23L och vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Alla har vi gjort våra missar i akvarielivet

    Fixa en större burk så blir det roligare både för firrarna och dig! Berätta gärna om vad som händer här i tråden och upp med lite bilder!!

    Kommentar

    • JRB
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 274

      #17
      Själv började jag med elritsor i min fars smörgås-låda, gick inte så bra...de gillade inte havregryn heller.
      Efter det avancerade jag till kardinal och sebrafiskar i en syltburk modell större innan jag fick i julklapp ett "gigantiskt" 50-liters riktigt akvarium. Utan motstycke den julklappen jag uppskattat mest i mitt liv som gjorts iordning av familjen när jag var iväg och spelade pingis någon kväll innan julafton. Där simmade mina kardinalfiskar och sebrafiskar tillsammans med andra skönheter i ett underbart skimmer framför mina ögon.
      Jag tycker det är super-bra att tuxxer är här på forumet och ställer frågor samt berättar vad som händer, alla är ju barn i början och hens intresse för fiskar, ja t.o.m ciklider är ju anledningen att hen vill hålla dessa. tuxxer vill ju lära sig och även om det är beklagligt för de stackars fiskar som ev. skulle fara illa på vägen dit så är ju tanken och syftet gott. Jag har av misstag/dålig kunskap tagit död på en massa fiskar genom åren men mångdubbelt fler har jag tagit död på med flit och ätit med god aptit och för fiskarna är det nog ingen skillnad... Välkommen tuxxer med fler frågor och inlägg!

      Kommentar

      • tuxxer
        Användare
        • mars 2016
        • 19

        #18
        Tack för välkomnandet!

        Ok, då fortsätter jag. (Han, inte hen.)

        Ena honan som är med hanen gick från ljus till mörkare färg i måndags. Idag gjorde andra honan likadant och är numera också accepterad av paret, de är snäckgrannar. Dock blev hon ljus igen på 2sek när det var dags att leta efter mat. Sedan gjorde hon sig mörk igen och tillbaks till hanen. De har alla aptit. Jag väntade 3 dagar med att mata och gav mycket lite mat igår samt fördubblade antal sten.

        Idag har jag dessvärre lite nitrit, svagaste rosa på stickan. Planerar att göra ett 10% vattenbyte ikväll. Jag har en anubis xl i en hink jag funderar på att plantera...

        Misstänker att den fjärde fisken är en hane som är nyfiken men håller sig i skinnet så länge store hanen syns till.

        Kommentar

        • JRB
          NCS Medlem
          • januari 2013
          • 274

          #19
          Då är ju könet fastställt på tuxxer i alla fall
          dessvärre är jag Tanganyika-analfabet, jag tror min giraffnosmal kan härstamma eller t.o.m vara född där men inget i ciklidväg. Jag kan lova dig däremot att här finns andra som vet allt och lite till om snäck-lekare.
          Nitrit däremot är jag bekant med, mitt råd: byt 30 % vatten, mata inte på en vecka och syresätt ytan med rörelse och gärna syrebubbel som transporterar bort ammoniumet innan det blir nitrit.

          Kommentar

          • tuxxer
            Användare
            • mars 2016
            • 19

            #20
            Hahaha

            Matat lite en gång igår sedan de introducerades i lördags. Men klarar de en vecka så är det ju bra. Karet har gått tomt 1v innan fisk.

            Bubblar gör det, de tror det är käk. 30% byte, check! Tänkte 10% varannan dag men jag har ingen erfarenhet.

            Kommentar

            • JRB
              NCS Medlem
              • januari 2013
              • 274

              #21
              det är dessa råd jag fått själv och de har funkat, ett mindre kar som ditt är mer känsligt för obalans och övermatning som jag tror är största orsaken till nitrit, en fisk äter verkligen lite och jag vet att vill man driva upp fiskar fort så ska de matas 1-2 ggr per dag man jag matar varannan dag max, just för att slippa nitrit.

              Kommentar

              • tuxxer
                Användare
                • mars 2016
                • 19

                #22
                Jag gjorde mittemellan våra värden, 20% vatten byte. Den lilla Nitrit jag hade är helt borta. Matade fiskarna ytterst sparsamt trots ditt råd att inte göra det. Fiskarna far fram som vildar alla 4, det var positivt. Nu avvakta flera dagar igen innan nästa matning.

                Vad tror ni om ett juwel 63l? Vill nog egentligen ha runt 100l så vi kan ha prinsessor i. Läste dock att 50l räcker för ett prinsesspar, er erfarenhet?

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #23
                  50 liter är inte speciellt mycket i och med att ett princesspar snabbt omvandlas till 100 fiskar. Satsa gärna på ett större om det är möjligt.

                  Kommentar

                  • tuxxer
                    Användare
                    • mars 2016
                    • 19

                    #24
                    Några bilder på Brevisarna från nano tanken.

                    Alfa hanen vid snäckorna där hona 1 och hona 2 bor.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Brevis_Hane1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,6 KB
ID: 694204

                    Alfa hanen igen, denna gång utanför hans hona nr1:s nya snäcka.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Brevis_Hane.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,9 KB
ID: 694205

                    Alfahanen med sin hona nr 1 utanför snäckan. Honan har valt att vara "kopparfärgad" när hon är med alfa hanen.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Brevis_Hane_Hona2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,8 KB
ID: 694206

                    Hane nr 2 (misstänkt hane), lite större än honorna men mindre än alfa hanen. Hanarna verkar utöver storleken ha vitt streck på stjärtfenan längst bak i ovankant(?!). Lite utanför är han men snabbt framme och vill nafsa på hona nr 1 (Alfa hanens favorit). Hane 2 och just hona nr 1 som bråkade i början som jag skrev om tidigare i tråden. Bet i varandras läppar och dansade runt, men efter alfa hanens framträdande är det lugnt i hela tanken nu senaste 7 dagarna.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Brevis_Hane2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,3 KB
ID: 694207

                    Hona nr2 (Misstänkt hona). Har accepterats att sällskapa av alfa hanen och dennes hona nr1. Ofta med överallt och inget bråk. Dock ville hona nr1 idag 8 dagar efter inflytt i tanken lämna hona nr2:s sällskap för en snäcka på andra långsidan där alfa hanen och honan varit inne i snäckan nästan hela dagen. Hona nr2 släppte därmed sin "kopparfärg" när hon inte längre är med dem lika mycket idag.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Brevis_hona.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,9 KB
ID: 694208


                    Dag 8, ingen Nitrit och matat "sparsamt" endast 2 ggr totalt. Senast i förrgår.
                    Senast redigerad av tuxxer; 03 april 2016, 22:45.

                    Kommentar

                    • tuxxer
                      Användare
                      • mars 2016
                      • 19

                      #25
                      3 mån senare...

                      Det hjälpte inte att bygga väggar för att begränsa insyn till varandra så efter 1,5 månad fick jag lov att byta ut den elaka hannen jag först köpte som bet fenor på honorna mot den betydligt större kraftigare hannen som butiken hade och efter det är det harmoni i tanken. Hannen är riktigt snäll och rättvis mot honorna och de har repat sig helt! Att fiskar kan ha så olika personligheter!? Även när han nu har fattat tycke för ena honan som färgat sig gul om magen och de vaktar sin snäcka. Hanen har flyttat sin snäcka tvärs över akvariet för att bli rumskompis med honan. Grävt ned övriga snäckor i närheten för att slippa grannar. De andra honorna har sina egna snäckor.

                      Att jag inte köpt en större tank än beror på att jag inte bestämt mig för vilket syfte och storlek ännu samt att det är balans i tanken. Men ett till blir det nu till semsestern! Lutar åt ett Juwel Rekord 110L eller Juwel Rio 180L. Inne på några Pulcher och Ornatus tillsammans med Brevisarna.

                      Men jag är såld på apelsincikliden som är så vacker och har kul beteende om än lite aggresiv. Är det "bara" aggressiviteten som gör den 4 av 5 på svårighetsgraden eller är det andra faktor som sjukdomar osv?

                      Till sist, det är riktigt kul med denna hobby, särskilt nu utan strömavbrott och med ett högt PH och KH!
                      Senast redigerad av tuxxer; 03 juli 2016, 09:58.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...