Kallvatten Ciklider - Kylning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    Kallvatten Ciklider - Kylning

    Australoheros scitulus vill ju ha ända ner till 12 grader.

    Jag kommer ihåg ett program som handlade om termoelektrisk kylning, vem vill ha ett kylskåp som surrar när det kan vara helt tyst, inte massa blåst och jobbiga slangar, dessa termoelektriska element kan sitta klistrade på akvarieglasets baksida.

    Denna länk hittade jag
    Se länk


    Det är samma typ av kylare som är i vinskåp, läsk-kylare mm. De kostar runt 500 kr

    Coolast vore den riktiga framtiden med ett laserkylt akvarium

    Klicka på bilden för större version

Namn: laser-cooling-breakthrough.jpg
Visningar: 1
Storlek: 68,1 KB
ID: 701264
    A research team at Singapore’s Nanyang Technological University (NTU) has successfully used a laser to cool down a semiconductor material known as Cadmium Sulfide. The results of the recently published study could lead to the development of self-cooling computer chips and smaller, more energy…


    Tillbaka till de termoelektriska och verkligheten.
    Med dessa som både kyler och värmer så borde man kunna hålla ett akvarium på en exakt
    temperatur hela tiden.

    Klicka på bilden för större version

Namn: pdf.js_2016-09-21_23-27-06.png
Visningar: 1
Storlek: 24,2 KB
ID: 701265

    Med en liten datakrets av något slag så skulle akvariet kunna byta temperatur och bli kallare på natten. Eller följa säsongen. = Sommar, höst, vinter, vår.

    Man skulle kunna mata in förra årets data
    Se länk

    Klicka på bilden för större version

Namn: weather-and-climate.com_2016-09-21_23-24-27.png
Visningar: 1
Storlek: 19,3 KB
ID: 701266

    Ja hur reagerar egentligen fiskarna när vintern börjar närma sig.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.
  • dpzOnline
    Användare
    • september 2016
    • 162

    #2
    Det verkar finnas några som trivs i kallt.
    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Jodå det finns en del. Gymnogeophagus, Crenichichlor och Australoheros är väl de mest kända.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #4
        Ursprungligen postat av dpzOnline
        Australoheros scitulus vill ju ha ända ner till 12 grader.

        Jag kommer ihåg ett program som handlade om termoelektrisk kylning, vem vill ha ett kylskåp som surrar när det kan vara helt tyst, inte massa blåst och jobbiga slangar, dessa termoelektriska element kan sitta klistrade på akvarieglasets baksida.

        Denna länk hittade jag
        Se länk


        Det är samma typ av kylare som är i vinskåp, läsk-kylare mm. De kostar runt 500 kr

        Coolast vore den riktiga framtiden med ett laserkylt akvarium

        [ATTACH=CONFIG]57574[/ATTACH]
        A research team at Singapore’s Nanyang Technological University (NTU) has successfully used a laser to cool down a semiconductor material known as Cadmium Sulfide. The results of the recently published study could lead to the development of self-cooling computer chips and smaller, more energy…


        Tillbaka till de termoelektriska och verkligheten.
        Med dessa som både kyler och värmer så borde man kunna hålla ett akvarium på en exakt
        temperatur hela tiden.

        [ATTACH=CONFIG]57575[/ATTACH]

        Med en liten datakrets av något slag så skulle akvariet kunna byta temperatur och bli kallare på natten. Eller följa säsongen. = Sommar, höst, vinter, vår.

        Man skulle kunna mata in förra årets data
        Se länk

        [ATTACH=CONFIG]57576[/ATTACH]

        Ja hur reagerar egentligen fiskarna när vintern börjar närma sig.
        Funkar det så är det ju oerhört intressant. Billigt också jämfört med aggregat

        Kommentar

        • mikoto
          NCS Medlem
          • mars 2014
          • 314

          #5
          Problemet med peltier elementen är att de har totalrutten verkningsgrad, även om de är billiga och behagliga att arbeta med :-)

          Jag är med en liten grupp personer som håller på med kylda kar, jag har ett igång just nu. Men en annan kille, Slanten på saltvattensguiden, har påbörjat ett nytt projekt nyligen och använder där dessa peltier element. Han kör 100W modellerna men de klarar nätt och jämt hans krav, på ett 25l akvarium med en svag pump. I praktiken kan man kanske räkna med att 100W insatt effekt blir 10W kyleffekt med dessa vilket gör att det blir helt ohållbart att kyla en volym vatten på 50 liter eller uppåt, speciellt om man vill ha pumpar och så i akvariet med som kommer alstra värme.

          En riktig kompressorkylare är helt överlägsen vid våra applikationer. Mitt akvarium är på 120 liter och jag en Resun Mini-200 kylaren som driver den och jag klarar av att ta mig ner mot 10 grader iaf utan att kylaren behöver köra riktigt hela tiden. 12 grader fungerar bra. Då matas min kylare med 130W.

          10 grader är inte så kallt annars för fiskarna(förutsatt att de tål det såklart, för våra "vanliga" ciklider är det ju så kallt att de dör) så min gissning är att de blir lite slöare och äter mindre då, men de går nog inte in i någon dvala eller spenderar den tiden med att bara vila som nog de som har damm här upplever att sina fiskar gör på vintern. I ett akvarium blir det lite tufft dock pga att filtreringsbakterierna blir riktigt slöa när man hoppar ner under 14 grader så då behöver man hitta alternativa lösningar för att avlasta de för att vattenkvaliteten inte ska dala.
          Senast redigerad av mikoto; 22 september 2016, 10:56.

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #6
            Ursprungligen postat av mikoto
            Problemet med peltier elementen är att de har totalrutten verkningsgrad, även om de är billiga och behagliga att arbeta med :-)

            Jag är med en liten grupp personer som håller på med kylda kar, jag har ett igång just nu. Men en annan kille, Slanten på saltvattensguiden, har påbörjat ett nytt projekt nyligen och använder där dessa peltier element. Han kör 100W modellerna men de klarar nätt och jämt hans krav, på ett 25l akvarium med en svag pump. I praktiken kan man kanske räkna med att 100W insatt effekt blir 10W kyleffekt med dessa vilket gör att det blir helt ohållbart att kyla en volym vatten på 50 liter eller uppåt, speciellt om man vill ha pumpar och så i akvariet med som kommer alstra värme.

            En riktig kompressorkylare är helt överlägsen vid våra applikationer. Mitt akvarium är på 120 liter och jag en Resun Mini-200 kylaren som driver den och jag klarar av att ta mig ner mot 10 grader iaf utan att kylaren behöver köra riktigt hela tiden. 12 grader fungerar bra. Då matas min kylare med 130W.

            10 grader är inte så kallt annars för fiskarna(förutsatt att de tål det såklart, för våra "vanliga" ciklider är det ju så kallt att de dör) så min gissning är att de blir lite slöare och äter mindre då, men de går nog inte in i någon dvala eller spenderar den tiden med att bara vila som nog de som har damm här upplever att sina fiskar gör på vintern. I ett akvarium blir det lite tufft dock pga att filtreringsbakterierna blir riktigt slöa när man hoppar ner under 14 grader så då behöver man hitta alternativa lösningar för att avlasta de för att vattenkvaliteten inte ska dala.
            Och vill man hitta billig (i inköp) så borde ett begagnat vanligt kylskåp på blocket vara bland det billigaste man kan hitta, många gånger gratis om man bär bort det...
            Borra tex två hål på sidan in i kylskåpet, en lång trädgårdslang i kylskåpet och pumpa vatten från akvariet genom kylskåpet och tillbaka.
            Ett vanligt kylskåp är ju ganska energieffektigt också.

            Kommentar

            • mikoto
              NCS Medlem
              • mars 2014
              • 314

              #7
              Det är ju den vanligaste tanken, att använda ett kylskåp :-) Jag har aldrig provat det i praktiken dock, är osäker på hur väl det fungerar. Kompressorn i kylskåpet är ju tveklöst kompetent. Men nackdelen med att köra den här metoden är att det blir en indirekt kylning.

              Kylskåpet kyler luften i skåpet, luften ska sedan påverka slangens isoleringsegenskaper(plast isolerar) och sedan kyler det ner vattnet. Så det blir inte jätteeffektiv kylning av det och man förlorar troligtvis en del effekt genom det.

              Sedan är ju skåpet väldigt stort så man får ju ha plats över. Min kylare är lika stor som ett normalt ytterfilter. Ska man ha en starkare så blir de lite större men de går plats under en normal bänk.

              Sedan är en baktanke med ett kylskåp hur de klarar sig i längden, problemet med ett kylskåp är att det är inte tänkt att klara kontinuerlig drift, man stoppar i en eller flera produkter och kompressorn sätts på och arbetar tills temperaturen har satt sig till korrekt nivå. Sedan stängs kompressorn av och kylskåpet står avstängt tills nästa gång det behövs. Värmeöverföringen sker på baksidan av skåpet med en passiv fläns som avger värmen. Denna är inte skapt för att klara av att vara igång en längre period. De har tunt gods och halvtaskigt luftflöde.

              På en kylare ser lösningen mer ut som en radiator på en bil som drivs av en kraftig fläkt, dels måste den ha det för att kunna vara liten och kompakt. Men den klarar av att stå på en lång stund, även ett helt dygns i sträck. Den är designad för ändamålet.

              Om man belastar kylskåpet så att den är på gränsen till vad den klarar av att kyla ner så förkortar man livslängden på skåpet ganska avsevärt.

              Kommentar

              • dpzOnline
                Användare
                • september 2016
                • 162

                #8
                På en kylare ser lösningen mer ut som en radiator på en bil som drivs av en kraftig fläkt, dels måste den ha det för att kunna vara liten och kompakt. Men den klarar av att stå på en lång stund, även ett helt dygns i sträck. Den är designad för ändamålet.
                Synd att de termoelektriska kylarna är för dåliga... 10/100 i effekt...

                En radiator kylare med kraftig fläkt... det känns som att man har en utmaning där:
                Antingen ha den i ett öppet utrymme = högt ljud eller i ett ljudisolerat utrymme = problem med överskottsvärme

                Är det typ en sådan här du har?
                Fler länkar: Länk Länk Länk

                Mikoto - Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter, eller länka till en tråd här där du redan gjort det. Eller ännu bättre skriva en artikel om det och skicka till Ciklidbladet med bilder!
                Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                Kommentar

                • mikoto
                  NCS Medlem
                  • mars 2014
                  • 314

                  #9
                  Den här har jag: http://www.fish-street.com/resun_mini20_chiller

                  Fish-street korrekturläser aldrig så de har skrivit mini 20 men den heter mini 200. Den här kylaren är ganska liten och har en 120mm fläkt så den låter inte så farligt faktiskt, men går man upp ett snäpp så är det samma volym som en luftavfuktare.

                  Jag ska se om jag får ihop en artikel att skicka till Dare så kanske vi kan få något i tryck :-) Jag har en tråd på saltvattensguiden om akvariet: http://saltvattensguiden.se/topic/37...-kallt/?page=1 Men den är ju skapad av mig så den är nog inte helt lättöverblickad.

                  Kommentar

                  • dpzOnline
                    Användare
                    • september 2016
                    • 162

                    #10
                    Kul Hoppas det blir en artikel, den ska jag läsa!
                    Om mitt inlägg går att tolka som *glatt* eller *oglatt* så är det alltid *glatt* jag menar.

                    Har jag missat en detalj eller glömt något väsentligt! Berätta gärna så blir jag kunnigare.

                    Kommentar

                    • Pabbe
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 1805

                      #11
                      Bor man i eget hus, kan man ju kanske ha en lång "kallvattenslinga". En pump som sakta leder vatten runt i en lång slang som går utomhus, lite under jord kanske, som bara pumpar vatten ut och tillbaka. Kanske funkar vintertid iaf. Ojämn temp kanske, om man inte gräver ner den en bit så den ligger strax under käldjupet, dryga meter i Skåne och 2,5 meter högst upp i norr...;-)

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Ursprungligen postat av mikoto
                        Den här har jag: http://www.fish-street.com/resun_mini20_chiller

                        Fish-street korrekturläser aldrig så de har skrivit mini 20 men den heter mini 200. Den här kylaren är ganska liten och har en 120mm fläkt så den låter inte så farligt faktiskt, men går man upp ett snäpp så är det samma volym som en luftavfuktare.

                        Jag ska se om jag får ihop en artikel att skicka till Dare så kanske vi kan få något i tryck :-) Jag har en tråd på saltvattensguiden om akvariet: http://saltvattensguiden.se/topic/37...-kallt/?page=1 Men den är ju skapad av mig så den är nog inte helt lättöverblickad.
                        Gärna
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 335

                          #13
                          Ursprungligen postat av mikoto
                          Kylskåpet kyler luften i skåpet, luften ska sedan påverka slangens isoleringsegenskaper(plast isolerar) och sedan kyler det ner vattnet. Så det blir inte jätteeffektiv kylning av det och man förlorar troligtvis en del effekt genom det.

                          Sedan är ju skåpet väldigt stort så man får ju ha plats över. Min kylare är lika stor som ett normalt ytterfilter. Ska man ha en starkare så blir de lite större men de går plats under en normal bänk.

                          Sedan är en baktanke med ett kylskåp hur de klarar sig i längden, problemet med ett kylskåp är att det är inte tänkt att klara kontinuerlig drift, man stoppar i en eller flera produkter och kompressorn sätts på och arbetar tills temperaturen har satt sig till korrekt nivå. Sedan stängs kompressorn av och kylskåpet står avstängt tills nästa gång det behövs. Värmeöverföringen sker på baksidan av skåpet med en passiv fläns som avger värmen. Denna är inte skapt för att klara av att vara igång en längre period. De har tunt gods och halvtaskigt luftflöde.

                          På en kylare ser lösningen mer ut som en radiator på en bil som drivs av en kraftig fläkt, dels måste den ha det för att kunna vara liten och kompakt. Men den klarar av att stå på en lång stund, även ett helt dygns i sträck. Den är designad för ändamålet.

                          Om man belastar kylskåpet så att den är på gränsen till vad den klarar av att kyla ner så förkortar man livslängden på skåpet ganska avsevärt.
                          Är man orolig för att slangen isolerar för mycket kan man ju köpa några meter tunnvägigt syrafast rör och 'snurra' en spole och lägga i kylskåpet, blir nog klart bättre kylöverföring.

                          Vi har ju ett gammalt hemmakylskåp inslängt i vår husbil, och det fungerar många många gånger bättre än husbilskylskåp.
                          Tidvis har det varit närmare 40 grader varmt i utrymmet kylskåpet står, men det har utan problem kylt. Då öppnas ju kylskåpet ganska ofta för att ta ut kall dryck och stoppa in varm dryck. Med tanke på att ett kylskåp ofta utan problem klarar +20 års drift så om livslängden bara blir tio ytterligare år och du kan köpa det för 200:- på blocket

                          Man kan ju även göra spolen och 'fästa' den mot bakplattan inne i kylen så blir det ju direktöverföring.

                          Och i värsta fall om man nu är orolig för kylskåpet kanske en liten datorfläkt som blåser på baksidan hjälper till.

                          Kommentar

                          • Trafter
                            Användare
                            • oktober 2013
                            • 345

                            #14
                            Kan inget om kylskåp, men kan man inte sätta kylskåpet på vanlig vägguttagstimer så att den får ström var 5e eller 10e minut och stå på några minuter? Tillräckligt för att få en någorlunda jämn tillströmning av kallvatten men även tillräckligt långa intervaller så att kylskåpet får "lugna ner sig?" Eventuellt även sammankoppla detta med pumpen.
                            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #15
                              riktlinjer: Flera bra tankar där, jag har sett några exempel på gamla hemmagjorda kylare där man satt bakplattan direkt i akvariet istället. Har man sötvatten så bör det vara en förhållandevis enkel operation och då får man ju en perfekt överföring.

                              Det går även att bygga om en luftavfuktare till kylare väldigt lätt, man behöver bara placera slingan som luftens fukt kondenserar mot direkt i vattnet, det är nog lättare än att bygga om ett kylskåp om man vill fixa en kylare själv.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...