Aquaponics dvärgciklid kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Big_Sal
    Användare
    • maj 2010
    • 315

    Aquaponics dvärgciklid kar

    Hej!
    Går i planeringstankar, Har efter flytt fått tillstånd att skaffa ett litet akvarium och tänker mig då någon form av små ciklider, gärna några som går suuurt.

    Nuvarande kandidater är någon Discrossus, VF fjärilar eller kanske någon apisto.

    Upplägget är simpelt i teorin men vet inte om det funkar i praktiken.

    Tanken är att det skall filtreras med hjälp av ett aquaponic-system i form av en behållare med leca-kulor med någon form av droppfunkion/strilrör. Och det skall fyllas med diverse växter. Olika svärdsplantor och cryptocoryne som växer emersed + ett gäng terrestra växter som kan tänkas passa. Ge gärna tips på arter som kan tänkas fungera.
    Drömmen är att systemet skall kunna rulla på utan vattenbyten, är detta möjligt och i så fall hur mkt växtbiomassa kan tänkas behövas till ett kar på upp till 100 liter? Fiskbesättningen kommer vara ett par av någon av ovannämnda plus någon liten levandefödare

    Även om jag vill eliminera vattenbyte så kommer jag ändå bli tvungen att fylla på avdunstat vatten. Har tillgång till avjoniserat vatten på jobb så det borde duga tycker jag.

    Hur går man till väga vid uppstart? hälften kranvatten/hälften avjoniserat? Har ett konduktivitetsmätarinstrument via jobbet så jag kan kolla ledningsförmågan, finns det nåt bra riktvärde för svartvattensarter?

    Vad säger expertisen? Är detta möjligt eller skall jag tänka om och planera ett vanligt kar med standardfilter och grejer?

    PS. Sorry för långt inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Jag skulle säga att du kan börja med att välja fiskar för att se om de behöver surt och mjukt vatten.

    Apistogramma atahualpa fungerar o neutral men bättre i surt av vad jag fattat det.
    Satanoperca daemon verkligen surt.
    ...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Big_Sal
      Användare
      • maj 2010
      • 315

      #3
      satanoperca deamon är en drömfisk för mig utan tvekan, men blir för stor för karet som jag "får" ha

      schackbrädesciklider verkar vara rätt så krävande och jag lutar mest åt sådana, men iom att jag är i planeringsstadiet fortfarande så kan detta mycket väl ändras.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        jag får för mig att sådana fiskar färgar ut bättre i surare vatten. Kan vara inbillning efter alla bilde rjag sett, men känns som de som fgår i surt vatten får mörkare och djupare färger.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Big_Sal
          Användare
          • maj 2010
          • 315

          #5
          Yes verkar stämma har hört att de hittas i pH 4-5 i naturen. Ska experimentera lite på jobb med olika blandningar av kranvatten/avjoniserat plus löv och kvistar och se hur lågt och stabilt man kan komma

          Kommentar

          • Marcus Karlsten
            Användare
            • januari 2013
            • 318

            #6
            Ja kör lite så. Pumpar runt vattnet till ett annat kar med en chilliplanta, har varit självförsörjande på chilli i år. Tror inte på så surt vatten, ingen höjdare för växterna.
            www.marcuskarlsten.se
            -www.mobelspecialen.se-

            Kommentar

            • Big_Sal
              Användare
              • maj 2010
              • 315

              #7
              Nice! har du bilder?

              Kommentar

              • Marcus Karlsten
                Användare
                • januari 2013
                • 318

                #8
                Ser inte så snyggd ut just nu, plantan kör lite vintervilla. I sommras hävde den sej ut över kanterna och hade nog ett 40 tal frukter. Pumar vattnet stötvis 15min pausar 45min för tömmning. Byter vatten typ som vanligt men hade man tio sådana burkar skulle det nog funka utan vattenbyte
                Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0123.jpg
Visningar: 1
Storlek: 460,5 KB
ID: 692011.
                www.marcuskarlsten.se
                -www.mobelspecialen.se-

                Kommentar

                Arbetssätt...