Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Nu välte jag upp den och ställde den på fronten. Runt hela kanten tejpade jag med en tjock tejp som stopp så inte plasten rinner över kanten. Jag satt även en regel som stöd. Sen plastade jag ett ganska tjockt lager på ramen så det flyter ut ordentligt så ramen blir jämn.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Så nu är botten klar. Nästa vända blir att "flytspackla" ramen med plast så den blir jämn. Insidan av ramen måste vara så jämn det bara går när man limmar dit rutan. Det går åt onödigt mycket Tec7 annars för det ska bli tätt mellan rutan och ramen. Nästa gång kommer lite bilder på det momentet.
    Bra jobbat! Nästa steg låter lite krångligt... Men de fixar säkert du med en klackspark!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu är botten klar. Nästa vända blir att "flytspackla" ramen med plast så den blir jämn. Insidan av ramen måste vara så jämn det bara går när man limmar dit rutan. Det går åt onödigt mycket Tec7 annars för det ska bli tätt mellan rutan och ramen. Nästa gång kommer lite bilder på det momentet.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Haha jag förstår precis hur du menar. Tror jag har ca 3 timmar fritid i veckan just nu

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Tyvärr har jag inget nytt att rapportera. Har haft fullt upp med annat. Jag ska försöka plasta sista lagret i botten nu i kväll.
    //Peter
    Allright! Man blir nästan sugen på att hjälpa dig så man får se slutresultatet! Hade jag inte haft så mycket att göra så...

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tyvärr har jag inget nytt att rapportera. Har haft fullt upp med annat. Jag ska försöka plasta sista lagret i botten nu i kväll.
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Hur går det här nu då?! Nyfiken på fortsättningen!

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Absolut fråga på bara så slipper du göra de små men få misstagen som jag har gjort. Hitils har det varit 2 st moment som har underlättat avsevärt mot de förra akvariumen jag plastat (har hjälpt Bosse Gartman att bygga ett 1000 liters också) Det första är den trekantiga listen i alla hörnen den andra är att låta väven hänga över kanten en bit för att med hjälp av sin egen tyngd pressa ner väven när den går över kanten. Om man har för lite väv så reser sig den när plasten härdar. se bild #47 så ser man väven hänga ner på utsidan.

    PS. Jag kommer upp i påsk Johan, om du är hemma kommer jag gärna förbi på en titt
    Tack Peter, absolut det är bara och komma förbi någon gång under påsken.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja Patrick jag ska försöka mig på att göra några moduler tänkte ja. Ska försöka göra de lika Riverstone då jag har tre sådana moduler.

    Lämna en kommentar:


  • tropheusforever
    svarade
    lika imponerad varje gång peter av dina byggen .
    eftersom du fick input om bakgrundsbygget så räknar jag med att se eget bakgrunds bygge på denna burk ?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Okej, bra med egna erfarenheter :-)

    Ps! Får konsultera dig när det blir dags för mig:-)
    Absolut fråga på bara så slipper du göra de små men få misstagen som jag har gjort. Hitils har det varit 2 st moment som har underlättat avsevärt mot de förra akvariumen jag plastat (har hjälpt Bosse Gartman att bygga ett 1000 liters också) Det första är den trekantiga listen i alla hörnen den andra är att låta väven hänga över kanten en bit för att med hjälp av sin egen tyngd pressa ner väven när den går över kanten. Om man har för lite väv så reser sig den när plasten härdar. se bild #47 så ser man väven hänga ner på utsidan.

    PS. Jag kommer upp i påsk Johan, om du är hemma kommer jag gärna förbi på en titt

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja nästan jag använder trans7 istället. Silicon kan reagera negativt med Epoxi vilket jag fick erfara när jag limmade rutan till mitt stora kar. Tec7 och Trans7 är en mycket bättre produkt. Den luktar desutom ingenting
    Okej, bra med egna erfarenheter :-)

    Ps! Får konsultera dig när det blir dags för mig:-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Johan F
    Okej, och du fäster glasramen med Silicon?
    Ja nästan jag använder trans7 istället. Silicon kan reagera negativt med Epoxi vilket jag fick erfara när jag limmade rutan till mitt stora kar. Tec7 och Trans7 är en mycket bättre produkt. Den luktar desutom ingenting

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag gör en ram och mittstag i glas precis som ett helglaskar. På detta kar ska jag ha täckglas och vill inte få konstiga skuggor om ramen är i något annat än glas.
    Okej, och du fäster glasramen med Silicon?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Inte så roliga bilder nu men nu toppar jag allt med ett tunt lager med plast. Jag gör en sida i taget så inte plasten rinner ner från väggarna. I mitt stora kar fick jag roll flera lager tunt innan jag var nöjd. Nu kan jag vända och vrida runt akvariet utan problem och plasta den sidan som är plan.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...