Ciklidbladet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Ciklidbladet

    Nu är jag en passiv medlem o ser medlemsantalet sjunka .... har inte så stor insyn på ekonomin men ser att många i styrelsen är utarbetade sjuka osv ...... jättetråkigt o om det finns balans ha kvar tidningen , förslag byt till Engelska för att utöka medlemstalet ..... fungerar inte detta med ekonomin ..... lägg ner tidningen o gör allt till något på forumet o sänk medlemsavgiften till en hundralapp
    hatar att det ska vara som alltid .... tänk nytt
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Tittar man på framsidan just nu säger den att det finns 75 användare som tittar just nu ..... det är humbug .... det är som politiker idag
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • maj 2006
      • 1816

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      Tittar man på framsidan just nu säger den att det finns 75 användare som tittar just nu ..... det är humbug .... det är som politiker idag
      Nästan bara robotar

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Vår redaktör är sjuk vilket du vet och vi andra har satt ihop CB 1 och skickat till tryck och jobbar med cb2. Rent generellt funkar CB som en samlande kraft len även artregistret.

        Edit: jag är nummer bara involverad i CB och artregistret.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 25 februari 2016, 07:36.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8597

          #5
          Hej

          Det är årsmöte om en dryg månad. Det betyder att det just nu är precis rätt tidpunkt att bolla framtiden och nya idéer, som underlag för vidare diskussion och beslut på årsmötet.

          Varför har det plötsligt blivit så himla svårt att få medlemmar att ställa upp för föreningen, i styrelsen och i andra uppdrag? Bara några engagerade entusiaster gör nu ett stort arbete, fler behövs. Är man lite fler blir det inte så betungande. Och, föreningsliv är ju KUL.

          Ciklidbladet på engelska? Hemska tanke. Eller? Ja, det är väl så, att det inte längre existerar ett gemensamt nordiskt språk. (Och själv tror jag att alla dessa små splitterspråk är utdöda efter ett par hundra år.) Skulle vi kunna ha en gemensam nordisk tidskrift på engelska? Jag kan fråga här, i Ciklidistits styrelse, här är ju situationen densamma, dalande medlemsantal, minskande annonsintäkter, plus dessutom svårt att få artiklar. En annan fråga, kan vi skriva på bra engelska? Åtminstone jag är inte kompetent att läsa korrektur på engelska.

          Artregistret har stigit till en helt ny nivå. Det ska vi absolut se som en av våra värdefullaste produkter.

          Tänk till, tänk fritt!
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • tege
            Användare
            • februari 2005
            • 2753

            #6
            För mig är det idag enkelt, är jag inte intresserad av CB så finns det ingen endaste anledning att vara medlem heller. Allt det övriga föreningen erbjuder finns liksom eller går att göra ändå.
            Artregistret visst är det fint å så men google funkar oftast lika bra eller bättre, tyvärr.
            Tror syftet med föreningen måste klargöras o förnyas omedelbums.
            Sen borde styrelsen och dom som bestämmer förbjudas att säga nej.
            https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

            Kommentar

            • kaj.p
              Användare
              • april 2002
              • 2294

              #7
              Jag gillar CB och digitala tidningar är inget för mig om CB skulle försvinna blir det att prenumerera på engelsk språkiga alternativ
              Diskussällskapet
              www.diskusforum.se

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av tege
                Tror syftet med föreningen måste klargöras o förnyas omedelbums.
                Sen borde styrelsen och dom som bestämmer förbjudas att säga nej.
                Hur menar du nu? Om någon bestämmer något så är det ju dom som bestämmer.

                En förening styrs enligt lag av årsmötet. Årsmötet väljer en styrelse och stadgar. Styrelsen verkar utifrån stadgarna. Årsmötet ger styrelsen ansvarsfrihet. I praktiken kan förstås styrelsen inom stadgarna göra vad någon annan "bestämmer" men vilka är dessa? Det styrelsen kan göra är att skriva om stadgarna och göra en beskrivning av föreningen utifrån vad någon föreslår och ta med till årsmötet för beslut. Men det går inte (olagligt) förbjuda årsmötet att säga "nej" till detta förslag.

                Sedan undrar jag om det ens är möjligt för en förening som NCS att i dagsläget erbjuda något som skulle få sådana dig att bli medlem igen. Jag är på intet sätt kritisk nu, men jag tror faktiskt inte det.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Jag har varit med länge och gillar verkligen NCS. De som jobbar med detta i det tysta gör ett jättejobb - en stor eloge till alla nuvarande och tidigare engagerad. Jag gick med som tolvåring 1980 och utan föreningen och tidningen tvivlar jag att det hade gått att hålla intresset vid liv när man som jag (Piteå) bor långt från alla stora akvariehändelser.
                  En sak jag tror skulle kunna dra blickar till forumet är att återuppliva "Importnytt". Tidigare (20-30år sedan?) var det en stående artikel där de stora butikerna hade med någon bild + lite text om allt nytt som nådde landet. Skulle inte det kunna vara en avdelning i forumet? Annonsbutiker får gratis lägga in vilka godbitar de har fått in och göra det så avancerat de själva önskar? Jag tror att sådan information samlat på en plats skulle ge mängder av besök till NCS-forum och kanske ngn ny medlem dessutom?

                  Kommentar

                  • Ove Planstedt
                    NCS Medlem
                    • maj 2006
                    • 1816

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                    En sak jag tror skulle kunna dra blickar till forumet är att återuppliva "Importnytt". Tidigare (20-30år sedan?) var det en stående artikel där de stora butikerna hade med någon bild + lite text om allt nytt som nådde landet. Skulle inte det kunna vara en avdelning i forumet? Annonsbutiker får gratis lägga in vilka godbitar de har fått in och göra det så avancerat de själva önskar? Jag tror att sådan information samlat på en plats skulle ge mängder av besök till NCS-forum och kanske ngn ny medlem dessutom?
                    Bra ide, typ som Kaj har gjort här https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72426
                    Men en egen kategori vore bra.

                    Kommentar

                    • tege
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 2753

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                      Jag har varit med länge och gillar verkligen NCS. De som jobbar med detta i det tysta gör ett jättejobb - en stor eloge till alla nuvarande och tidigare engagerad. Jag gick med som tolvåring 1980 och utan föreningen och tidningen tvivlar jag att det hade gått att hålla intresset vid liv när man som jag (Piteå) bor långt från alla stora akvariehändelser.
                      En sak jag tror skulle kunna dra blickar till forumet är att återuppliva "Importnytt". Tidigare (20-30år sedan?) var det en stående artikel där de stora butikerna hade med någon bild + lite text om allt nytt som nådde landet. Skulle inte det kunna vara en avdelning i forumet? Annonsbutiker får gratis lägga in vilka godbitar de har fått in och göra det så avancerat de själva önskar? Jag tror att sådan information samlat på en plats skulle ge mängder av besök till NCS-forum och kanske ngn ny medlem dessutom?
                      Kan inte annat än hålla med, har själv nämnt det tidigare under årens gång, men Importnytt tror jag var den stora grejen förr i tiden. Det kom in fisk som alla drömde och trånade efter. Klart man kastade sig över tidningen och kollade om det var ide att åka till Sundbyberg och titta på de nyanlända. Men nyheter hör inte till vanligheterna numera och ingen brinner tillräckligt för att engagera sig och skriva om saken längre. Davids nyheter i artregistret är väl det som kan jämföras närmast.
                      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        startade omröstning på facebook
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Jag kan ta på mig att lyfta fram nya grejor som finns att importera och skriva artbeskrivning och leta bilder dessutom.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            En sak vi kan vara överens om ....... vårat forum som vi älskar 12 inlägg på ett dygn ...... på fejan minst ett par hundra
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8597

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              En sak vi kan vara överens om ....... vårat forum som vi älskar 12 inlägg på ett dygn ...... på fejan minst ett par hundra
                              Jepp, det är totalt skrämmande.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...