Aulonocara Hansbaenschi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robinneo
    Användare
    • mars 2016
    • 32

    Aulonocara Hansbaenschi

    Inskaffa idag denna fina ciklid men vet väldigt lite om den.
    Har den något handelsnamn som är lättare att använda?
    Är red flash korrekt ?
    Finns det något i övrigt jag bör tänka på eller det är samma agenda som hongi och firefish typ?
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det är egentligen en variant av Stuartgranti: https://www.ciklid.org/artregister/art.php?ID=581

    Aulonocara är en lite vekare fisk (med några undantag). Aulonocara går och letar efter mat i sanden så sandbotten är bra så att du får se deras naturliga beteende vilket är underhållande. Dom simmar sakta precis ovanför sanden, stannar och tar ett snabbt bett ner i sanden. Dom känner av om små kräftdjur eller liknande rör sig nere i sanden.

    Firefish är också en aulonocara men den är ju framodlad, av vad vet man inte riktigt men troligtvis finns det med någon mbuna i generna. Den är tuffare än dom andra aulonocarorna.

    Ha den ihop med andra lugnare fiskar, typ Lethrinops, Copadichromis, Otopharynx eller liknande så är det en riktigt trevlig firre.
    Senast redigerad av Erik Österlund; 08 augusti 2016, 12:43.

    Kommentar

    • robinneo
      Användare
      • mars 2016
      • 32

      #3
      Behöver tips på andra fina malawisar. Gärna lite ovanligare men som finns att få tag på. Har Crabo, Stuartgranti, firefish och hongi. Lutar åt att hongi åker bort och i med en annan. Men vilken?

      Kommentar

      • robinneo
        Användare
        • mars 2016
        • 32

        #4
        Nu är hongin borta. Blev betydligt lugnare i karet nu. Tror jag håller mig till dom 3 arterna istället och struntar i att hitta någon annan art att släppa i. Just nu är där 1 par av varje varav 2 honor just spottat.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Hur stor är burken?

          Tre arter brukar vara lagom, har man fler brukar det kunna bli ett "rörigt" intryck. Det är oftast bättre att komplettera dom grupperna man har med fler individer.

          Kommentar

          • robinneo
            Användare
            • mars 2016
            • 32

            #6
            Den är bara 180 liter. Mkt av den anledningen jag tänkte hålla nere antalet arter.
            Ja du har rätt. Jag satsar på dessa 3 istället.

            Kommentar

            Arbetssätt...