Kallvatten Ciklider - Kylning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #16
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Bor man i eget hus, kan man ju kanske ha en lång "kallvattenslinga". En pump som sakta leder vatten runt i en lång slang som går utomhus, lite under jord kanske, som bara pumpar vatten ut och tillbaka. Kanske funkar vintertid iaf. Ojämn temp kanske, om man inte gräver ner den en bit så den ligger strax under käldjupet, dryga meter i Skåne och 2,5 meter högst upp i norr...;-)
    Det där låter som en bra ide. Om jag bott i villa så hade jag genast provat.

    Kommentar

    • dpzOnline
      Användare
      • september 2016
      • 162

      #17
      Ursprungligen postat av Ove Planstedt
      Det där låter som en bra ide. Om jag bott i villa så hade jag genast provat.
      Om man kombinerar det med en kylare så kompensationskyler den vid behov dvs över x grader. Och om man sedan adderar en värmare som värmer allt som är under x grader.

      Då är man safe
      Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

      Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 335

        #18
        Ursprungligen postat av mikoto
        riktlinjer: Flera bra tankar där, jag har sett några exempel på gamla hemmagjorda kylare där man satt bakplattan direkt i akvariet istället. Har man sötvatten så bör det vara en förhållandevis enkel operation och då får man ju en perfekt överföring.

        Det går även att bygga om en luftavfuktare till kylare väldigt lätt, man behöver bara placera slingan som luftens fukt kondenserar mot direkt i vattnet, det är nog lättare än att bygga om ett kylskåp om man vill fixa en kylare själv.
        Givetvis kan det ju bli bättre och mindre om man tar bort själva skåpdelen och bygger en betydligt mindre låda, dubbelisolering med 50mm frigolit så behåller man kylan där man vill ha den. Men det är ju mer jobb, för att testa konceptet etc är det ju enklare att bara ställa ett kylskåp bredvid

        Kommentar

        • dpzOnline
          Användare
          • september 2016
          • 162

          #19
          Intressant input om gas

          Gå direkt till information för butiksägare. Vad är då en f-gas? f-gas står för en konstgjord gas som bland annat innehåller fluor. Fluor har kemisk

          "Ett exempel på ett sådant framsteg är att använda koldioxid i kylmaskiner. Detta ställer nya krav på bland annat kompressorer och värmeväxlare på grund av det högre arbetstrycket men visar att det är fullt möjligt att ställa om."

          Om koldioxid
          http://www.energi-miljo.se/energi-mi...ramtidens-kyla (år 2010)

          En annan intressant sak är vortexen

          Här behöver man inte ens ta hans om värmen, den sprutar rakt ut i rummet.

          Komprimeringen av luft kan göras DYI
          Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

          Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

          Kommentar

          Arbetssätt...