Jaguarciklid 2003 - del 7

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    Jaguarciklid 2003 - del 7

    200 poster i del, startar del 7

    Tidigare poster:

    "jaguar ciklid"


    "Jaguarciklid 2003"


    "Jaguarciklid 2003 forts."


    "Jaguarciklid 2003 - del 3"


    "Jaguarciklid 2003 - del 4"


    "Jaguarciklid 2003 - del 5"


    "Jaguarciklid 2003 - del 6"
    fish r friend
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Hehe, vi börjar avverka jaguartrådar på löpande band, den förra tråden skapades för bara två veckor sedan. ;D

    Jag citerar dig orm från förra tråden:
    citat:FI: nä, 414:- å ja vet inte om ja vågar stoppa ner ett sånt monster i karet. De hadde ett helt gäng på kanske 8-10cm stora.
    Jag ska tillbaka dit imorrn tror jag å fotografera Jaguarhanen de har och kanske plocka upp en liten Carpinte....
    414 spänn... ajdå. Jag trodde inte att P.delhezi skulle vara fullt så dyra... Men inse hur coolt det skulle vara med värsta snygga fengäddan i karet!

    Grymt sjysst att du planerar att fota jaggan i butiken, jag slutar aldrig att törsta efter bilder på vackra jaggor. =)
    Se till att fota rivulatusen och citrinellumparet också när du ändå är i farten.

    Mvh Fredrik Isaksson
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      FI, ja hemst vad det gick snappt.
      Men dom har lagt relativt lite rom jämnfört med vad Orms jaggor har gjort, mina är mkt större än honoms. Varför tror du mina har lagt färre rom?
      Har fortfarande inte lagt märke till någon aggrisivitet mellan paret. verkar vara ett bra par såfall.
      Nu hoppas jag bara att rommen är befruktad också för den såg inte riktigt lika gul ut som Orms gjorde.
      När jag ändå är i farten och skrivier så kan jag ju fråga vad Bosmider är för foder?
      ola lindeberg

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #4
        Ola: Vi har funderat på vad som påverkar honans äggproduktion i en tidigare tråd men vi kom tyvärr inte fram till något direkt svar... Min gissning är däremot att det har att göra med flytten och matvägran de första dagarna. Men som sagt, det är bara en gissning...

        Appropå det där med färgen på äggen så är huvudsaken att de inte är vita, om de ser ut gula eller grå kan säkert bero på lysrören, vita blir de däremot bara om de är obefruktade.

        Bosmider är ett frysfoder som består av pyttesmå kräftdjur, vid sista leken så matade jag mina yngel med bosmider redan efter några dagar och det gick bra. I övrigt så brukar jag som sagt smula sönder diverse torrfoder och pellets till ett pulver och sedan ge dem detta i små doser ett par gånger per dag.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • walle_1
          Användare
          • februari 2003
          • 708

          #5
          citat:Läste att du skaffat en Crenicichla proteus.
          Jag hade ett par någon gång i början på 90-talet. De var helt sanslöst aggressiva när de hade ägg och yngel. Det är de enda fiskar som har bitit mig rejält hårt. Jag var tvungen att ha en diskvante på mig när behövde ha händerna i karet.
          Just det här med att hugga efter saker och ting verkar speciellt för Crenicichlor
          Skojar du? Firren är ju helt otroligt aggressiv. Har aldrig sett något liknande från en så liten fisk förr. Han är ca 7-8 cm, och det enda han gör när jag sitter framför karet är att ställa sig i S-position och pressa ut gälarna så mycket han kan och sedan ställa sig vid rutan för att mota bort mig. Han har till och med huggit mot glaset fast jag satt ca 1 meter från karet, jag hade inget finger eller något mot glaset. Jag ångrar mig djupt för att jag inte skaffade fler när jag ändå var i gång. Dessa vill man verkligen ha ett par av. Nästa gång jag drar till gävle så ska jag ringa i förväg och säga till att dom tar hem fler proteus, dom är ju så charmiga att man bara måste ha ett par. Helt klart etta på min lista nu. Att dom hugger efter allt som rör sig stämmer nog bra. Min firre började äta redan efter bara någon timme i karet, och provsmakade det mesta skräp som flöt förbi. Han har inte börjat äta sådär värst mycket än men det kommer nog inom en snar framtid. Man får tänka på att han inte har så stor mage som de andra fiskarna så han kanske blir mätt efter en mask, man vet ju aldrig. Men nog tror jag att han ska äta mer än vad han gör nu, men jag är mäkta imponerad av att han började äta (om än lite) så fort efter introduceringen i karet.

          Hur stor blev dina firrar?

          Jag tycker ju att det är kul med fiskar som käkar stora byten, hur är det med proteus, hur stora fiskar kan dom ta i förhållande till sin egen storlek?

          En liten film för att visa hans attityd, här syns inte något S-position eftersom han började med det senare på dagen. Men man ser iaf hur han spänner upp sig, liten som han är. Jag säger bara ATTITYD.


          Ingen av jaguarerna eller oscarn har aldrig någonsin spänt sig för mig, bara för varandra. Enda gångerna jaguaren ger sig på mig är om jag stoppar handen i hans revir. Men gäddan är ju helt sanslös, försöker klå mig genom glaset. Däremot så flyr nog gäddan för livet om jag stoppar ner näven, men det blir nog annorlunda när han blir stor skulle jag tro, han har ju mycket kvar att växa än.



          MVH Martin

          http://m1.271.telia.com/~u27102612/

          Kommentar

          • Jompastar
            Användare
            • augusti 2003
            • 80

            #6
            Hej pa er! Jag namde ett Hawaiianskt managuense manster till Fredrik tidigare och lovade ett foto. However, den firren simmar inte langre i dammen den huserat i tidigare. Har kontaktat cichlid foreningen har pa Oahu for att forsoka fa tag i agaren till detta magnifika As.

            Vart ska jag/kan jag ladda upp storre bilder pa natet gratis? Skulle vilja dela med mig lite iskalla bilder pa ap-stora Citrinellums i China Town. Dom saljes under "Todays special - 4$/lbs."

            Kommentar

            • walle_1
              Användare
              • februari 2003
              • 708

              #7
              Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!


              kolla in vilken snygg gädda, nästan så man får lust att skaffa gäddor nu när man har sett deras beteende.

              Här är en sida för er som är intresserade att förbereda karet, omgivningar, bakgrunder odyl. inför fotografering

              Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!






              MVH Martin

              http://m1.271.telia.com/~u27102612/

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Mina protheus var 23 resp 17 cm när jag sålde dem. Men så fort som de växte så tror jag att de nog kan bli några cm till. De blev helt enkelt för tuffa för de andra fiskarna som jag hade i karet just då.
                De var mycket våldsamma emellanåt, anföll de någon fisk så skedde det med blixtens hastighet. Offret hade oftast ingen aning om vad som var på väg att ske förrän det var försent.
                Att döma av det beteende som mina Menezesi visar nu så är de betydligt rovgirigare än jaguarer och dovii.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Daniel Odell
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 2437

                  #9
                  dovii och jaguarer verkar ganska lika våra egna abborar i det att dom är opportunistiska allätare, de äter nog det mesta de får tag på å ibland lyckas de nog smyga på sig någon fisk med. medans gäddorna är utpräglade rovfiskar som hela tiden aktivt jagar sin mat. dom är nabbare aggressivare och framförallt rovgirigare än jaggor iallafall.

                  Jompastar: maila dom till mig så kan jag lägga upp dem på min web-server, jag kan tyvärr inte ge dig ett eget ftp-konto där för servern är inte min.
                  fish r friend

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    walle_1: http://www.ms-aquaristik-frechen.de/...cichla_MS.html

                    den har de en hona av här i sthlm, superfin.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Ola
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 1232

                      #11
                      Så fort rommen kläcks, tar ni bort de yngel som ni vill få upp i storlek och spara till ett seperat kar?

                      Det med att det är så "lite" romm är säkert att dom har varit stressadade och inte käkat som dom ska, vad skulle det annars vara?
                      Har yngelfoder som är så mosat så det liknar mjöl så det ska inte bli några problem ska köpa bosmider också.
                      Men hur många dygn tar det för äggen att kläckas? Är jag rent ute och cyklar om jag säger 4-5 dygn?

                      För övrigt så verkar inte jag behöva ha någon target fish, mina jaggor är ju hur lugna som helst just nu iaf.
                      Otroligt intressant att kolla på paret när dom avlöser varandra, honan ligger och fläcktar över rommen så kommer hanen i full fart för att avlösa honan=) men det är ändå honan som tar hand om rommen mest. Det är hanen som får jaga bort malarna men han gör inte mer än vad som krävs så han har aldrig huggt någon annan fisk i karet.


                      ola lindeberg

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        1. Bra kondition, mycket mat och lite stress ger många och stora ägg.
                        2. Det finns en artikel om C. proteus på http://www.cichlidae.com/articles/a066.html

                        Borde ni inte slänga ut en del av frågorna t ex om fekunditet och Crenicichla till Världen Utanför Jaguartråden?
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Först så måste jag bara meddela att mina jaggor lekte igårkväll.
                          Skiffern är som vanligt fylld av ägg och det kommer nog att bli en rejäl yngelskara även denna gång. =)


                          orm:
                          "dovii och jaguarer verkar ganska lika våra egna abborar i det att dom är opportunistiska allätare, de äter nog det mesta de får tag på å ibland lyckas de nog smyga på sig någon fisk med."

                          I naturen så livnär sig både jaguaren och doviin i huvudsak av fiskar men eftersom de är så stora och i princip inte har några fiender under vattnet så äter de givetvis andra vattenlevande djur också. Det slinker säkert ner grodor, ödlor och annat "köttigt" också.
                          Men fisk är ju huvudfödan och det är också därför som de är skapta som de är med sin utåtskutande mun och huggtänderna osv.

                          Här är en bra artikel om man vill födjupa sig lite ytterligare i hur guapotes beter sig i naturen och i akvariet.



                          Allt ert prat om crenicichlor gör för övrigt att man minst sagt blir intresserad. =)
                          Men det är en sak som oroar mig... Som jag har fattat från era beskrivningar så är inte gäddcikliderna lika "kluriga" vid jakten som t.ex jaguarciklider, jag har alltid trott att gäddcikliderna ska vara typiska "ambush-predators" som jag är så fashinerade över men på er så låter det nästan som att de bara kastar sig över foderfiskarna... ??
                          Är det era fiskar som inte beter sig som de ska eller är det jag som har fått allt om bakfoten?
                          Detta är iofs fel tråd men det vore sjysst om ni kunde beskriva lite kortfattat hur crenicichlor jagar.

                          För övrigt så kanske vi borde skapa en generell rovfisktråd, det börjar bli mycket snack om andra arter nu...

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 2437

                            #14
                            ja, det här börjar bli "klubben för inbördes prat om rovfiskar"

                            min crenicichlor jagade iallafall ifatt bytena, de stog inte och lurade som jaggor gör. dom är sjukt snabba.
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Inom Crenicichla finns det både de som jagar ifatt bytet ex. sp. xingu 1. Sedan finns det extrema bakhållsjägare som jeugi. Hos mig skulle de svälta ihjäl om de försökte sig på bakhåll, de andra fiskarna (inkl Crenicichla) skulle äta upp maten. Abborrar i "jaguarciklidstorlek" äter i huvudsak fisk.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...