Foder till mbunas - NLS eller räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Latoah
    Användare
    • november 2015
    • 11

    #16
    Ursprungligen postat av ThomasK
    Akvariumkungen säljer på postorder.
    Tack, nu har jag beställt en 250 grammare därifrån.

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #17
      Ursprungligen postat av Latoah
      Någon i mina hemtrakter, Göteborg med omnejd, som känner till någon butik här som säljer? Var inne på Akvariefiskimporten vid Kaggeledstorget, som ju är en välsorterad butik, men de sålde inte NLS.
      Annars har både Kent i Nol och Ciklidhuset i Lerum att köpa över disk.
      Priset är väl desamma.

      /Andreas

      Kommentar

      • Marcus1979
        Användare
        • januari 2003
        • 404

        #18
        Att köpa småburkarna blir ju ganska dyrt. Går man på hink och fryser som Erik skrev, (bra tips, har jag inte tänkt på) så går ju kilopriset ner en del.
        De som tyckar att det är billigare med räkmix måste ha fått bra pris alt struntat i spirulina och astaxanthin för de gånger jag köpt det har det varit väldigt dyrt. Även räkor är ju ganska dyrt.
        Om man sen lägger på att man slipper mecket tycker jag att det väger över tungt för NLS.
        Nackdelen som jag märkt är att fiskarnas avföring blir röd och att detta sitter kvar mer i filtren än med räkmix så dom behöver rengöras oftare.
        Mvh Marcus
        960L Malawi

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #19
          NLS är ju ett bra allroundfoder. Inte bara för afrikaner. Alla verkar gilla det, samt att det näringsmässigt täcker ett stort spektra. Å andra sidan ligger t.ex Hikaris Sinking Cichlid Excel bra nära i näringsvärde,men är billigare då det inte är lika mycket råvaror i som NLS (är väl som att jämföra billig falukorv med dyrare korv kanske).
          Så jag har kört NLS förut men nu mest Hikari, och mycket pga det som Marcus1979 säger;NLS kläggar igen filtren. Den vita filtermattan i ett ytterfilter fick jag byta betydligt oftare med NLS,och även skumpatroner till innerfilter fick kramas ur ofta.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #20
            Hade lite NLS kvar som jag matade med igår. Idag ser jag den där röda avföringen. Det är som om någon ingrediens i fodret inte bryts ner i fiskarnas matsmältning och tarmsystem. Bara går rätt igenom?

            Kommentar

            • Pettap
              NCS Medlem
              • januari 2005
              • 1385

              #21
              Jag matar också med både räkmix och Nls. Till mina troffe ger jag bara Nls. Har gjort det i många år utan det minsta problemet. Det går att göra räkmix riktigt bra och billigt. Jag fångar mysisräkor och gör min mix på. Man fångar lätt 20 kilo mysis på sommaren.
              //Peter
              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

              Kommentar

              • Bosse G
                NCS Medlem
                • november 2013
                • 235

                #22
                Så är det nog bara till en viss gräns. Ät dig mätt på rödbetssallad så får du se imorgon :-)

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #23
                  Inte bara färgen, det kan vara "rödbetseffekt", men klägget som sätter sig i filtermedia. Annars är det ju ett toppenfoder. Fiskarna verkar må bra av det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...