Hur många Troffar i 720 liters sällskapskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Birgersson
    Användare
    • augusti 2013
    • 202

    Hur många Troffar i 720 liters sällskapskar?

    Jag har uppgraderat mitt Tanganyika kar från 450 liter till ett 720 liters. Tre av mina favoritarter har flyttat med

    8 st Tanganicodus irsacae
    4 st Julidochromis regani med ca 10 ungdjur
    5 st Lamprologus similis med ca 10 yngel

    Nu avser jag att ha en grupp Tropheus och funderar på antal. Har läst massor och de flesta förespråkar "överbefolkat". Gillar inte det i ett så pass stort kar och funderar på att starta med en grupp ungdjur 3-4 cm ca 25-30 stycken som får växa upp med de andra invånarna. Är det dömt att misslyckas?
    720 l. Malawi mbuna
    720 l. Tanganyika
    112 l. Yngel och karantän
  • GraTis
    Användare
    • januari 2013
    • 414

    #2
    Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
    Jag har uppgraderat mitt Tanganyika kar från 450 liter till ett 720 liters. Tre av mina favoritarter har flyttat med

    8 st Tanganicodus irsacae
    4 st Julidochromis regani med ca 10 ungdjur
    5 st Lamprologus similis med ca 10 yngel

    Nu avser jag att ha en grupp Tropheus och funderar på antal. Har läst massor och de flesta förespråkar "överbefolkat". Gillar inte det i ett så pass stort kar och funderar på att starta med en grupp ungdjur 3-4 cm ca 25-30 stycken som får växa upp med de andra invånarna. Är det dömt att misslyckas?
    Absolut inte, visst problem kan uppstå. Bra att ha en mindre burk som reserv där dom kan få växa till sig, om och uti fall att. Varför inte ha två troffegrupper, i ett 720 kan det funka fint med tex Dubbar och någon röd variant.

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Dömt att misslyckat är det inte även om antalet är på gränsen till få. Jag tycker också att akvariet blir bra mycket trevligare om man kan ha lite färre troffar, speciellt om man vill ha sällskap till dem. Har man sällskap till dem så kan man ju dessutom ha lite färre troffar eftersom att det inte bara är antalet troffar som spelar roll utan också den totala fisktätheten.

      Vilken troffe du vill ha spelar också in. Att ha mindre grupper av moorii eller "sp. red" har gått mycket mer smärtfritt för mig än mindre grupper av brichardi tex (även om det också har fungerat smärtfritt vid ett par tillfällen). Jag har heller inte haft några problem att ha mindre grupper av black-varianter men det vet jag att andra har haft så det kanske inte är något att rekommendera. Vilka är du sugen på?

      Normalt tycker jag att det är oansvarigt att gå emot alla rekommendationer bara för att man vill testa men så länge man har en plan för vad man gör om det går fel så kan jag tycka att det är ok i vissa fall. Har man akvarium så att man kan dela grupper i värsta fall så tycker jag helt klart att man kan testa en lite mindre grupp. I det här fallet ser jag risken som liten speciellt om du börjar med ungdjur. Jag hade börjat med 30-40 ungdjur, det tar ändå ett par år innan de blir fullvuxna och det kan ju hända att någon stryker med eller att det är någon som inte håller måttet och man vill ta ut. Då är det tråkigt att behöva komplettera när de redan är stora. Börjar du med vuxna/halvvuxna så hade jag satsat på någon av de lugnare troffarna.
      Senast redigerad av Pierre_N; 12 januari 2015, 11:47.

      Kommentar

      • Joakim Birgersson
        Användare
        • augusti 2013
        • 202

        #4
        Tack för tips och råd. Resonerar på samma sätt, vill inte gå emot samlad expertis men samtidigt så borde ett stort kar ge lite utrymme för utstötta individer och svårt för en alfa hane att hålla hela karet i kontroll. Är mest sugen på någon moorii eller red just nu men söker rätt grupp.
        720 l. Malawi mbuna
        720 l. Tanganyika
        112 l. Yngel och karantän

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Birgersson
          Tack för tips och råd. Resonerar på samma sätt, vill inte gå emot samlad expertis men samtidigt så borde ett stort kar ge lite utrymme för utstötta individer och svårt för en alfa hane att hålla hela karet i kontroll. Är mest sugen på någon moorii eller red just nu men söker rätt grupp.
          Tyvärr så kommer en alfa hane med lätthet kunna härja fritt i ett 720 och bestämma var de andra individerna får hålla sig.
          Jag har tagit hand om 1+3 av en Black-variant men så långt behöver man ju inte gå;-)
          Men det fungerar med en hel del jobb. Och de ser ju inte så harmoniskt ut det karet. Med dessa fyra troffar går 8xleleupi 10xhästnos i.ett 600 liters kar. Men allt är just nu en temporär lösning. Jag håller på att drar upp en del yngel från denna grupp.

          Min.rekommendation är att börja med +30 st troffar, helst ungdjur av vad du söker och när det är ca 1,5 år gamla då kommer du märka om det är tillräckligt många eller om du behöver kompletteras pga aggressioner.
          Då skulle jag komplettera med säg 10-15 st. Dubbar. Vilket fungerar väldigt bra med alla andra troffar.
          Men det beror också på det totala fiskbeståndet om och hur många du behöver komplettera med.
          Senast redigerad av Johan F; 18 januari 2015, 08:39.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag har 8st i ett 936 liters som fungerar utmärkt. De har gått så i snart 1,5 år.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Joakim Birgersson
              Användare
              • augusti 2013
              • 202

              #7
              Ursprungligen postat av DaRe
              Jag har 8st i ett 936 liters som fungerar utmärkt. De har gått så i snart 1,5 år.
              Jag har följt Din tråd med intresse DaRe. Vet du vilken könsfördelning gruppen har? Började du med småttingar?

              Vill inte gå mot samlad expertis och erfarenheter men läst spaltkilometer med erfarenheter med Tropheus i sällskapskar och det verkar som om mindre grupper kan fungera om man har en klar övervikt på honor. Vill inte mitt kar ska se överlastat ut därför funderar jag på hur många/få man behöver. Har t.e.x. En liten grupp Hästnosar, 8 st, som går mycket fint tillsammans. Men det vet ju inte Troffarna...... Lutar nog åt att jag satsar på en grupp om ca 30 ungdjur i alla fall. Det brukar ju försvinna några påvägen. Skulle det inte funka i 720 liters karet får man väl flytta dom. Söker en lämplig grupp av sp. Red Moliro eller Chimba
              720 l. Malawi mbuna
              720 l. Tanganyika
              112 l. Yngel och karantän

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #8
                Ja, jag har verkligen brutit mot konventioner. Mycket för att jag ibland känner att det är väldigt mycket tyckande utan riktigt seriöst stöd för de åsikter som läggs fram. Personligen har jag misstänkt att alla de gånger man har misslyckats har man inte tagit hänsyn till inredning i akvariet, andra arter i akvariet (totala tätheten), ljus, hur introduktionen gick till, könsfördelning osv. Exakt vad jag gjort kommer i en CB-artikel :-)

                En annan motivering jag haft är likt din att jag inte är stormförtjust i en jättehop med troffar som gnuggar sig mot rutan, jag ville ta risken för att få en större variation och, ja, en annan look.

                Jag hade från början 2 hannar och 6 honor, nu gick tyvärr 2, eller var det 3, honor bort på grund av betongdamm som hamnat i akvariet i samband med att ytterfiltret var bortkopplat och därmed bakteriesituationen och cirkulationen totalt förändrades samtidigt.

                De tuggar väldigt regelbundet, inga skador ens på fenor. Hannarna munbrottas någon gång om året. Bedömmer det som att det fungerar utmärkt.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • GraTis
                  Användare
                  • januari 2013
                  • 414

                  #9
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Ja, jag har verkligen brutit mot konventioner. Mycket för att jag ibland känner att det är väldigt mycket tyckande utan riktigt seriöst stöd för de åsikter som läggs fram. Personligen har jag misstänkt att alla de gånger man har misslyckats har man inte tagit hänsyn till inredning i akvariet, andra arter i akvariet (totala tätheten), ljus, hur introduktionen gick till, könsfördelning osv. Exakt vad jag gjort kommer i en CB-artikel :-)

                  En annan motivering jag haft är likt din att jag inte är stormförtjust i en jättehop med troffar som gnuggar sig mot rutan, jag ville ta risken för att få en större variation och, ja, en annan look.

                  Jag hade från början 2 hannar och 6 honor, nu gick tyvärr 2, eller var det 3, honor bort på grund av betongdamm som hamnat i akvariet i samband med att ytterfiltret var bortkopplat och därmed bakteriesituationen och cirkulationen totalt förändrades samtidigt.

                  De tuggar väldigt regelbundet, inga skador ens på fenor. Hannarna munbrottas någon gång om året. Bedömmer det som att det fungerar utmärkt.
                  1,5 år är inte precis någon evighet, vänta med artikeln ett år till. Funkar din burk med troffegruppen då så ska jag pynta in så jag får läsa

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Haha ok Tege. Jag skriver en uppföljning! Håller på att öka besättning nu, men det ska nog gå bra. Nya callipterus införda.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Ja, jag har verkligen brutit mot konventioner. Mycket för att jag ibland känner att det är väldigt mycket tyckande utan riktigt seriöst stöd för de åsikter som läggs fram. Personligen har jag misstänkt att alla de gånger man har misslyckats har man inte tagit hänsyn till inredning i akvariet, andra arter i akvariet (totala tätheten), ljus, hur introduktionen gick till, könsfördelning osv. Exakt vad jag gjort kommer i en CB-artikel :-)

                      ...
                      Jag har också lyckats med mindre grupper och det finns säkerligen massa faktorer som man kan påverka så att man får en god chans att lyckas med en mindre grupp. Tyvärr tror jag att den absolut största faktorn är vilka individer man får tag i och det är svårt att veta på förhand. Därför tycker jag att det är viktigt att man har en plan b innan man börjar experimentera allt för mycket.

                      Spännande med callipterus förresten DaRe, hoppas på uppföljning i din tråd!
                      Senast redigerad av Pierre_N; 18 januari 2015, 15:59.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Bra sagt Pierre!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          Ursprungligen postat av Johan F
                          Tyvärr så kommer en alfa hane med lätthet kunna härja fritt i ett 720 och bestämma var de andra individerna får hålla sig.
                          Jag har tagit hand om 1+3 av en Black-variant men så långt behöver man ju inte gå;-)
                          Men det fungerar med en hel del jobb. Och de ser ju inte så harmoniskt ut det karet. Med dessa fyra troffar går 8xleleupi 10xhästnos i.ett 600 liters kar. Men allt är just nu en temporär lösning. Jag håller på att drar upp en del yngel från denna grupp.

                          Min.rekommendation är att börja med +30 st troffar, helst ungdjur av vad du söker och när det är ca 1,5 år gamla då kommer du märka om det är tillräckligt många eller om du behöver kompletteras pga aggressioner.
                          Då skulle jag komplettera med säg 10-15 st. Dubbar. Vilket fungerar väldigt bra med alla andra troffar.
                          Men det beror också på det totala fiskbeståndet om och hur många du behöver komplettera med.
                          Ursprungligen postat av Pierre_N
                          Jag har också lyckats med mindre grupper och det finns säkerligen massa faktorer som man kan påverka så att man får en god chans att lyckas med en mindre grupp. Tyvärr tror jag att den absolut största faktorn är vilka individer man får tag i och det är svårt att veta på förhand. Därför tycker jag att det är viktigt att man har en plan b innan man börjar experimentera allt för mycket.

                          Spännande med callipterus förresten DaRe, hoppas på uppföljning i din tråd!
                          Sedan tror jag också det kan bero på vilken variant av troffar vi pratar om. Och självklart hur länge det är tänkt man skall hålla dem i livet.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            Har nu Duboisi (andra gången) därför att ja upplever att de är generellt mildare än andra troffar, har haft nån el flera varianter utav varje art utom Annectens och Mpimbwe genom åren, Intressant nog antyder litteraturen att Duboisi blir "nertryckt" till djupare mindre attraktiva områden av andra Tropheus, och märkte på min förra grupp Dubbar (de ja har nu är fortfarande ungfisk) att de är enklare just pga detta.

                            Så dubbar är kanske den enklaste kandidaten om man vill ha färre i antal..
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • september 2009
                              • 22831

                              #15
                              Jag har pemba. Inga som helst tendenser till att de är stressade eller något problem alls med besättningen.
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              Arbetssätt...