Skakar/kliar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiclasVH
    Användare
    • februari 2015
    • 65

    Skakar/kliar

    Hej,

    Detta har varit uppe förut om att fiskarna kliar sig. Måste rådfråga lite igen om detta. Några av dem liksom " skakar på huvudet " också samt verkar som de vill klia sidan av huvudet. Verkar ändå som det är något de vill få bort. Har funderat på om det kan vara gälparasiter de har. Är det något som syns med blotta ögat i så fall ? Jag kan inte se något på dem. Vattenvärden är bra och jag gör 40-50 % vb varje vecka. Fyller också allt vatten via kolfilter. Om det är gälparasiter, vad ska man bota detta med för något och varför får de det ?

    /Niclas
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Jag tror inte att du behöver oroa dig. Håller dom på med det hela tiden eller bara efter vattenbyte?

    Kommentar

    • Boko
      Användare
      • november 2009
      • 50

      #3
      Du kan lägga i 1dl salt per 100l vatten, det kan hjälpa om det är parasiter. Annars är det normal med lite kli om akvariet är nystartat eller ny fisk

      Kommentar

      • NiclasVH
        Användare
        • februari 2015
        • 65

        #4
        Hej,

        Nä det är inte hela tiden men ganska ofta tycker jag. Har även provat salt men ingen skillnad. Det är inte efter enbart vattenbyte. De äter och verkar må bra annars så det är kanske ingen fara.
        Karet är inte nystartat, har rullat sedan maj.

        Tack för era svar.

        Kommentar

        • Stalamaskin
          NCS Medlem
          • december 2021
          • 10

          #5
          Hej! Fortsätter i den här tråden trots att den inte varit igång på länge. Har ett nystartat kar på 360L sedan 1-1,5 månad.
          Fiskarna kliar sig så jag håller på o bli tokig.
          provat salt, beredningsmedel och 50% vattenbyten varje vecka.
          vattenvärdena är bra. Hur går man vidare? Kommer det att försvinna när karet gått några månader?
          inget synligt på fiskarna o pigga tycker jag men rejält störda e fiskarna det syns tydligt.

          Kommentar

          • Mathias-D
            Styrelsemedlem
            • januari 2003
            • 511

            #6
            Hej!

            Jag skulle misstänka vattenkvalitet eftersom det bara varit igång i någon månad men du säger att värdena är bra och salt, vattenbyten och extra beredning borde duga.
            Kanske skulle köra en kur med medicin mot parasiter? Jag gillar Waterlife som finns här: https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...ciner?brand=50
            <--- Man får också rabatt om man är medlem i NCS
            Det finns inget annat som skulle kunna irritera fiskarna? Nått i akvariet? Antar du har kommunalt vatten och gamla rör. så inget som lakar ur några metaller eller liknande.
            Ett litet kli eller gnid nån gång är normalt men om det är flera fiskar och ofta så är något galet....
            Senast redigerad av Mathias-D; 17 januari 2022, 17:45.

            Kommentar

            • Stalamaskin
              NCS Medlem
              • december 2021
              • 10

              #7
              Tack Mathias!
              yes jag kör kommunalt. Ja något är det med vattnet eller parasiter. Har ju inte testat vattnet mer än Dessa tester med JBL droptest KH,PH,NO2,NO3,NH4.
              Finns det fler tester jag bör göra? Klor o kloraminer skall väl Aquasafe ta bort tycker man.
              Jag påbörjade en kur med waterlife Sterazin och är inne på dag 5 utan förbättring. Jag ger snart upp trots att jag tycker detta e det roligaste hobbyn på många år .

              Kommentar

              • Stalamaskin
                NCS Medlem
                • december 2021
                • 10

                #8
                Har ju kalksand i akvariet som Nol rekomenderade.
                stenar inköpta hos Nol och back to Nature bakgrund som jag silikonat med akvariesilicon köpt på Nol. Fyllde på vatten 1 vecka efter jag siliconat. Kan det vara Siliconet?

                Kommentar

                • diccla
                  NCS Medlem
                  • december 2016
                  • 131

                  #9
                  Vad är det för fiskar du har i karet?
                  Vad är vattenvärdena? Kommunens vatten brukar de ange på hemsida eller man kan ringa och kolla.
                  Silikon avsett för akvarier har jag inte hört talas om att det ska vara ett problem efter härdningen.

                  Är det malawiciklider så är de extremt känsliga för minsta förekomst av kopparjoner i vattnet, vid lite högre dos så dör de, lärdes den hårda vägen på 70-talet när många mediciner hade just kopparjoner som en verksam del! Även när folk har bytt till nya vattenrör av koppar i egna hemmet eller i hyreshus har det ibland medfört ond bråd död i hela besättningar av just malawiciklider.


                  Mvh Dick

                  Kommentar

                  • Mathias-D
                    Styrelsemedlem
                    • januari 2003
                    • 511

                    #10
                    Allt låter OK , silikon gjort för akvariebruk efter 1 veckas härdning ska inte vara några problem, också inne på koppar ifall några rör eller beredare är nytt men både kolfilter och vattenberedning så....
                    Vad har du för filtrering och har det gått sen starten?

                    Slutför kuren och fortsätt vattenbytena. 1-2 mån är inte spec gammalt så låt lite tid gå.

                    Kommentar

                    • Stalamaskin
                      NCS Medlem
                      • december 2021
                      • 10

                      #11
                      Tack för svaren
                      misstänker också kopparjoner efter era inlägg ovan.
                      jag har ytterfilter FX6 som varit igång sedan starten o bra fart på grejerna. Märker att salt gör det iaf mycket mycket bättre.
                      har i 3,5 dl nu till mitt 360L. Kan man prova mer salt än så eller har det någon betydelse isf? 5 honor går o ruvar så dåligt verkar inte fiskarna må iaf. Menmärkbart störda och rycker gör dom.
                      Jag jagar kommunen för senaste vattenprovet,
                      slutför medicineringen och ser om det blir bättre när akvariumet fått gå ett tag till.

                      Kommentar

                      • Stalamaskin
                        NCS Medlem
                        • december 2021
                        • 10

                        #12
                        Här kommer en bild på klikaret

                        Kommentar

                        • Stalamaskin
                          NCS Medlem
                          • december 2021
                          • 10

                          #13
                          Hej! Nu e jag igång igen och jag ger mig inte för att få bukt med kliande fiskar Det försvann i stort sett helt i Mars 2022 för att sedan komma igen Januari 2023. Blir bättre med salt Bikarbonat men verkligen Fredrik Johansson. Tegenv. 19 47295 Vare_177-2023-02070120_01.pdf inte helt bra. Har pratat med komunen som säger att dom blandar inte i någonting vintertid. Då jag upplever att det blir värre vintertid beställde jag ett externt vattenprov. Dom som tog testerna kan inte hitta något som avviker utan allt ser bra ut ( Dock e dom inte proffs på ciklider) Kan ni se något som sticker ut och isf åtgärd. Har 3st akvarium med Malawiciklider varav ett yngelkar och jag upplever samma irritation av kli i alla 3 karen vilket utesluter något i inredningen. Har FX6 ytterfilte/pump till 2 av karen och det tredje har jag ytterfilter/pump eheim. Har kört vattentester på det vanliga PH, KH, Nitrit osv och hittar inget konstigt. Hade det bara varit att dom kliade sig lite då och då hade jag inte stört mig på det men det är alldeles för mycket vilket inte känns helt ok. Jag upplever att vissa akvarium på butikerna Nol och Kungälv även dom har fiskar som kliar sig olika mycket när jag har varit där. Frågan är också: kliar sig Malawi även i Malawisjön? Toppen om någon kunnig kunde titta på detta och återkomma, tack på förhand

                          Kommentar

                          • diccla
                            NCS Medlem
                            • december 2016
                            • 131

                            #14
                            Enligt ditt analyserade prov har du högt pH kombinerat med ett mjukt vatten, vilket ger en låg buffringsförmåga och relativt kraftiga svängningar i pH kan ske på kort tid.
                            Du skriver ovan att du mätt KH och att det var OK, men det bör ha varit lågt som din vattenanalys (även alkalinitet och konduktivitet är låga)? Höj KH och se till att du har högre KH på vattnet du byter med och se om det hjälper mot kliandet. Nu utgår jag ifrån att det är för Malawiciklider vattnet är avsett.

                            Räknade lite på din kopparhalt i din analys och jämförde den med en studie från Malawisjön, https://hess.copernicus.org/preprint...2010-print.pdf
                            Tog deras siffror för Cu på runt 2300 nmol/liter, konverterade det till mg och får då cirka 0,146 mg/liter Cu för sjövatten (det varierade en del på deras mätstationer, där en del var lite lägre) och din analys på ditt vatten hade 0,097 mg/liter, så troligen är inte Cu ett problem om ditt prov är representativt för ditt vatten över tiden.



                            Kommentar

                            • Stalamaskin
                              NCS Medlem
                              • december 2021
                              • 10

                              #15
                              Tack Diccla för att du tog dig tid och kollade på min vattenanalys.
                              Yes det är Malawiciklider jag har .
                              Jag är inte helt hemma på det här med vattenkvalité men man lär sig allt eftersom.
                              Har JBL:s dropptest och tycker det är en aning svårt att avläsa KH då man får en färgnyans som jag tyckte passade ihop med godkänt KH men kan såklart ha lågt KH vilket vattenanalysen påvisar. Skall köpa något test som är enklare att avläsa.
                              Men skall jag hälla i mer Bikarbonat tycker du för att höja KH? Eller skall man köpa någon annan produkt? Snäckskal och marmorkross har jag läst skall höja KH också.
                              Kommer Alkalinitet och Konduktivitet höjas om jag får upp KH och hur högt tycker du jag skall lägga mig på?
                              Jag skall testa att få upp KH och köpa ett bra mätverktyg. Men hur menar du med se till att jag har högre KH på det vattnet jag byter med...kommer ju direkt ur kranen. Eller menar du att jag skall blanda det nya vattnet med Bikarbonat innan jag häller i det? Tänker att vid varje vattenbyte så får jag hälla i bikarbonat i Akvariumet och försöka hitta rätt mängd varje gång.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...