låg vikt.
          Jodå..det finns en del olika varianter av det.
          Ska prova mig fram lite sedan när det är dags för det.
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            Då har dragningen/installationen av pvc-rör påbörjats.
            Helt klart en av dom roligare momenten för mig...borträknat inredning och när man handlat fisk !

            Bilderna från insidan av karet har väldigt mycket blänk i sig då p.g.a den högglansiga epoxin !


            Klicka på bilden för större version

Namn: 69.jpg
Visningar: 1
Storlek: 284,5 KB
ID: 695257


            Klicka på bilden för större version

Namn: 70.jpg
Visningar: 1
Storlek: 331,0 KB
ID: 695256


            Klicka på bilden för större version

Namn: 71.jpg
Visningar: 1
Storlek: 450,8 KB
ID: 695255


            Klicka på bilden för större version

Namn: 72.jpg
Visningar: 1
Storlek: 383,0 KB
ID: 695254


            Klicka på bilden för större version

Namn: 73.jpg
Visningar: 1
Storlek: 347,4 KB
ID: 695253
            Senast redigerad av mrazster; 23 mars 2017, 17:32.
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              Mycket snyggt!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                Hej hopp !

                Hade hoppats på att få klart all rördragning denna helg som var så jag kunde installera sump och dess filtermaterial samt inredning under veckan. Men det gå inte alltid som man tänkt sig.
                Lite motgångar som jag tänkte dela med mig av.

                Vad gäller genomföringarna så hade jag inte en tanke på att plywood skivan där dom ska sitta kunde vara aningen för tjock(18mm). Särskilt inte 50mm genomföringarna. Dom går igenom men lämnar inte mer utrymme än 2-3 varv av gängorna på den delen där man ska skruva på ringen på utsidan. Så det fick bli en beställning av nya genomföring av annan sort som enligt uppgift ska vara lite längre(läs fler gängor). Har i första bilden markerat med röda pilar..klicka upp bilden så ni ser den i större format.
                Bifogar bilder nedan:

                32mm
                Klicka på bilden för större version

Namn: 74.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,5 KB
ID: 695276


                50mm
                Klicka på bilden för större version

Namn: 75.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,5 KB
ID: 695275




                Sedan så hade jag en plan vad gäller inloppet i akvariet.
                Skulle det vara så att någon av returpumparna strejkar så kommer det flöda vatten tillbaka ner i sumpen. Det kommer göra det ner till den nivå där inloppsrören har sin nedre kant. Vilket resulterar i fler liter än sumpen kan ta. Detta p.g.a att jag fick sätta genomföringarna ganska långt ner på sidan(kolla bilderna några inlägg högre upp i tråden). Jag hade då tänkt använda en teknik som på engelska kallas "Siphon Break". För dom som inte vet så förklarar jag i enkelhet med några ord och en extremt väl illustrerad, vetenskaplig och egenhändigt gjord bild

                Idén går ut på att man högst upp på inloppsrören ska ha en liten slang stickandes ut. Den lilla slangen/röret ska ha sin mynning alldeles precis strax under ytan. När returpumparna har stannat och vattnet börja flöda tillbaka genom inloppsrören ner till sumpen så kommer vatten nivån sjunka ner till den nivå där den mindre slangen/röret har sin mynning. När vattnet nått den nivån så kommer det suga luft genom det lilla röret och på så vis avbryta det "självsugande" flödet i inloppsrören.

                Vill du veta mer så googla orden !


                Klicka på bilden för större version

Namn: 76.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,3 KB
ID: 695274



                Av olika anledningar så bestämde jag mig i stället att sätta backventiler längre ner på inloppsrören. Närmare bestämt mitt emellan sumpen och där röret försvinner ut genom hålet i bänken. Så ett par sådana är också beställt tillsammans med dom genomföringar jag nämnde ovan.

                När det har kommit, vilket förhoppningsvis blir i slutet av veckan, så kan jag slutföra rördragningen och sump och sedan fixa till inredning och "akva skäjpingen" !
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • Per_S
                  NCS Medlem
                  • oktober 2005
                  • 131

                  Kul projekt. Jag kommer troligen ha liknande problem med mitt bygge. Som du har ritat det så tror jag ej att det kommer att fungera med "Siphon Break". Utloppsröret måste på något ställe vara högre (typ en böj upp i akvariet) än den lägsta nivån på vattenytan som du kan ha utan att det svämmar över i sumpen.
                  När det gäller backventiler så vet jag ej riktigt hur bra man kan lita på dessa. Beroende på vilket vatten du har så finns det risk för att kalkavlagringar byggs upp och då kommer de inte att täta så bra.

                  /PerS
                  Per S

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    Ursprungligen postat av Per_S
                    Kul projekt. Jag kommer troligen ha liknande problem med mitt bygge. Som du har ritat det så tror jag ej att det kommer att fungera med "Siphon Break". Utloppsröret måste på något ställe vara högre (typ en böj upp i akvariet) än den lägsta nivån på vattenytan som du kan ha utan att det svämmar över i sumpen.
                    När det gäller backventiler så vet jag ej riktigt hur bra man kan lita på dessa. Beroende på vilket vatten du har så finns det risk för att kalkavlagringar byggs upp och då kommer de inte att täta så bra.

                    /PerS
                    Tack för bra feedback !

                    Vad gäller "Siphon Break" metoden så provade jag den i mindre skala i ett litet kar under tiden jag byggt detta. Inloppsrörens högsta punkt då var du ca 4-5cm under vattenytan och det lilla "extra" röret eller slangen som ska bryta backsuget placerade jag ca 1.5-2cm under vattenytan. Det var inga som helst problem....det funkade.
                    Det kom någon droppe/skvätt vatten en stund efter men det slutade så småningom. Det som gör att jag tvekar är att jag blir tvungen att ha inloppsrören så långt ner så jag blev osäker om det skulle funka... precis som du antyder.

                    Vad gäller backventiler så är det precis som du belyser, att det kan bli skit och avlagringar som hindrar att dom håller helt tätt. Men det finns möjlighet att kontrollera detta. Dom är ju utformade som en "union" så man kan enkelt skruva isär dom för att göra rent. Sedan finns det modeller med transparant pvc så man kan se när det blir mycket skit som kan sätta igen. Oavsett om man har en som är transparant eller inte så kan man om man sätter en kulventil strax efter backventilen stänga av vattenflödet tillfälligt för att plocka isär backventilen och göra rent. Dom är inte särskilt avancerat uppbyggda så det hela går ganska fort.

                    Eftersom jag inte förutsåg detta problem när jag byggde karet så blir det lösningen med backventiler för min del. Känner mig ganska trygg i det och är inte särskilt orolig för problem med att dom blir skitiga och inte håller tätt, om man sätter det i system att hålla dom rena helt enkelt.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • Per_S
                      NCS Medlem
                      • oktober 2005
                      • 131

                      Hej,

                      Om jag vore dig så skulle jag försöka satsa på någonting sånt här.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Retur.jpg
Visningar: 1
Storlek: 25,7 KB
ID: 695277

                      Då blir det en lösning som inte kräver något underhåll.
                      Per S

                      Kommentar

                      • JRB
                        NCS Medlem
                        • januari 2013
                        • 274

                        Jag förordar alltid enkelhet, varje komponent som kan krångla kommer att göra det förr eller senare och det finns ju roligare saker i livet än att göra rent ventiler... Alla onödiga moment som innebär risker bör undvikas vid konstruktion förutsatt att målen uppfylls såklart... Ibland hamnar man ändå i situationer där man tvingas vidta tekniska extra-loopar men helst så sällan som möjligt

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          Jo men visst är det så...enkla och smidiga lösningar som fortfarande gör jobbet bra och ser bra ut är ju helt klart det man siktar efter !

                          Jag fortsätter att kolla på en lösning på det hela..men faktum kvarstår att det lutar nog åt backventilerna ändå. Dels för att dom som sagt redan är beställda men även för att det blir en "renare" lösning med mindre "kladd"(estetiskt) i karet med dom extra rör som blir om jag ska få det att funka med "Siphon Break" tekniken, så som det ser ut nu. Eftersom det i första hand är ett sällskapsakvarium så är utseendet lika viktigt för mig som funktionen. Jag är inte heller särskilt orolig för att plocka ner backventilerna för rengöring. På det sätt som jag hade tänkt konfigurera det hela så blir det inte heller särskilt svårt att plocka bort backventil och övriga delar för att konvertera till annan lösning, om jag inte skulle var nöjd senare.
                          Senast redigerad av mrazster; 28 mars 2017, 19:06.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • JRB
                            NCS Medlem
                            • januari 2013
                            • 274

                            Hela projektet är superproffsigt och mycket kul att följa , vägval får man göra hela tiden. Detta blir grymt bra!

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              Ja nu har det som ni märker varit stiltje i bygge på tok för länge igen.
                              Men dels så har det varit så mycket annat livet som tagit min tid så lusten och orken har inte funnits. Det blir sällan bra när man tvingar sig själv till att göra saker när man inte mår väl. Lätt hänt att det blir halvdana lösningar.


                              Hur som helst så är tanken att jag ska ösa på lite nu och få det klart inom kort.
                              Har beställt hem lite nya delar till rördragningen.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 77.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,1 KB
ID: 695366



                              Som jag skrev och visade i ett inlägg längre bak i tråden så fick jag lite problem med vägg/tankgenomföringarna jag beställde först. Där den gängade biten av genomföringen var för kort. Nu har jag fått tag på en annan modell. Just 50mm genomföringarna var lite svårare att få tag på då dom ställe jag hittade som säljer sådana. Dom var slut i lager överallt och fick således beställas hem och det var ganska lång väntan. Dom blev galet mycket dyrare än dom första, men i detta läge så fick det bli så då allt redan har dragit ut mer än lovligt på tiden.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 78.jpg
Visningar: 1
Storlek: 307,7 KB
ID: 695365

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 79.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,5 KB
ID: 695364



                              Som ni ser här så är det en väsentlig skillnad mot dom tidigare genomföringarna.
                              Nu går delen som är gängad helt genom "muttern" eller vad man ska kalla den.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 84.jpg
Visningar: 1
Storlek: 199,5 KB
ID: 695359



                              Har även beställt hem backventiler i 2 olika storlekar. Anledningen till det är att just backventiler oftast hämmar flödet ganska ordentligt. Så jag valde att beställa en med rätt diameter för dom rören jag ska ha och en storlek större. Detta för att jag ville laborera lite och testa hur stor skillnaden kan vara i flödet. Jag har även tänkt att ge mig på att plocka ut fjädern som sitter inuti backventilen för att på det viset ytterligare minska flödesrestriktionen.
                              Problemet som skulle kunna uppstå om jag plockar bort fjädern är att ventilen inte håller lika tätt. Att trycket av bara vattnet inte blir tillräckligt stort. Men det återstår att se..ska laborera lite med detta.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 81.jpg
Visningar: 1
Storlek: 320,0 KB
ID: 695362

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 82.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,2 KB
ID: 695361

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 83.jpg
Visningar: 1
Storlek: 302,4 KB
ID: 695360



                              Sedan beställde jag även hem 2 kranar som jag ska ha monterade på rören strax efter eller innan backventilen, beroende på hur man ser det. Tanken med det är att jag enkelt ska kunna stänga av flödet vid rengöring av backventilerna.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: 80.jpg
Visningar: 1
Storlek: 353,6 KB
ID: 695363
                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              • EricH
                                Användare
                                • juli 2009
                                • 110

                                Jag har inte varit inne på Ciklid på jättelänge.

                                Fastnade här och har sträckläst hela tråden. Vad händer nu??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...