Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Kommer du ha någon ram eller liknande för att hålla ihop det hela så sidorna inte böjer ut?
    Jag gör en ram och mittstag i glas precis som ett helglaskar. På detta kar ska jag ha täckglas och vill inte få konstiga skuggor om ramen är i något annat än glas.

    Lämna en kommentar:


  • Pabbe
    svarade
    Skönt kar. Vilka visioner för inredning det skapar!

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    De håller. Du måste lita på dig själv, man kan inte utgå från att de ska gå sönder
    Nu har jag trixat till fronten och limmat den.
    Kommer du ha någon ram eller liknande för att hålla ihop det hela så sidorna inte böjer ut?
    Senast redigerad av Johan F; 09 mars 2015, 12:46.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

    Ursprungligen postat av Pettap
    Vist kan man plasta utsida också, så gjorde jag på filter lådan till det stora akvariet. Nu kommer baksidorna stå mot väggarna i hörnet. Jag kommer att foga mellan vägg och akvarium så det inte kan rinna ner vatten bakom akvariet.
    Allright. Bra att veta iaf...

    Släppte bomben för min fästmö igår om byggplanerna så nu följer många månader av fjäsk och bonus uppvaktning!

    Har faktiskt även satt ut en sökes annons på helglas kar ifall de dyker upp en bra affär så är ju de smidigare än att snickra för någon med tummen mitt i hand.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Vist kan man plasta utsida också, så gjorde jag på filter lådan till det stora akvariet. Nu kommer baksidorna stå mot väggarna i hörnet. Jag kommer att foga mellan vägg och akvarium så det inte kan rinna ner vatten bakom akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu är nästa lager på plats. När det har härdat slipar jag av det lätt och lägger ett tunt lager epoxi för att få det slätt och blankt. Efter det blir det att fixa en ruta.
    Tjusigt och bra jobbat!

    Aldrig funderat på att dra ett lager epoxi över hela burken, även utsidan för att få den helt fuktsäkrad?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu är nästa lager på plats. När det har härdat slipar jag av det lätt och lägger ett tunt lager epoxi för att få det slätt och blankt. Efter det blir det att fixa en ruta.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag har inte hunnit göra så mycket med akvariet men nu fick jag lite tid över. Jag har slipat hela karet och tagit bort alla vassa fibrer. När jag får lite tid över så ska jag lägga ett lager till med svart väv och epoxi.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • olaw
    svarade
    Häftigt bygge du har på gång. Ska bli kul att följa.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Punkfredd
    Fan vad bra, det underlättar ju mycket för mig att bygga akvariet hemma i vardagsrummet sen då, trodde de skulle lukta typ limfabrik.

    Tjusigt kar i bakgrunden på bild 1 också!

    Vad tror du om iden med en bakåtsluttande framruta?

    Min sambo såg en bild på ett sådant kar och tyckte att de ger så här stor baljor ett lättare intryck inredningsmässigt.

    tänker mig en skillnad på 10 cm nertill och upptill... skulle det fortfarande fungera med ett plywood kar eller är det att be om problem?
    Plasten har en lukt men den luktar inte starkt eller att man blir groggy av den. När jag började spåna på detta kar så ville jag ha lutande ruta. Det går givetvis att lösa. Det blev för jobbigt med vinklarna i fram hörnen. De små sido bitarna måste vara kilformade och rutan måste skäras i vinkel, i mitt fall blir det olika vinklar på varje sida då bakstyckerna är olika långa. Sen blir det lite svårt att plasta. Men ska man göra ett rakt kar som du planerar så blir det ju inte så svårt då blir ju fortfarande framrutan rak bara att den lutar bakåt. Glöm inte att räkna med att rutan blir högre när den lutar. Det är riktigt maffigt med lutande ruta.

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Fördelen med epoxi är att den är luktfri inte som Polyester plasten som luktar sjukt mycket. Så jag var tvungen att dricka både öl och vin Så länge plasten är i flytande form så sugs plasten in i trät. När den har torkat så fungerar den som primer och porerna i trät kan inte suga in mer plast. Utsidan ska måls eller tapetseras har inte funderat så mycket på den sidan ännu.
    Ursprungligen postat av Pettap
    Så nu är första lagret med väv och plast klart. Det blev mycket lättare med den trekantiga listen i alla hörn. Jag hade en skvätt med vit väv kvar så den la jag i botten där det inte syns.
    Fan vad bra, det underlättar ju mycket för mig att bygga akvariet hemma i vardagsrummet sen då, trodde de skulle lukta typ limfabrik.

    Tjusigt kar i bakgrunden på bild 1 också!

    Vad tror du om iden med en bakåtsluttande framruta?

    Min sambo såg en bild på ett sådant kar och tyckte att de ger så här stor baljor ett lättare intryck inredningsmässigt.

    tänker mig en skillnad på 10 cm nertill och upptill... skulle det fortfarande fungera med ett plywood kar eller är det att be om problem?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Epoxi 275A från www.Carbix.se den luktar inget. Biltema har väl bara polyester och det stinker och är rent miljö farligt
    Senast redigerad av Pettap; 22 februari 2015, 15:13.

    Lämna en kommentar:


  • {_AquA_}
    svarade
    Kommer bli snyggt med svart väv. Vad är det för något du plastar med? Luktar det något? Jag hade köpt 2-komponents epoxy från biltema och det stank som FAAAAAAAAAAAAN kan jag säga till dig.

    Vill ha något som inte luktar något alls och som inte gör penseln/rollern hård efter någon minut!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu är första lagret med väv och plast klart. Det blev mycket lättare med den trekantiga listen i alla hörn. Jag hade en skvätt med vit väv kvar så den la jag i botten där det inte syns.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Pettap; 23 februari 2015, 07:51.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Fördelen med epoxi är att den är luktfri inte som Polyester plasten som luktar sjukt mycket. Så jag var tvungen att dricka både öl och vin Så länge plasten är i flytande form så sugs plasten in i trät. När den har torkat så fungerar den som primer och porerna i trät kan inte suga in mer plast. Utsidan ska måls eller tapetseras har inte funderat så mycket på den sidan ännu.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...