Skakar/kliar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • diccla
    NCS Medlem
    • december 2016
    • 131

    #16
    Vilka andra produkter som finns för att höja KH vet jag inget om men akvarihandlaren vet säkert, troligen blir det dock dyrare än med bikarbonat, möjligen är preparaten mer balanserade då de har mer ämnen/salter än bara bikarbonat. I och med att du har ett relativt högt pH fungerar det inte så bra med kalksten, korall, aragonit, marmorkross då de inte löses upp lika bra etc men de hjälper alltid till att stabilsera ett vatten för Malawi-ciklider om pH skulle sjunka.
    Enligt en snabb sökning så rekommenderas KH 10-14, några källor ända upp till 18. Ja de följer med upp, konduktivitet enligt länken låg på 250-260 inkluderande äldre studier de har med.
    Om det vatten som kommer ur kranen har lågt KH bör du sätta till bikarbonat/preparat i samband med vattenbyten i någorlunda rätt proportion som akvariet håller annars kommer du ju att späda ut och sänka KH varje gång du byter. Efter ett tag har du säkert lärt dig hur mycket som behövs för att KH ska hålla sig.
    Skriv gärna om dina erfarenheter och om fiskarna slutar klia sig i den omfattning som tidigare när du väl testat.

    Kommentar

    • Stalamaskin
      NCS Medlem
      • december 2021
      • 10

      #17
      Toppen, skall göra vattenbyte imorgon så då skall jag tillsätta Bikarbonat o mäta både PH och KH så jag kommer upp i en bra nivå. Återkommer hur resultatet blir

      Kommentar

      • Stalamaskin
        NCS Medlem
        • december 2021
        • 10

        #18
        Nu har jag haft stabilt PH på ca 8 och ett KH på 12 även haft KH 10 i det andra karet för o testa om det var någon skillnad men samma där . Tyvärr ingen förbättring, fiskarna kliar sig fortfarande lika mycket som tidigare. Har mätt varje dag sedan i Lördags och det ligger stabilt. Helt otroligt konstigt detta. Något är det ju som stör fiskarna men kan inte fatta vad det är.

        Kommentar

        • diccla
          NCS Medlem
          • december 2016
          • 131

          #19
          Du får ha lite tålamod och se om de nya vattenvärdena ger önskad effekt

          Kommentar

          • Stalamaskin
            NCS Medlem
            • december 2021
            • 10

            #20
            Yes man önskar ju att det skulle vända på några dagar men det kan ju såklart ta tid. Jag får se om några veckor

            Kommentar

            Arbetssätt...