Snäckruvare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bebbster
    Användare
    • februari 2015
    • 9

    Snäckruvare??

    Hej.

    Är "nygammal" på detta med akvarium. Hade ett reletivt stort intresse när jag var mindre. Men det var nog när 20 år sedan. Så jag får allt kalla mig för nybörjare igen.

    Så nu har vi skaffat oss ett akvarium. Det finns några odessabarber i det. Några pandamalar och ett palettciklid par. När jag var i zooaffären sa jag att något mer hade varit kul. Då tog han fram en Malawi som han kallade för snäckruvare. Dom är relativt bleka med zebraränder och har ett rätt så kraftigt temperament. Men jag kommer inte ihåg vad dom hette? Någon som vet vilka det kan vara och vad för namn dessa fiskar har? Har tyvärr ingen bra bild men kanske kan fixa imorgon när akvariet lyser igen
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Välkommen hit och tillbaka till hobbyn! Fisken du har köpt: Pseudotropheus livingstonii **

    Kommentar

    • bebbster
      Användare
      • februari 2015
      • 9

      #3
      Tack!

      Vad roligt om det är den du visar! Verkar ju vara trevlig om man läser om den. Verkar inte heller helt omöjlig att få yngel med.

      Men blir dom så stora som över 12cm! Kanske lite stort för mitt 110 liters

      Men vi får se

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ett 110 litersakvarium är för litet för samtliga malawiciklider. Om butiken vet hur stort akvarium du har så tycker jag inte att dom borde ha sålt fisken till dig faktiskt. Fråga om du kan lämna tillbaka eller så kan du ju alltid köpa ett större akvarium

        Kommentar

        • bebbster
          Användare
          • februari 2015
          • 9

          #5
          Hmm, jag berättade för honom vad det var för akvarium. Även vilka fiskar jag har och vilket vatten.

          Tråkigt om jag behöver byta ut dom om ett tag!

          Faktum är att vi antagligen kommer att köpa oss ett större akvarium. Men det kommer bli först något ev några år. Håller på att renovera nu. Övervåningen är klar och det är där 110 liters karet står. Tanken är att köpa ett större kar till nedervåningen när det är klart. Tror att runt 3-500 liter kommer passa bra. Lite ber på hur vi vill ha det. Skall bli lite mer utav ett rent möbelakvarium

          Kommentar

          • bebbster
            Användare
            • februari 2015
            • 9

            #6
            Här är en halvkass bild på en utav dom.

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Det där är ingen malawiciklid. Det ser ut att kunna vara en Lamprologus multifasciatus Till den fisken fungerar ett 110 litersakvarium utmärkt.

              Kommentar

              • Trafter
                Användare
                • oktober 2013
                • 345

                #8
                Det där är mycket riktigt en "multis" Lamprologus multifasciatus . Denna typ av ciklider kallas snäcklekare och härstammar från Tanganyikasjön.
                1365 liter paludarium - 840 liter luft, 525 liter vatten

                Kommentar

                • bebbster
                  Användare
                  • februari 2015
                  • 9

                  #9
                  Ok.

                  Vad bra (tror jag . ). Då lär vi inte behöva göra oss av med den. Den verkar ha stadgat sig ordentligt i en snäcka i mitt akvarium.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Har du bara en? Dom lever i kolonier så du bör skaffa fler i så fall.

                    Kommentar

                    • bebbster
                      Användare
                      • februari 2015
                      • 9

                      #11
                      Snäckruvare??

                      Nej, två. Som bor i samma snäcka .Fler kanske hade kunnat varit något. Tycker dom verkar trevliga.

                      Har dock ett gäng odessabarber också. Vill inte ha förmycket fisk. I nuläget är det 20 st inkl malar och ciklider. Men om inte "snäck lekaren" blir så stor hade kanske några sådana till funkat?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...