23L och vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuxxer
    Användare
    • mars 2016
    • 19

    23L och vilken ciklid?

    Hej,

    Jag har köpt ett Fluval Edge 23L akvarium med mått
    L 43 x B 26 x H 22,4 cm.

    Det är litet, det medger jag. Men ändå rätt "ok" med 43cm i bredd, att det inte är så högt påverkar mindre för tex snäcklekare.

    Till frågan:

    Förslag på ciklider? Den butik jag tänkt handla från har Multisar och Brevisar. Hur många? 2+2 av samma sort (typ), eller kan jag blanda?

    Prinsessvariant eller Julle är otänkbart antar jag?

    Om allt går väl så kommer jag inom någon månad köpa ett större kar, men vill få denna att fungera först.

    Tidigare erfarenhet är Blå Ocillatus och Stappersi 2+2 om jag minns rätt i ett 54L. Ocellatus hannen var mycket dominant minns jag, tyvärr bodde jag då på "landet" och strömavbrott i 3 dagar blev för mycket. Jag gav upp hobbyn (försökte två ggr).

    Idag bor jag i en stad utan elavbrott med alkaliskt vatten PH >8 och stabilt KH och GH.



    Tack på förhand för era tips!
  • stefanr
    Användare
    • juni 2013
    • 79

    #2
    2+2 ska nog fungera(snäcklekare), men bara en art.
    Senast redigerad av stefanr; 25 mars 2016, 19:25.

    Kommentar

    • tuxxer
      Användare
      • mars 2016
      • 19

      #3
      Tack för svar stefanr! Det blev Brevis, vi gissar på att det är 1 hane och 3 honor. Inkoppade och klara, håller tummarna att de fortsätter att vara pigga lång tid framöver. Jag blev överraskad att de kunde hoppa så när jag kom med håven.

      Kommentar

      • tuxxer
        Användare
        • mars 2016
        • 19

        #4
        Efter natten visar sig bara 3 brevisar. Det är full strid och de biter på varandra hela tiden. Alla envisas med att vara på vänstra halvan av akvariet. Ändå har jag lika miljö, tom fler snäckor på högra sidan. Totalt 13 snäckor så det ska räcka. Undrar om den fjärde fisken kan gömma sig än eller är uträknad?

        Utgångsläget var 5 firrar i butik. Jag lämnade kvar den stora hanen och valde näst största Brevisen samt 3 mindre. Den stora är den som saknas idag. Men som sagt... Den kanske bara gömmer sig. Eller så var det en hona och resten arga hanar?!

        Men, jag ska ha tålamod och låta dem anpassa sig samt inte analysera sönder allt.

        Tips för framtiden/andra snäcklekarägare. Välj ljusa skal, då kan man se var fisken gömmer för inräkning.

        EDIT: Fjärde fisken visade sig och jag har flyttat snäckorna utspridda i varje hörn. Ena Brevisen har bitmärken i stjärtfenan (en av de två som slåss) Något man gör åt bortsett från att försöka separera dem i karet?
        Senast redigerad av tuxxer; 27 mars 2016, 11:26.

        Kommentar

        • Trafter
          Användare
          • oktober 2013
          • 345

          #5
          Lägg någon sten eller annan liknande avskiljare mellan de bråkande fiskarnas revir. Så slippr de se varandra hela tiden och får en naturlig gränsdragning
          1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

          Kommentar

          • tuxxer
            Användare
            • mars 2016
            • 19

            #6
            Tack, jag har sten som avskiljare mellan långsidorna, ska bygga upp mellan dessa två med. Antar att de är hanar eller kan även honor ha dessa bataljer? De biter tag i varandras munnar och bråkar runt.

            Kommentar

            • tuxxer
              Användare
              • mars 2016
              • 19

              #7
              Jag flyttade på snäckan som den aggressiva och lite biten i bakfena Brevisen hade till andra sidan med sten emellan. Men denne fisk simmade tillbaka till den sista snäckskalet i det hörnet jämnte sin nemesis. Tydligen området och inte snäckan som var grejen där. Den store har nu lämnat snäckan där den varit sedan inkoppning. Funnit tycke vid en av de aggressiva Brevisarna. De simmar ofta in tillsammans i både den store och lilles snäcka. Nu är det ordning för stunden i karet. Den håller sig i mitten med de tre mindre i varje hörn. Simmade verkligen runt och tillrättavisade dem eller nåt, ingen biter någon senaste timmarna.

              Tre i ena kortsidan och en ensam (den mest fredliga) vid andra. Nåja, bara de trivs så.
              Senast redigerad av tuxxer; 27 mars 2016, 15:03.

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8597

                #8
                Hej

                23 liter är ju snarast ett nanoakvarium. Det kan du ha t.ex. räkor i. För ciklider är det nog alltför litet.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • tuxxer
                  Användare
                  • mars 2016
                  • 19

                  #9
                  Det är riktigt, det är ett nanoakvarium. Det är rektangulärt 43cm längd, istället för på höjden som de flesta nano. Hoppas det fungerar. Jag hade tänkt ha ett par brevisar från början. Men blev två par enligt rekommendation från butiken.

                  Räkor i all ära men snäckisar gillar jag under förutsättning att det fungerar. Annars större kar och detta som "reserv".

                  Ingen här som provat snäckisar i ett fluval?

                  Rättelse från tidigare inlägg. Nybörjare som jag ändå får sägs att jag är... Inga bitmärken på Brevisen som jag antydde innan. Den är hel och fin, såg ut så när den var i dunkla delen....
                  Senast redigerad av tuxxer; 27 mars 2016, 18:29.

                  Kommentar

                  • Gullberg
                    Användare
                    • april 2011
                    • 55

                    #10
                    Brevisar blir ju ganska stora och är riktigt tuffa mot varandra , så kanske att det var lite fel val för dig. Ett par hade kanske funkat men inte 4 stycken.

                    Multisar hade nog funkat något bättre på en så pass liten yta, men bara ett par där med.
                    Senast redigerad av Gullberg; 27 mars 2016, 20:19.

                    Kommentar

                    • tuxxer
                      Användare
                      • mars 2016
                      • 19

                      #11
                      Ok. Tack för input. Borde kanske stått på mig att jag ville börja med ett par... Läste mig till om ca 10cm revir vilket inte är mycket. Får se i praktiken hur det fungerar. Jag verkar ha en bra handlare, går säkert att lösa vilken nu än lösningen blir.

                      Med risk för att detta blivit en blogg. Det par jag tror gillar varandra är väldigt ofta i den stores snäcka ikväll. Tillsammans. Bara umgås så eller lek?

                      En skifferstensbit agerar nu vägg mot den lite mer argsinte på andra sidan. Hoppas det är en hane resp hona utöver paret. Alt honor. Kan man se skillnad bortsett från storlek? Ja... Jag har googlat innan. Ev att det är längre fenor under magen på den ena och mer en vass fena under magen på den andra. Lika stora till storlek tycker jag.

                      Brevis sägs vara den fredligaste sorten, enligt Tanganyika boken den mest lättskötta av snäckisarna (1/5). Men nytt för mig, bara haft ocellatus och stappersi förut.

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Blir sur när du har så mycket kunskap o gör allt fel ....... man kan inte ha ciklider i 23 liter
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • tuxxer
                          Användare
                          • mars 2016
                          • 19

                          #13
                          Ledsen om jag gör dig sur. Inte min avsikt. Jag har försökt vara påläst och förbered men det var 9år sedan jag försökte sist och det var inte lång tid pga flera dagars strömavbrott så jag han inte ens köra in karet.

                          Allt fel? Menar du mitt agerande generellt eller enbart att jag har litet akvarium? Jag har för avsikt att köpa ett större i en mycket snar framtid och då får edgen gå som reserv/karantän/odling eller nåt.

                          Tills dess får jag se till att de har det bra. Så här långt peppar peppar verkar det nu ok efter en skiffersten satts upp och en av de bråkiga honorna nu har ihop det med hanen som vågat sig fram.

                          Jag avslutar denna tråd då jag inte har för avsikt att reta upp någon. Jag har hela tiden för avsikt att fiskarna ska ha det bra. Därav denna trådstart.

                          Glad Påsk!

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Om du öppnat en bok eller gjort lite sökningar på nätet ..... visste du lite mer inte just mot djuren
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • tuxxer
                              Användare
                              • mars 2016
                              • 19

                              #15
                              Det är bra att du tänker på fiskarnas bästa! Det gläder mig. Jag vill inte argumentera mer, vi tycker lika. Men jag har faktiskt läst på en del, se länkar nedan. Kanske missuppfattar jag innehållet? Jag har en plan nu, jag är tacksam för de tips jag fått! Tack!

                              Mina källor är:


                              Small sized and gentle natured, a pair of Brevis Shelldwellers can be kept in a tank that is as small as five gallons! The Brevis Shelldweller Neolamprologus brevis is a dwarf cichlid from Lake Tanganyika, Africa. Its a very small fish with males growing just short of 2 1/2 inches (6 cm) in length. The […]

                              Mfl

                              Trevlig kväll!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...