Fluval Fx-5/6 Tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #16
    Ursprungligen postat av NiclasVH
    Tänkte köpa ett ytterfilter till ett 375 liters kar. Ska jag satsa på FX6 ? Eller något annat ?
    Du blir inte besviken! Du kommer få en grym filtrering till ett 375 och du kan ha rätt mycket belastning!
    Ursprungligen postat av Mathias-D
    Jag slängde också finfilter mattan. Gör rent två gånger om året. inte spec skitigt då heller.
    Extremt röda dina mattor har blivit Punkfredd , Vad matar du med?
    Hehe vad matar jag inte med... Tror dock det röda kommer från alla Hikari pellets.

    Ursprungligen postat av Kawasa
    Tänkte att de två officiella instruktionsvideorna borde ha en given plats här i denna
    Bra initiativ! Visste väl att denna tråd kunde få lite liv i sig

    Kommentar

    • NiclasVH
      Användare
      • februari 2015
      • 65

      #17
      Ser bra ut. Blir nog ett. Hur tyst är det ?

      Kommentar

      • Mathias-D
        Styrelsemedlem
        • januari 2003
        • 511

        #18
        jag är väldigt nöjd. Jag hör inte filtret alls och jag klassar mig själv som kräsen. Däremot luft-evakueringen som sker 2 gånger per/24 timme hörs väl. Enda minuset var att om man har en tjock alu-ram så kan man inte använda medföljande U-klammer för slangarna. Jag hade uppskattat om det va ställbart.

        Kommentar

        • NiclasVH
          Användare
          • februari 2015
          • 65

          #19
          Ok då får man stå ut med ljudet när evakueringen sker då. Ska beställa ett.

          Kommentar

          • NiclasVH
            Användare
            • februari 2015
            • 65

            #20
            Förresten, räcker det med det filtret eller ska man ha ett innerfilter också ?

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #21
              Som Mathias-D skriver så kan man inte använda dessa fästen för slang om man har ram-akvarium. Det kan du lösa genom att dra PVC rör istället.

              Vill du fånga upp de minsta partiklarna så använd filtervadd och det löser du bäst genom att ha ett innerfilter. Som Punkfredd skrivit så sätter det igen sig ganska snabbt fastän det rengör väldigt fint om det finns i ytterfiltret.
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • Thörre
                Användare
                • april 2013
                • 44

                #22
                Ursprungligen postat av Mathias-D
                Jag slängde också finfilter mattan. Gör rent två gånger om året. inte spec skitigt då heller.
                Extremt röda dina mattor har blivit Punkfredd , Vad matar du med?
                Rengjorde precis min FX5 för första gången efter den gått i 2.5 år.
                Jag tyckte det började bli en konstig dimma i karet så jag blev tvungen och det vatten som var i den var som falu rödfärg efter man har mattat med NLS varje dag.

                Så efter en noggrann tvätt under duschen så slipper jag det jobbet i två år framöver.
                I övrigt är jag väldigt nöjd med Fluval filter, dom bara går och går och nästan helt tysta.
                Min 304 är nog snart 10år och jag har inte bytt en pryl i den och den fungerar lika bra som ny.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23
                  Ursprungligen postat av Thörre
                  Rengjorde precis min FX5 för första gången efter den gått i 2.5 år.
                  Jag tyckte det började bli en konstig dimma i karet så jag blev tvungen och det vatten som var i den var som falu rödfärg efter man har mattat med NLS varje dag.

                  Så efter en noggrann tvätt under duschen så slipper jag det jobbet i två år framöver.
                  I övrigt är jag väldigt nöjd med Fluval filter, dom bara går och går och nästan helt tysta.
                  Min 304 är nog snart 10år och jag har inte bytt en pryl i den och den fungerar lika bra som ny.
                  Grymt!

                  Berätta gärna vad du haft för filtermedia i!

                  Kommentar

                  • Thörre
                    Användare
                    • april 2013
                    • 44

                    #24
                    FX5 har jag filtermatta och i 304:an bollar och makaroner.

                    Har läst någonstans att makaroner blir slitna och sämre med tiden, kan det stämma ?
                    Dom är lika gamla som filtret men jag kan inte förstå vad som skulle blir sämre. Dom ser ut som när dom var nya fortfarande.

                    Kommentar

                    • NiclasVH
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 65

                      #25
                      Då var ett FX6 beställt

                      Kommentar

                      • taskov
                        Användare
                        • maj 2009
                        • 33

                        #26
                        Hej jag sitter på ett nystartat kar där jag kör med innerfilter bakom (Eheim powerline xl pumphuvud) en BTN modul tycker mitt vatten verkar inte bli riktigt bra än. så funderar på ett filter till. Vilket är aldrig fel!

                        Är riktigt nojig för ytterfilter ifall det skulle läcka. Eheim tycker jag verkar fått mycket problem med deras senaste tiden.

                        Hur är Fuval Fx6? problem med vattenläck? något ni kan dela med er om? ljudnivo är också viktigt då mitt är i vadasrummet finns inget värre än vibrationer

                        (jag har aldrig kört med ytterfilter tidigare aldrig vågat)

                        Mitt kar är 250L 101x50x50 Klicka på bilden för större version

Namn: 1526764_10152812024291006_6510712438839683259_n.jpg
Visningar: 1
Storlek: 64,6 KB
ID: 692445




                        Tack i förhand Mvh Deni

                        Kommentar

                        • {_AquA_}
                          Användare
                          • februari 2013
                          • 1299

                          #27
                          Kör på bara
                          Det hörs enbart om luft kommer in i filter, men utav den anledning stannar filtret 1-2 gånger per 24 timmar och tömmer sig själv på luft.

                          Ingen vattenläckage, men blir det hål i slangen så kan det hända. Man kan ersätta det med PVC rör
                          // Nasser H

                          Följ mina projekt:

                          Tråd 1:
                          https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                          Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                          Finns mer gott på följande sida!
                          Min Zoon:
                          http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                          Kommentar

                          • taskov
                            Användare
                            • maj 2009
                            • 33

                            #28
                            frågan är om det är risk för en tornado i karet med en fx6 plus en powerline xl ?

                            Kommentar

                            • Kawasa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 840

                              #29
                              Personligen så tror jag att det blir lite overkill med den kombon, ditt kar är ju bara på 250 liter. Vad var det som inte var bra med ditt vatten? Vattenvärden? Smuts och partiklar? Inte tillräckligt klart?
                              På bilden så ser ditt kar rent och fint ut.
                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                #30
                                Tänkte samma sak, vad har du för material i filtermodulen?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...