Foder till mbunas - NLS eller räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ast
    Användare
    • november 2015
    • 85

    Foder till mbunas - NLS eller räkmix?

    Vet att detta vart ett hett ämne i många år.
    Har sökt, googlat och frågat olika lokala handlare.
    Hittar dock inget på nätet som är senare än 2012 ungefär, finns säkert men jag får skylla på inkompetens i då fall.

    Tänkte att det har ju hänt lite sen dom sista inläggen jag hittat. Är NLS lika hypad och bra som de var för några år sen. Beskrevs ju som ett super foder men verkar ha runnit ut i sanden. Va det bara en fluga?

    Min fråga är hur 'NLS cichlid formula' står sig mot den traditionella räkmixen.
    Främst vad gäller färg men även allmänt välmående.

    Fick rådet av större lokal ciklid handlare att gå över till NLS efter att jag precis gått igenom en härva buksot.
    Han var helt övertygad om att maten hade en stor inverkan på buken.
    Vilket jag matade med innan buken bröt ut.

    Sagt och gjort efter ett bortfall på ca 10 individer gick jag på NLS' n.
    Har dock varit sparsam då jag haft lite nitrit toppar m.m sen medicineringen.
    Så kan inte göra någon direkt utvärdering vad gäller färg och så men har inte haft några mer dödsfall.

    Så är det någon som varit konsekvent med NLS och kan ge någon bra utvärdering? Alltså kört nåt halvår eller så.

    Söker här helst erfarenheter. Ingen diskussion om vilket foder eller räkmix som är bäst.


    Har Golden, Rös zebra ob, maingano och acei mari gold.

    /Andreas
  • tobbe77s
    Användare
    • januari 2005
    • 44

    #2
    Jag varierade räkmix med vanlig billig fiskmat i många år, sen skaffade jag även troffar och köpte mig en hink nls, så då varvade jag med räkmix och nls i runt 2 år innan jag sålde iväg alla mina kar.
    Märkte ingen skillnad alls på fiskarna på nls vs tetra/eheim mat osv. Enda dödsfall jag haft i mina kar som inte berodde på nån galen fisk som slaktar så var det 5-7 troffar som gick bort inom 1 veckas tid, dom fick endast nls. Så jag kommer fortsätta med varierad kost som vanligt, jag har 6 olika foder för tillfället, 4 torrfoder samt fryst mat mysis och artemia, kommer även göra en liten sats räkmix sen.

    Kommentar

    • Ast
      Användare
      • november 2015
      • 85

      #3
      Ursprungligen postat av tobbe77s
      Jag varierade räkmix med vanlig billig fiskmat i många år, sen skaffade jag även troffar och köpte mig en hink nls, så då varvade jag med räkmix och nls i runt 2 år innan jag sålde iväg alla mina kar.
      Märkte ingen skillnad alls på fiskarna på nls vs tetra/eheim mat osv. Enda dödsfall jag haft i mina kar som inte berodde på nån galen fisk som slaktar så var det 5-7 troffar som gick bort inom 1 veckas tid, dom fick endast nls. Så jag kommer fortsätta med varierad kost som vanligt, jag har 6 olika foder för tillfället, 4 torrfoder samt fryst mat mysis och artemia, kommer även göra en liten sats räkmix sen.
      Ok, tack tobbe.
      Så inget negativt om NLS då.
      Hittills har jag lite svårt att försvara priset om det nu inte är så mycket bättre än tex. Tropicals granulat.

      Men det kanske hade vart nåt. Att varva med räkmixe 3 ggr i veckan eller så. Just för färgens skull. Och då kanske en mix som är riktigt astaxanthin laddad.

      Blev mest nojjig för buksoten där, att det hade med mixen att göra.

      /Andreas

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Jag har matat med NLS i flera år. Jag matade tidigare med räkmix men hade också problem med att buken dök upp lite då och då i burkarna. Det har faktiskt inte hänt under tiden jag matat med NLS.

        Visst kan man tycka att det är dyrt, men köper man en hink så räcker den ju väldigt länge. I en burk där jag hade 34 fullvuxna Copadichromis geertsi , 6 st Aulonocara Maleri och 4 st Otopharynx decorus matade jag ungefär 4 tsk per dag. Då räcker en hink rätt länge Sen hade jag ju iofs 10 stycken burkar till hemma med fisk..
        Det jag vill komma till är att inköpet kanske känns dyrt men man behöver ju inte köpa så ofta

        Den stora anledningen till att det inte diskuteras så mycket längre kan ju vara att det inte är något nytt längre. Jag tror att väldigt många matar med det.

        Varierad kost kan man köra med för att få med lite färg i fodret, jag har inte testat NLS "nya" färgfoder än men har hört att det inte ger någon supereffekt.
        Senast redigerad av Erik Österlund; 23 november 2015, 08:48.

        Kommentar

        • Latoah
          Användare
          • november 2015
          • 11

          #5
          Var kan man då köpa detta NLS-foder? Beställer ni det på nätet?

          Kommentar

          • Trafter
            Användare
            • oktober 2013
            • 345

            #6
            Går att beställa på nätet men jag har funnit det i varje välsorterad akvariebutik.
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

            Kommentar

            • Ast
              Användare
              • november 2015
              • 85

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Jag har matat med NLS i flera år. Jag matade tidigare med räkmix men hade också problem med att buken dök upp lite då och då i burkarna. Det har faktiskt inte hänt under tiden jag matat med NLS.

              Visst kan man tycka att det är dyrt, men köper man en hink så räcker den ju väldigt länge. I en burk där jag hade 34 fullvuxna Copadichromis geertsi , 6 st Aulonocara Maleri och 4 st Otopharynx decorus matade jag ungefär 4 tsk per dag. Då räcker en hink rätt länge Sen hade jag ju iofs 10 stycken burkar till hemma med fisk..
              Det jag vill komma till är att inköpet kanske känns dyrt men man behöver ju inte köpa så ofta

              Den stora anledningen till att det inte diskuteras så mycket längre kan ju vara att det inte är något nytt längre. Jag tror att väldigt många matar med det.

              Varierad kost kan man köra med för att få med lite färg i fodret, jag har inte testat NLS "nya" färgfoder än men har hört att det inte ger någon supereffekt.
              Ok Erik, låter riktigt bra får jag säga.
              Till fördel för NLS.
              Njae priset där har jag märkt nu med.
              Det är svider ju lite i början men jag, precis som du, matar med tesked så den är bra dryg. Har bara ett kar skall tilläggas.
              Då har jag bara köpt 250 g burken lite på prov och funderar på om jag skall slå till på större, alltså fortsätta med den.

              Har du märkt någon större skillnad på färgen under den du kört med NLS ?

              / Andreas

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Instämmer helt med Eriks inlägg. Matar endast med NLS till mina Malawi och förutom friska firrar så leker de dessutom mer än tidigare.
                Jag testade att föda upp en kull rödzebra med färgfodret och det blev exakt samma resultat som med vanligt NLS. Det fodret är betydligt dyrare så det kommer jag aldrig att köpa igen.

                Kommentar

                • Ast
                  Användare
                  • november 2015
                  • 85

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                  Instämmer helt med Eriks inlägg. Matar endast med NLS till mina Malawi och förutom friska firrar så leker de dessutom mer än tidigare.
                  Jag testade att föda upp en kull rödzebra med färgfodret och det blev exakt samma resultat som med vanligt NLS. Det fodret är betydligt dyrare så det kommer jag aldrig att köpa igen.
                  Ännu ett plus för NLS.

                  Har läst liknade recensioner ang. de där Ultra red NLS har, främst på amerikanska forum dock.

                  Frågar dig samma sak där Ola,
                  Märkte du någon markant skillnad i färg när du fick över till NLS ?
                  Körde du också räkmix innan?

                  / Andreas

                  Kommentar

                  • stefanr
                    Användare
                    • juni 2013
                    • 79

                    #10
                    Ursprungligen postat av Erik Österlund

                    Visst kan man tycka att det är dyrt, men köper man en hink så räcker den ju väldigt länge. I en burk där jag hade 34 fullvuxna Copadichromis geertsi , 6 st Aulonocara Maleri och 4 st Otopharynx decorus matade jag ungefär 4 tsk per dag. Då räcker en hink rätt länge
                    Men tänk på att fodret inte har evig hållbarhet näringsmässigt. Det bästa är om flera delar på en hink så att man får omsättning på fodret.

                    Kommentar

                    • Ola Sjödin
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 514

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ast
                      Ännu ett plus för NLS.

                      Har läst liknade recensioner ang. de där Ultra red NLS har, främst på amerikanska forum dock.

                      Frågar dig samma sak där Ola,
                      Märkte du någon markant skillnad i färg när du fick över till NLS ?
                      Körde du också räkmix innan?

                      / Andreas
                      Jag är en gammal räkmixkille. Började direkt med det när jag läste om det första gången i ciklidbladet i början av 80talet och matar fortfarande med en egenkomponerad räkmixvariant till andra fiskar. Jag kan väl inte påstå att jag märker förbättrade färger med NLS. Fast å andra sidan tycker jag inte heller att de är sämre med NLS... I räkmixen har jag både spirulina och astaxanthin så det är säkert ganska bra färgpåverkan i den.
                      De malawi jag pratar om är alltså mbunas. Jag har inte kört med NLS på ex rovmalawi så där har jag ingen aning.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av stefanr
                        Men tänk på att fodret inte har evig hållbarhet näringsmässigt. Det bästa är om flera delar på en hink så att man får omsättning på fodret.
                        Jag brukar stoppa in det i frysen!

                        Kommentar

                        • Ast
                          Användare
                          • november 2015
                          • 85

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Sjödin
                          Jag är en gammal räkmixkille. Började direkt med det när jag läste om det första gången i ciklidbladet i början av 80talet och matar fortfarande med en egenkomponerad räkmixvariant till andra fiskar. Jag kan väl inte påstå att jag märker förbättrade färger med NLS. Fast å andra sidan tycker jag inte heller att de är sämre med NLS... I räkmixen har jag både spirulina och astaxanthin så det är säkert ganska bra färgpåverkan i den.
                          De malawi jag pratar om är alltså mbunas. Jag har inte kört med NLS på ex rovmalawi så där har jag ingen aning.
                          Japp, mbunas gäller det i mitt fall med.
                          Men blir färgerna inte sämre och fiskarna friskare så blir det nog till att fortsätta med NLS' en.
                          I alla fall tillsvidare, får se hur det går.

                          / Andreas

                          Kommentar

                          • Latoah
                            Användare
                            • november 2015
                            • 11

                            #14
                            Någon i mina hemtrakter, Göteborg med omnejd, som känner till någon butik här som säljer? Var inne på Akvariefiskimporten vid Kaggeledstorget, som ju är en välsorterad butik, men de sålde inte NLS.

                            Kommentar

                            • ThomasK
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 286

                              #15
                              Ursprungligen postat av Latoah
                              Var kan man då köpa detta NLS-foder? Beställer ni det på nätet?
                              Akvariumkungen säljer på postorder.
                              Mvh Thomas

                              Kommentar

                              Arbetssätt...