Tanganyika källaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Nu har jag börjat på två nya ställningar. Dessa ställningar kommer stå på en ram av Nivell reglar. Jag kan inte ställa ställningarna direkt på golvet dels för att golvet lutar lite och sen för att det är för mjukt med laminat. Jag borrade igenom laminat golvet och cellplasten så skruvarna står på betongplattan. Ramen står några centimeter från golvet så det inte kommer vatten på de vid eventuellt slabb. Runt skruvarna fogade jag med Tec7 så det inte rinner ner vatten under golvet. Provade en ledad pip till tuben vilket fungerade riktigt bra
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • delfin61
    svarade
    Fina projekt! Fortsätter följa dig!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det går sakta framåt. En ställning är i gång. Golv, väggar och tak är klart. Jag håller på med två ställningar till. I den ena blir det 2st 120x60x45 och 2st 60x35x35 och 1st 60x50x35. Den andra 2st 125x50x50 och 3st 50x40x30.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 13 november 2016, 11:06.

    Lämna en kommentar:


  • delfin61
    svarade
    Jag håller på att väcka liv i mitt gamla källarrum med akvarier! Intresset har vaknat när jag har läst om dina projekt. Hur går det med Tanganyikakällaren?

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Jaså Bostik med? Frågan är ju dock om de ändrat något i blandningen nyligen som gjort detta. För bägge är ju ändå sorter som är ganska gamla och använts länge av akvarister. Danalim har ju akvariesilikon med som finns i svart, det borde gå få hem.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mikoto
    Ser toppen bra ut.

    Köper du silikon på ditt jobb? Tänkte på sikasil, var inne på Beijers här i Skövde och tänkte köpa men de ringde in till leverantören och de ville ej rekommendera det längre för akvarier då de hittat spår av antimögel medel i efterhand. Tror jag har flera kar limmade med sikasil dock i föreningen. Antar att de kan tagit den lätta vägen ut, även om det iofs är mer ansvarigt att säga nej än att chansa.

    Limmade alla med sikasil E samt min stora ruta till 4600 litaren. Har sålt några tuber till andra som också limmat kar med det utan problem. Då får jag sluta rekomendera den. Såg nu att även Bostik har skrivit på sin glassilicon "ej för akvrium" Tror och hoppas de friskriver sig typ som " kan innehålla spår av nötter " Då blir det tec7 eller Trans7 i stället. Nackdelen med den är att den inte fäster på gammalt Silicon. Det går ju att köpa riktig i akvarieaffärer också.
    //Peter
    Senast redigerad av Pettap; 14 september 2016, 11:09.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Ser toppen bra ut.

    Köper du silikon på ditt jobb? Tänkte på sikasil, var inne på Beijers här i Skövde och tänkte köpa men de ringde in till leverantören och de ville ej rekommendera det längre för akvarier då de hittat spår av antimögel medel i efterhand. Tror jag har flera kar limmade med sikasil dock i föreningen. Antar att de kan tagit den lätta vägen ut, även om det iofs är mer ansvarigt att säga nej än att chansa.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Grymt fint!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tack Ja det är svårt att göra något halvdant för mig. Saker och ting hade ju gått snabbare då

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Professionell som alltid i dina projekt:-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 1473510773438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,8 KB
ID: 694490
    Källaren har legat i träda i några månader nu men för några veckor fick jag fart igen. Jag har limmat om 5 burkar och målat om bakrutan. Det blir troffar i dessa kar. Mpimbwe, bulupoint, Bemba och en grupp hybrider. Sen blir det två kar med yngel. Till höger ska det upp en ställning med 3 burkar till på ca 300 liter. En med Ventralis Kapamba och en med wf Boops. Och ett för yngel
    Senast redigerad av Pettap; 13 september 2016, 20:19.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Aha! Det är stål, jag trodde det var svartmålade 45x45 reglar. Ja då är det nog inga bekymmer, det är ju fusk :-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Original ställningen är i stål där gavlarna är svetsade. sen ligger det fyrkants järn uppe på dessa som sitter fast med en bult i varje ände. stolpen i mitten (Trästolpen) är jackad så främre fyrkants järnen vilar i stolpen. Tvär regeln är skruvad genom den främre stolpen för att hålla den på plats. i den bakre stolpen är den pluggad med 2st 10x50 mm domino plugg i varje samt en centrum skruv för där står stolpen utanför balkarna. De liggande trä reglarna i fram kant är bara limmade i stål profilen för utseendets skull.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Snyggt golv! Mycket roligare än betongen.

    Ser ut att vara en trevlig ställning med, jag brukar nog överbygga mina ställningar. Är det bara skruvarna som karens vikt vilar på i din lösning? Räcker det eller missar jag något? Jag brukar bygga regel på regel, skruvarna håller bara ihop men har ingen bärande funktion i konstruktionen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu har jag lagt golvvärme och ett laminatgolv i svart klinker mönster. Jag satt ett nytt innertak för jag orkade inte spackla och måla det gamla. Ställningen är tillfixad med träreglar för att jag vill ha ramen på ställningen jämt med akvariumen, förut hängde burkarna utanför ställningen i framkant. Hela ställningen ska målas i vitt och det blir luckor i mellan burkarna.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...