Fluval Fx-5/6 Tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Fluval Fx-5/6 Tråden

    Vi är ju ett gäng som har valt att använda detta ytterfilter.

    Det ligger en uppsjö med trådar spridda på forumet med frågor och tips angående hur dom är/fungerar.

    Tänkte att vi här kan ha en samlad tråd om detta eminenta filter.

    Tips på DIYmods, filtermaterial,problemlösningar osv.

    Ös på!
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Drar väll igång med en egen post tänkte jag.

    Har två st fx6or till mitt 540 kar (stora hungriga fiskar), såhär kan de se ut när det är dags för rengörning...

    Jag tar ut filtret ur möbeln och bär till köket. Jag vet att man hellst inte ska greja i köket men min rygg dör om jag hukar mig över badkaret.

    Tömmer filtret på vatten via tappkranen och ser alltid till att spara lite till att rengöra filtermaterialet med.





    Detta är "finefilter" mattan som man får med vid inköp, inget för mig isf då den kloggar igen på en månad och så ofta vill jag inte göra rent filtren. BORT med den.



    Har "diskat" alla korgar och grovrengjort filtermadrassen som är uppradad. Gör aldrig rent all filtermadrass helt utan sparar alltid grovmattorna och sidmattorna och gör rent i sparat akvarievatten. Även biomaterialet öser jag bara runt i lite av de sparade vattnet och sen tillbaka i behållaren.



    Korgen till vänster har jag underst i filterbehållaren, i botten ligger en grov filtermatta och sedan Eheim substrat PRO. Korgen till höger är fylld med Fluvals keramikrör samt att jag kompletterade med keramikrör av något annat märke som fanns på Hornbach, OBS dessa är porösa makaroner med bra biofiltrering! Sista och översta korgen har jag biobollar och en till grov matta i.



    Efter detta brukar jag trava upp filter korgarna och skölja ur behållaren då de samlad mycket bös i botten som annars blåser ut när man startar filtret igen.

    När jag satt tillbaka korgarna i så fyller jag på med
    Vatten ifrån akvariet (vill undvika kranvatten så långt som möjligt för bakteriernas skull).

    Har för mig det är 8 liter man ska fylla på men jag brukar fylla upp till strax nedanför kanten. Blir mindre bubbel i akvariet vid start som skrämmer och stressar fisken.



    Sen i med sladden och tuta och kör!

    Kommentar

    • {_AquA_}
      Användare
      • februari 2013
      • 1299

      #3
      Det är alltid ett helvete att rengöra FX5/FX6 filter.
      Jag brukar tömma all vatten och rengör alla medium och filtermattor under högt tryck.
      Har inte märkt någon negativ effekt här.
      Vad är det för runda små bruna kulor i korgen?
      // Nasser H

      Följ mina projekt:

      Tråd 1:
      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

      Finns mer gott på följande sida!
      Min Zoon:
      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

      Kommentar

      • hollowman
        Användare
        • februari 2006
        • 199

        #4
        Ursprungligen postat av {_AquA_}
        Vad är det för runda små bruna kulor i korgen?
        ser ut som Eheim Substrat Pro Keramiska pellets

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ursprungligen postat av {_AquA_}
          Det är alltid ett helvete att rengöra FX5/FX6 filter.
          Jag brukar tömma all vatten och rengör alla medium och filtermattor under högt tryck.
          Har inte märkt någon negativ effekt här.
          Vad är det för runda små bruna kulor i korgen?
          Ja alltså det enda jag "saknar" är att kunna sätta på locket med filtret inne i skåpet... Hade varit ett lyft mindre helt enkelt.

          Men annars tycker jag inte det är krångligare än stora eheim filter tex... Näe jag är nog över nojig med att "behålla" bakterier särskilt som jag har två filter som varvas med rengörning så finns de ju alltid ett helt inkört.
          Ursprungligen postat av hollowman
          ser ut som Eheim Substrat Pro Keramiska pellets
          Stämmer bra, lite dyrt men jäkligt bra material tycker jag... Blir inte lika mycket "döyta" i korgen som makaroner ger.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Får väl bidra med min film på Fluval FX-5 flöde. Jag tog den för att få feedback på om allt var som det skulle.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • {_AquA_}
              Användare
              • februari 2013
              • 1299

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Får väl bidra med min film på Fluval FX-5 flöde. Jag tog den för att få feedback på om allt var som det skulle.
              Dags att rengöra filtret. Jag märker att min tappar effekt när den är väl skitig. Styrkan brukar vara 2-3 gånger så mycket som det du har när filtret är rengjort.
              // Nasser H

              Följ mina projekt:

              Tråd 1:
              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

              Finns mer gott på följande sida!
              Min Zoon:
              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Får väl bidra med min film på Fluval FX-5 flöde. Jag tog den för att få feedback på om allt var som det skulle.
                Ja sådär vart mitt också efter ett kort tag med finfiltermattan i, men nu utan den är de fullt flås i ett par månader utan problem! lite mindre småpartiklar i karet möjligtvis men inget jag retar mig på.

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde riktigt men jag tror jag slängde ut det mesta av de olika filter böset som ingick till 6:an och fyllde facken med grov filtermatta. Filtret har varit igång i ett år utan rengöring och flåset har inte försämrats nämnvärt. Jag har bara en 6:a i ett 540 med mina Gibberosor i.
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • BrigTSD
                    Användare
                    • oktober 2014
                    • 67

                    #10
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Detta är "finefilter" mattan som man får med vid inköp, inget för mig isf då den kloggar igen på en månad och så ofta vill jag inte göra rent filtren. BORT med den.
                    Om du tar bort den så får du in skiten i bioreningen istället. Bioreningen vill man aldrig tvätta. Tillslut blir man tvungen naturligtvis men ju mer sällan desto bättre. Finfiltermattan (eller filtervadden om man föredrar det) kan man däremot skölja/byta dagligen om man vill utan att det påverkar bakteriebalansen nämnvärt.

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ursprungligen postat av BrigTSD
                      Om du tar bort den så får du in skiten i bioreningen istället. Bioreningen vill man aldrig tvätta. Tillslut blir man tvungen naturligtvis men ju mer sällan desto bättre. Finfiltermattan (eller filtervadden om man föredrar det) kan man däremot skölja/byta dagligen om man vill utan att det påverkar bakteriebalansen nämnvärt.
                      Förstår hur du menar men jag tycker den sätter igen alldeles för lätt, kör med en av de grövre runda mattorna nu och tycker det håller biomediat rent nog.

                      Mesta finfiltreringen sker i mattorna på sidan känns det som.

                      Kommentar

                      • Mathias-D
                        Styrelsemedlem
                        • januari 2003
                        • 511

                        #12
                        Jag slängde också finfilter mattan. Gör rent två gånger om året. inte spec skitigt då heller.
                        Extremt röda dina mattor har blivit Punkfredd , Vad matar du med?

                        Kommentar

                        • NiclasVH
                          Användare
                          • februari 2015
                          • 65

                          #13
                          Tänkte köpa ett ytterfilter till ett 375 liters kar. Ska jag satsa på FX6 ? Eller något annat ?

                          Kommentar

                          • Carpus
                            Användare
                            • september 2012
                            • 142

                            #14
                            Kör på fx6, jag har en i mitt 375 liters och är helnöjd.

                            Kommentar

                            • Kawasa
                              Användare
                              • september 2012
                              • 840

                              #15
                              Tänkte att de två officiella instruktionsvideorna borde ha en given plats här i denna tråd.



                              Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...