Fina tangayika ciklider till 200 liters kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbe77s
    Användare
    • januari 2005
    • 44

    Fina tangayika ciklider till 200 liters kar.

    Har lagt ner mitt saltvattens kar pga flytt, så när flytten är klar så blir det sötvatten igen i mitt 200 liters juwel lido med 50 liters sump. Fisken jag saknar mest när jag la ner sötvattens karet är mina calvus black och gold head,
    så funderar på 1+1 av nån av dom, men skulle vilja ha ca 6-8 st fiskar till, har ni några bra förslag?
    Hästnosar tycker jag är snygga, även Neolamprologus leleupi är ju fin, men tydligen väldigt aggressiv,
    men sen har jag ganska dålig koll på tangayika då jag nästan alltid kört malawi, troffar e ju grymma, men har lite för litet kar till såna.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag tycker att Julidochromis marlieri är snygg. Det finns Cyprichromis som du kan ha också, men för de flesta arterna i släktet är nog akvariet för litet. Paracyprichromis nigripinnis funkar men det ska vara dämpad belysning helst lite från sidan för att de inte bara ska vara bruna. Och förstås snäcklekare. Jag har skrivit en artikel som du kanske tycker är läsvärd https://www.ciklid.org/artikelarkiv/...200301&lopnr=2
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Nu för tiden så brukar jag alltid se till att ha en art som klarar av att ha överlevande yngel i varje tanganyikakar jag sätter upp. Det behöver absolut inte vara några mängder som klarar sig, jag ser hellre att endast ett fåtal klarar sig så att jag inte behöver rensa ut fisk. Jag tycker att det här gör att ett tanganyikaakvarium blir ännu intressantare men det beror ju helt på vad man är ute efter. Med detta i åtanke så är Olas tips med en Julidochromis är ett bra tips då de brukar vara/bli bra föräldrar. Så länge det finns gott om sten kan de säkert fixa att få överlevande yngel t.o.m med Altolamprologus som sällskap. Kikar man på snäcklekare så brukar L. multifasciatus och L. smilis vara bra på att föda upp yngel trotts rovgirigt sällskap. Prinsessor ( Neolamprologus marunguensis är min personliga favorit men det är ju en smaksak vilken prinsessa man väljer) är ett säkert kort om man vill ha överlevande yngel, tyvärr brukar problemet snarare blir att begränsa dem, det slutar ofta med att de tar över akvarium helt.

      Neolamprologus leleupi kan vara riktigt arga som du är inne på, jag har lyckats bäst när jag haft flera av dem. Jag hade förut 7st i ett 200l och nu går de i ett 720l. Första gångerna jag hade dem fick jag det aldrig att fungera och det resulterade flera gånger i att de fick gå åtskilda i olika akvarium för att sedan försöka släppa ihop dem igen. Den här gången har de varit väldigt lugna men jag kan inte påstå att jag får ut så mycket utav deras beteende utan de är mest färgklickar i akvariet. De har lekt ganska många gånger men det resulterar sällan i frisimmande yngel och de få gångerna det har gjort det så försvinner de inom ett par dagar. Men, ordentliga färgklickar är de som sagt och de är riktigt bra på att äta yngel, speciellt när de är små. Lelelupi skulle förmodligen vara ett bra sällskap för princessor, just för att de är duktiga på att äta yngel. Jag har dock inte testat kombon under så lång tid.

      Hästnosar är väldigt trevliga firrar. Tanganicodus irsacae är en personlig favorit och med 6-8st i ditt 200l får du en harmonisk grupp.

      Om jag skulle ge mig på att ge dig några kombinationer att fundera på så ser de ut såhär:
      Alt.1
      1+1 Altolamprologus
      4-5st L. multifasciatus/smilis (Jag gillar att starta med ganska få av dessa då det blir intressantare när man kan hålla reda på de inviduella fiskarna lite lättare.)
      6-8st Tanganicodus irsacae

      Alt.2
      1+1 Altolamprologus
      4-5st Julidochromis som du låter para ut sig.
      6-8st Tanganicodus irsacae

      Alt.3
      1+1 Altolamprologus
      4-5st Neolamprologus marunguensis /pulcher/brichardi/gracilis osv...
      6-8st N. leleupi

      Alt.3 är helt klart den kombination som jag tror har störst potential att misslyckas. Om du försöker med den så släpp i prinsessorna när de andra invånarna har bott in sig ordentligt annars är det stor risk att prinsessorna tar över helt om de är könsmogna.

      Givetvis kan du nöja dig med att komplettera dina Altolamprologus med en art till bara och då får du nog se med av Altosarnas beteende.
      Senast redigerad av Pierre_N; 20 november 2015, 16:01.

      Kommentar

      • tobbe77s
        Användare
        • januari 2005
        • 44

        #4
        Altolamprologus och Julidochromis har jag haft tillsammans i ett kar förr och det funkade kanon, alt 2 verkar intressant då jag är väldigt sugen på hästnosar då jag kikat på dom förr i zoo butiken.

        Kommentar

        • tobbe77s
          Användare
          • januari 2005
          • 44

          #5
          Sen gärna tips på duktiga samt snygga algätare, jag hade en som såg ut som en blandning av ancistrus och en rocka förr som va snygg, runt 6-7 cm var den innan jag sålde karet.

          Kommentar

          • Trafter
            Användare
            • oktober 2013
            • 345

            #6
            Irsacae är en algätare
            1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Jag brukar slänga i en ancistrus om det blir för mycket alger. Är det Sewellia lineolata du tänker på tobbe? Jag har aldrig haft dem så jag har ingen aning om de skulle fungera med tanganyika, men om det är dem så har du ju namnet nu så du kan googla runt lite.

              Men precis som Trafter säger så betar hästnosar en del alger så det är inte säkert att du behöver en algätare.

              Kommentar

              • tobbe77s
                Användare
                • januari 2005
                • 44

                #8
                Japp en Sewellia lineolata var det, riktigt trevlig fisk.

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  Hade en bra Tanganyika kombo i ett 250 liters för några år sen, det var 5 Lepidiolamprologus hecqui tillsammans med 15 Synodontis Lucipinnis (dvärg-petricola), det var en perfekt kompination, och med ett väldigt intressant beteende var det riktigt kul att iakta..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    #10
                    Det låter som en mycket spännande kombination specmats! Berätta gärna mer hur det fungerade. Lyckades Lepi. hecqui dra upp yngel i det sällskapet? Jag har själv ett rejält gäng Synodontis petricola och 4st Lepidiolamprologus boulengeri och dessutom ett 240l som potentiellt blir tomt inom en snar framtid.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...