Tanganyika källaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Jag är nogrann och monterar sido kortlingarna med vattenpass, då blir reglarna också i våg. Vaksamnt av dig med regeln i botten hade räknat fel och trodde jag skulle få plats med en rad 70mm reglar i botten för att få upp det understa karet. Men någonstans brast det så jag fick ta bort de igen. Den regeln du ser ligger bar kvar så länge

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Ser bra ut, använder du små kilar eller liknande under skivor karen står på för att få akvariet att fördela trycket jämnt? Eller är du sjukt noggrann när du skruvar och limmar fast de korta reglarna?

    Och vad gör regeln i bak i botten? :-) ska den vara kvar där och det akvariet är grundare än resten?

    Många frågor! Kul bild att klura på, det är alltid intressant att se olika sätt att bygga på.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så då är den monterad. Sidorna ska täckas in från golv till tak och sen ska allt målas vitt.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jacka ur reglarna är en gammal säker metod, men det kräver en annan konstruktion som inte passar för mitt ändamål. Lim är en grymt starkt, kommer inte ihåg hur många % det var några år sedan jag gick i skolan Det jag vet är om du limmar ihop 2 trä bitar med trä lim under hög press så håller alltid lim fogen om du försöker knäcka den, det är alltid trät som spricker runt lim fogen. Om jag ångrar mig sågar jag ner ställningen och gör om istället.

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag limmar och skruvar allt för att få ställningen så stumm som möjligt i sidled.
    Samma här...limmar och skruvar allt.
    Upplever att folk generellt underskattar limmets betydelse i en konstruktion !
    Men visst...ha man limmat så blir det svårare att ändra sedan.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Det börjar hända grejer. Lim är jag allergisk emot då jag gillar skruva isär och ändra grejer så jag använder aldrig det själv utom om det är absolut nödvändigt. Blir kul att se den slutgiltiga ställningen, hur du bygger.

    Jag bygger mina så att skruvarna endast är där för att hålla ihop den men ställningen kan stå upp utan en enda skruv dragen... Fast om det bara blåser lite så far den omkull i de fallen så skruvarna behövs i högsta grad fortfarande :-) nackdelen är ju att det blir lite klumpiga byggen oftast. Har fungerat på att börja testa mer att jacka ur i reglar istället, det verkar kunna ge bra resultat, blir väldigt snyggt om det görs bra.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Då har monteringen börjat. Eftersom golvet är ganska sätt så är alla benen olika långa. Därför får jag montera ihop allt på plats. Jag limmar och skruvar allt för att få stälningen så stumm som möjligt i sidled.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja det underlättar när man kan stå någon stans och tillverka, behöver inte vara lika noga med städningen då
    Jag vill ha en liten odling men samtidigt vill jag ha fräscht, betraktaren skall trivas och helhets intrycket ska vara rent och snyggt även fast det är "odlings" kar med minimalt med inredning.
    "- Great minds think alike !" .....

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tackar I kväll ska de monteras

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Grymt som vanligt Peter!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster
    Fan alltså om jag bara hade en verkstad/garage som t.e.x ditt, att vara i när man bygger.
    Som det är nu så får allt göras hemma i lägenheten vilket ger en del onödiga utmaningar kan jag lova.
    Som vanligt Peter så är allt "topnotch" !
    Ja det underlättar när man kan stå någon stans och tillverka, behöver inte vara lika noga med städningen då
    Jag vill ha en liten odling men samtidigt vill jag ha fräscht, betraktaren skall trivas och helhets intrycket ska vara rent och snyggt även fast det är "odlings" kar med minimalt med inredning.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mikoto
    Verkar bli en grov ställning ändå, att kalla 70 mm regel för klent är väl att ta i :-) jag vill ha mer bilder!

    Nivell reglarna är tuffa, vanliga reglar egentligen men med gängade hål i? Plastskruvar ger ju lite klent intryck men det håller nog. De rostar ju inte iaf!
    70mm kanske inte är jätte klent men det är lite på gränsen tror jag, sen är det ju lite kul att gå all in Jag har svår att låta bli. Nivell reglar är smarta grejer, de kan tyckas lite klena men de ska hålla för 500kg`s tryck per styck enligt tillverkaren. Det är 8 skruvar på ena och 6 på den andra ställningen.

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Fan alltså om jag bara hade en verkstad/garage som t.e.x ditt, att vara i när man bygger.
    Som det är nu så får allt göras hemma i lägenheten vilket ger en del onödiga utmaningar kan jag lova.
    Som vanligt Peter så är allt "topnotch" !

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Verkar bli en grov ställning ändå, att kalla 70 mm regel för klent är väl att ta i :-) jag vill ha mer bilder!

    Nivell reglarna är tuffa, vanliga reglar egentligen men med gängade hål i? Plastskruvar ger ju lite klent intryck men det håller nog. De rostar ju inte iaf!
    Senast redigerad av mikoto; 15 november 2016, 01:35.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag kapade till alla delar till båda ställningarna samtidigt, benen blir i 45x95 och alla underliggare till karen blir i 45x70. Jag kör tre reglar under varje kar. Tak höjden i min källare är tyvärr bara 209 och jag vill ha 3 kar i höjd så då kan jag inte ha tjockare reglar än 70mm och 150mm mellan karen. För att kompensera för de lite klena reglarna så fällde jag in förstärknings järn i reglarna. Jag använde Väggskenor 25x25mm. Ursäkta att alla bilder hamnar på sne. Glömde bort att man måste fota med mobilen liggandes
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...