Hur många Troffar i 720 liters sällskapskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #16
    Moorievarianterna är värst enligt min erfarenhet.

    Kommentar

    • Joakim Birgersson
      Användare
      • augusti 2013
      • 202

      #17
      Och det är just Moorii jag är mest intresserad av. Eller närmare bestämt sp. red, Chimba eller Moliro....tror 30 småttingar blir vad jag börjar med. Med lite flyt och gallring kan det bli en vuxen grupp på 20 individer med övervikt på honor. Funkar det inte när de blir större får de väl flytta till en 375 balja utan en massa revir, som plan B.

      Hittar jag en mindre vuxen grupp som gått ihop en längre tid kanske jag slår till på det också. Fått förvånansvärt lite respons på min köpes annons i min del av landet.

      Intresserad av en Tropheus grupp på 20-30 individer. Helst ungdjur på sådär 3-4 cm. Mest intresse för; Kasanga Ilangi Chimba Moliro


      Men kanske får åka en sväng...
      720 l. Malawi mbuna
      720 l. Tanganyika
      112 l. Yngel och karantän

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        Har haft Chimba och favoriten bland de röda, fantastiskt snygg tropheus
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #19
          Min erfarenhet under åren med de olika troffe-varianter jag har haft är black- och dubbosi- varianten snällast. Men det gäller endast upp till då det är ett par år gamla. Sedan brukar det bli allt vildare.
          Tuffaste är Moorii och Mpimbwe- varianten.
          Mittemellan är red- varianten och Ikola.
          Brichardi har jag inte någon direkt erfarenhet men den har jag hört är att den hör till de tuffare.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Min erfarenhet under åren med de olika troffe-varianter jag har haft är black- och dubbosi- varianten snällast. Men det gäller endast upp till då det är ett par år gamla. Sedan brukar det bli allt vildare.
            Just det, det är först som fullvuxna de blir ilskna på riktigt, som yngel/tonåringar är de snälla.

            Ursprungligen postat av Johan F
            Tuffaste är Moorii och Mpimbwe- varianten.
            Hos mig är moorii, Kasanga snällast och moorii, Lufubu ilsknast. Däremellan duboisi (snälla) och Pemba (bråkiga, men tog inte ihjäl varandra).
            Så kan det vara olika på olika tegelbruk...
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #21
              Hos mig har moorii, duboisi och red-varianterna varit snällast. Black-varianterna och ikola hamnar mitt emellan och ilsknast har mpimbwe och brichardi varit men jag har inte haft jätteproblem med dem heller (inte som inte gått att lösa i alla fall).

              Som sagt, många olika bud på vilka som är snällast och argast och som jag sa tidigare så tror jag även här att individerna har större betydelse än vilken variant man väljer. Jag har till exempel haft en extremt arg moliro-hane och jag har nu en av de absolut snällaste troffegrupper jag någonsin har haft och det råkar vara ett gäng brichardi, de är dock bara 3 år än så det kan ju ändra sig. Det är alltså raka motsatsen av vad jag beskrivit ovan. Men visst, man har nog större chans att lyckas med vissa varianter.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #22
                Stora Alfa hanar som är snälla skulle man vilja ha bland troffe -grupperna.
                Men det är ju det som är charmen med troffar att alla individer är så olika och det skall ju vara fart hela tiden.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #23
                  Intressant, ja jag får se om ett år kanske då om det fortfarande fungerar. Då är firrarna tre år och borde väl anses som fullvuxna?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #24
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Intressant, ja jag får se om ett år kanske då om det fortfarande fungerar. Då är firrarna tre år och borde väl anses som fullvuxna?
                    Bra fråga:-)
                    Vuxen säger jag när de är könsmogna. Fullvuxen är det när det har en viss storlek eller vid specfik ålder.
                    De äldsta jag har är ca 5 år, kambwimba och de fortsätter att växa år efter år.
                    Senast redigerad av Johan F; 19 januari 2015, 17:29.
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • Joakim Birgersson
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 202

                      #25
                      Kul att tråden samlade lite inlägg. Egentligen skulle ju rubriken vara "Hur FÅ Troffar i ett 720 l."

                      På många andra hemsidor så som trophs.com, zoopet, Seriously Fish med flera så pratar de om "större grupp" och då i termer om 15-20 individer. Göran Åsterbros utmärkta artikel "Nybörjarguide till Tropheus" ,som jag nog läst ett tiotal gånger, talar om en fisk per 10-15 liter. D.v.s. 48-72 st i ett 720 kar. Men så var det det här med andra arter. Ett tjugotal andra (Hästnosar,Jullar och snäckisar) kanske distraherar något.

                      720 l. Malawi mbuna
                      720 l. Tanganyika
                      112 l. Yngel och karantän

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #26
                        Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
                        Kul att tråden samlade lite inlägg. Egentligen skulle ju rubriken vara "Hur FÅ Troffar i ett 720 l."

                        På många andra hemsidor så som trophs.com, zoopet, Seriously Fish med flera så pratar de om "större grupp" och då i termer om 15-20 individer. Göran Åsterbros utmärkta artikel "Nybörjarguide till Tropheus" ,som jag nog läst ett tiotal gånger, talar om en fisk per 10-15 liter. D.v.s. 48-72 st i ett 720 kar. Men så var det det här med andra arter. Ett tjugotal andra (Hästnosar,Jullar och snäckisar) kanske distraherar något.

                        Då skulle jag svara En:-)
                        Av en händelse så har jag haft fyra (1+3) troffar med ca 15 Hästnosar som har gått nu några månader i samma storlek som standard 720:a med skillnad till höjden som är 50 cm dvs 600 liters kar i ett par månader nu. Att ha så få är inget jag rekommenderar och inget jag har strävat efter. Utan dessa har blivit "över" och ungdjur är på gång från denna grupp....
                        Det märkliga är att hanen och en hona har blivit riktigt goda vänner. Hanen är fruktansvärd mot de två andra honorna, de står mest och trycker någon stans för om hanen får syn på någon av dem så får de ordentligt med stryk.
                        Kompisparet håller ihop i princip hela tiden och verkar vara bästa vänner.
                        Så ett mindre antal kan fungera men det är nog inte så sannolikt att man får det att fungera en längre tid. Men förhoppningsvis så får man lite yngel och kan tillföra dessa innan de hinner slå ihjäl varandra.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        Arbetssätt...