Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag börjat plasta akvariet. Den här gången provar jag att lägga ett lager med plast utan väv. Detta lager är för att stänga trät innan jag börjar plasta med väven. När jag gjorde mitt stora så sög trät massa med plast och det gick åt onödigt mycket plast. När detta lager har torkat slipar jag av det lätt så nästa lager fäster ordentligt.
    Någon kommer inte behöva sin lördagsöl... Gör de är rätt starkt de där gissar jag?

    Gjorde väven så att trät drog extra plast? Annars begriper jag inte hur de ska gå mindre plast denna gången?

    Målar du utsidan sen med något?

    Är då enormt sugen på att börja bygga min balja nu med men har 100 ideér och tankar i skallen som måste sållas och divideras ut först.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag börjat plasta akvariet. Den här gången provar jag att lägga ett lager med plast utan väv. Detta lager är för att stänga trät innan jag börjar plasta med väven. När jag gjorde mitt stora så sög trät massa med plast och det gick åt onödigt mycket plast. När detta lager har torkat slipar jag av det lätt så nästa lager fäster ordentligt.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag limmar en ram i glas som det är på helglas akvarium, så som du gjorde mrazter på ditt kar. Jag kommer att ha en eller två mitt stag

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Sådana tankar har slagit mig också. För när man tittar på det så ser det ut som om den lilla limfogen som satt ihop plywooden med inte skulle palla trycket. Särskilt nere vid botten där trycket är störst.
    När du skriver "klassiska glas stag" där uppe, hur menar du då. Om du fäster staget i glasrutan fram, vad fäster du den i där bak då? Eller du menar att du bara ska ha en sarg/kant ovankant runt om ?
    Senast redigerad av mrazster; 17 februari 2015, 07:51.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Kommer det alltså inte behövas några stag över akvariet? Eller längsgående reglar eller sådant?

    Tänkte även på trycket från rutan mot den där 4 cm kanten, kan inte själva trät ge med sig där du har sammanfogat plywood skivorna? För de vart väll ingen träram upptill där rutan skall fästas heller?

    Ser grymt proffsigt ut även detta bygge!
    Uppe blir det klassiska glas stag. Tänkte släppa ner rampen i framkant för att dölja vatten linjen. I botten räcker det med plywooden och plasten som är fruktansvärt stark och klarar av trycket. Man bygger båt skrov, surfingbrädor mm i denna plast endast någon mm tjock.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag fogat alla skarvar med latex för att få ännu bättre övergång och slippa luft fickor i plasten.
    Kommer det alltså inte behövas några stag över akvariet? Eller längsgående reglar eller sådant?

    Tänkte även på trycket från rutan mot den där 4 cm kanten, kan inte själva trät ge med sig där du har sammanfogat plywood skivorna? För de vart väll ingen träram upptill där rutan skall fästas heller?

    Ser grymt proffsigt ut även detta bygge!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Här kommer lite Ca priser på ett 1000 liters:
    plywood, lim och skruv = 1100kr
    Epoxi http://www.carbix.se/product.html/ep...category_id=25*= 7,75 kg 1689kr Det behövs nog inte så mycket skulle tro 4 kg räcker
    väv*http://www.carbix.se/product.html/gl...category_id=11= 2 lager ca 10 meter 380kr
    Glas 12 mm = 1000kr ungefär beroende på vart man köper det
    Totalt Ca 4500 kr

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag fogat alla skarvar med latex för att få ännu bättre övergång och slippa luft fickor i plasten.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nej jag har inte räknat exakt men i mina fall är det stora pengar skulle jag tro. Tänk dig ett helglas kar i 2x12 lamell med måtten 3x1,65x1,2 m. Eller ett hörn akvarium på 900 liter (det bygger jag för under 5000 kr) Sen är det halva nöjet för mig att förena två av mina hobbys att bygga möbler och akvarium

    Nu syftade jag ju inte på monsterbaljan ...tänkte mer på denna !
    Har flertalet gång tänkt på att prova att bygga en "plywood balja".
    Men under 5000 alltså för det hörnakvariet ?
    Om du får ork och lust så får du gärna specca upp lite enkelt vilka material som använts och till vad ?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster
    Har du någon gång räknat på vad skillnaden i pris blir jämfört med helglaskar ?
    Nej jag har inte räknat exakt men i mina fall är det stora pengar skulle jag tro. Tänk dig ett helglas kar i 2x12 lamell med måtten 3x1,65x1,2 m. Eller ett hörn akvarium på 900 liter (det bygger jag för under 5000 kr) Sen är det halva nöjet för mig att förena två av mina hobbys att bygga möbler och akvarium

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av johho
    Alltså jag är så imponerad!
    Tack

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Har du någon gång räknat på vad skillnaden i pris blir jämfört med helglaskar ?

    Lämna en kommentar:


  • johho
    svarade
    Alltså jag är så imponerad!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Bild tagen på fram ramen. Bilden hamnade uppochner
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jo den ska sitta på insidan. Jag har sparat en ram på 4cm att fästa rutan mot.
    Allright, ser mindre ut nertill men de kanske är bilden som lurar ögat!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...