Neolampro. sexfasciatus och Neolampro. tretocephalus tillsammans?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Neolampro. sexfasciatus och Neolampro. tretocephalus tillsammans?

    Någon med erfarenhet av att hålla dessa tillsammans? Jag har ett par (förhoppningsvis) av Neolamprologus sexfasciatus "gold". Nu är det rätt tomt i karet 506 liter 135x75x50 cm.
    Föreligger risken för ordentliga fighter med dödlig utgång om jag blandar dessa två arter?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Det föreligger risk för fighter med dödlig utgång bara mellan paret. Min hane och hona levde lyckliga länge. Men till slut så gick det inte, honan strök med och jag har 160*70 cm.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Ursprungligen postat av johho
      Det föreligger risk för fighter med dödlig utgång bara mellan paret. Min hane och hona levde lyckliga länge. Men till slut så gick det inte, honan strök med och jag har 160*70 cm.
      Ja, jag hade fyra. En, förmodad hane, jagades ut ur karet, då han hittade enda möjliga utväg där slangar gick in. Den tredje slogs ihjäl, förmodad hona, av den kvarvarande förmodade honan. Nu har jag om jag utgår från hur de beter sig 1+1. En är aningen kraftigare. De håller sig på avstånd från varandra mestadels, men när jag iordningställde det nya karet fick de gå ensamma i ett 90 liters. Då samsades de riktigt bra, så det är som om de inte vill skada varandra.

      Får se vart det slutar. Nej, jag skaffar nog inte tretocephalus. Nu går de tillsammans med fyra jämnstora Neolamprologus leleupi . Ytterligare art där får bli en munruvande, icke grottlekare, typ callochromis som rör sig mer över öppen yta.
      Minns du skrev om dina sexfasciatus förut, och att hanen snabbt drog iväg i storlek. Mina är ganska jämnstora, den ene lite kraftigare och någon cm längre.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Honan hann ikapp, så de var nästan lika stora innan det tog slut.

        Kommentar

        Arbetssätt...