Malawi 240 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans Wretfors
    Användare
    • november 2014
    • 40

    #46
    En ny favorit bland mbunas som jag tittat på är Pseudotropheus sp acei. Dom beskrivs som mycket fredliga och lugna samt att dom lever i en miljö med rötter och träd vilket gör det lättare att bygga på höjden i akvariet. Det är nämligen en sak som oroar mig med klippinredning, jag kan uppleva att det blir för flackt och det är svårt att hitta sten som funkar att få höjd med i inredningen. Är det någon som har erfarenhet av dessa eller hört att det skulle vara något problem med dom?
    Jag har dock en liten fundering angående deras utseende. Jag har hittat detta foto av en som har helt galna färger. Finns det fiskar i denna färg eller är det specialbelysning eller fotoshoppat?

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #47
      Acei är en trevlig firre, dom kan dock bli rätt stora. Den på bilden du länkar till heter marigold, finns även acei ngara som också kallas whitetail. Den är svart med blå ränder och isblåa/vita sömmar på fenorna, jättefin den också.

      Dom är relativt lugna, det är trots allt en mbuna

      Kommentar

      • Hans Wretfors
        Användare
        • november 2014
        • 40

        #48
        Det där med längden på dom är lite konstigt. Svenska sidor skriver 10 cm medan flera engelsksprågiga sidor skriver upp till 7 tum, dvs ca 17 cm. Det är en ganska stor skillnad, 70%. Hur stora brukar dom bli här i Sverige med svensk uppfödning?

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #49
          Ursprungligen postat av Hans Wretfors
          Det där med längden på dom är lite konstigt. Svenska sidor skriver 10 cm medan flera engelsksprågiga sidor skriver upp till 7 tum, dvs ca 17 cm. Det är en ganska stor skillnad, 70%. Hur stora brukar dom bli här i Sverige med svensk uppfödning?
          Jag har sett 17 cm uppfödda här. Köpte en grupp på 7-8 st och såg föräldrar på säkert minst 15-17 cm. Marigold-varianten. De gillar att gå lite i stim. Tror jag hade 3+5 och en hanne var lite dominant, dock utan allvarligare bråk.
          Trevlig firre. Och läser man artbeskrivningar kan man ibland läsa:
          "Den naturliga födan består främst av alger som betas på sjunkna trädstammar." Inte helt vanligt att läsa om Malawi att de gillar trädstammar. Men öppna sandytor, då den är mycket rörlig.

          Kommentar

          • Hans Wretfors
            Användare
            • november 2014
            • 40

            #50
            Hur pass lugna är dom? Skulle vara trevligt att kunna släppa i några algätare i karet, tydligen skall det vara ett problem med mbunas. Otto flexilis verkar ha en behändig storlek för att släppa i en 5 st. Fördelen är att dom likt "acei" är vegetarianer samt att dom klara ett högt Ph. Kan även vara fint med några små silvertorpeder bland dom större fiskarna.

            Kommentar

            • Hans Wretfors
              Användare
              • november 2014
              • 40

              #51
              Klicka på bilden för större version

Namn: bild-7.JPG
Visningar: 1
Storlek: 127,7 KB
ID: 692347

              Så, nu är det fisk i burken (eller pisch som vissa här hemma kallar dom). 10 st neontetror som verkar må bra, har hittat ett lugnt område och stimmar fint där utan att verka stressade. Lite mörkt foto men jag väntar med att tända tills i morgon så dom får lite tid att acklimatisera sig.

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #52
                Ursprungligen postat av Hans Wretfors
                Hur pass lugna är dom? Skulle vara trevligt att kunna släppa i några algätare i karet, tydligen skall det vara ett problem med mbunas. Otto flexilis verkar ha en behändig storlek för att släppa i en 5 st. Fördelen är att dom likt "acei" är vegetarianer samt att dom klara ett högt Ph. Kan även vara fint med några små silvertorpeder bland dom större fiskarna.
                Jag har haft arten en gång under något halvår. Jag uppfattade dessa som lugna, i meningen inte aggressiva. Däremot vill de vara i rörelse, och behöver ganska mycket simutrymme. Rastlösa av sig.
                Kanske andra har en annan uppfattning

                Kommentar

                • Hans Wretfors
                  Användare
                  • november 2014
                  • 40

                  #53
                  Det låter bra att dom inte är aggressiva, det är den typen av fisk jag vill ha. Att dom sedan far omkring i akvariet gör inget, blir bara lite mer liv. Ville jag ha slowmotion-fiskar hade jag satsat på diskus.

                  Hur gör ni med vattenbyten? Jag tänkte byta 10 liter vatten om dagen nu när fiskarna kommit i för att få ett jämnare utbyte av vatten, omräkna blir det ca 80% i veckan. Tidigare har jag använt kallt vatten från kranen och låtit det stå tills det blivit rumstempererat men denna vecka har jag min 2-åriga grabb hemma och honom plus en hink vatten är lika med inget vatten i hinken och allt utvärtes på grabben. Kan jag ta 25 gradit vatten direkt från kranen, använder "filter medium" vattenberedning från Easy-life. Vattenrören är original från början av 60-talen så nya kopparrör är det inte tal om.

                  Kommentar

                  • Hans Wretfors
                    Användare
                    • november 2014
                    • 40

                    #54
                    Akvariet tickar på och fiskarna verkar må bra. Så pass bra att vissa pinkat in revir och gruffar duktigt när någon kommer för nära. Dock har det skett en kraftig ökning av snäckor, jag plockar ur massor men det kommer bara nya hela tiden. Är det någon som kan rekommendera ett bra medel mot snäckor, vill faktist inte ha dom i karet.

                    Kommentar

                    • Freppo
                      Användare
                      • november 2014
                      • 37

                      #55
                      Ursprungligen postat av Pabbe
                      Jag har haft arten en gång under något halvår. Jag uppfattade dessa som lugna, i meningen inte aggressiva. Däremot vill de vara i rörelse, och behöver ganska mycket simutrymme. Rastlösa av sig.
                      Kanske andra har en annan uppfattning
                      Jag kan fylla i om Acei Ngara, dvs white tail. Det är en av mina favoriter i karet. Den är lugn men alltid i rörelse. När hannen uppvaktar honan blir den neonblå och svart. Riktigt snygg!

                      En annan som jag har som är snäll är Ps. Socolofi.

                      Kommentar

                      • Hans Wretfors
                        Användare
                        • november 2014
                        • 40

                        #56
                        Under senaste veckan har mina växter sett lite hängiga ut. Dom är fadda i färgen och är lite "slappa", dvs viker sig ganska mycket i det strömmande vattnet. Jag gjorde en genomkörare med prover i kväll och då hade nitraten sjunkit från mellan 12,5-25 mg/L (svårt att få exakt värde med Tetras test) till 0. Så min tanke är, gödning? PPMD?
                        När jag suttit och läst på om växter och gödning kommer Co2 generatorer ofta upp på tal, är det någon som har erfarenhet av dessa? Det jag är orolig för är att Ph:t skall börja vandra. Vattnet i mitt akvarium håller nu i kväll 9 grader dKH (13 direkt ur kranen) och vad jag förstår är det hyfsat mycket och risken för att Ph ska skifta för mycket är inte jätte stor.
                        Senast redigerad av Hans Wretfors; 12 mars 2015, 21:42.

                        Kommentar

                        • Hans Wretfors
                          Användare
                          • november 2014
                          • 40

                          #57
                          I går kopplade jag upp en Co2-mäsk-generator som stått och bubblat i drygt ett dygn. Ph:t har sjunkit från 8,1 till 7,3 på denna tid, en ganska signifikant skillnad på så kort tid. Jag har kollat upp buffring med bikarbonat och det verkar inte vara något konstigt alls och kan bara pytsas i utan större risk för överdosering (i rimliga doser förstås). Det jag funderar på är att jag tillsätter kol för bättre tillväxt hos växterna och sedan justerar problem med Ph med mera kol, det känns lite kaka på kaka. Men finns det tillräckligt med kol i bikarbonatet för att slippa använda Co2 eller är den kolen bara en fjärt i universum i dessa sammanhang? Jag vill inte använda flytande kol, efter vad jag läst på andra forum är många missnöjda med det.

                          Kommentar

                          • Hans Wretfors
                            Användare
                            • november 2014
                            • 40

                            #58
                            Jag har valt att istället för att mixtra med bikarbonat så har jag hällt snäckskalskross i det fluidiserande filtret. Vad jag har läst så bufrar det upp till ca 7,5-7,6 i Ph och det är lagom just nu. Dock behöver jag reda ut en vattenkemifråga:
                            -När jag filtrerar över kalk kommer Kh stiga och vattnet får en högre buffringsförmåga.
                            -Detta gör att mer av min Co2 blir till löst i vattnet och mindre omvandlas till kolsyra som sänker Ph.

                            Fråga: Är det den lösta cO2:n växterna tar upp?
                            Kan jag bara pumpa på massa Co2 för att få den massiva växtligheten jag är ute efter?

                            Tittar man på dessa tabeller måste jag ner från dagens 7.6 till 7,2 (har 10 i Kh) för att komma upp i rätt Co2 mängder. Det vill jag inte när cikliderna ska i, då vill istället öka Ph till minst 8.

                            Fråga 2: Är det inte mängden kolsyran som styr Ph?
                            Om jag pumpar in massa Co2 som inte omvandlas till kolsyra ändras väl inte Ph men Co2 ppm ökar?

                            Hoppas någon har bra koll på detta och kan hjälpa mig.

                            Ps. Om någon planerar att göra på detta sätt se för f-n till att tvätta krossen först. Efter 3 dagar med vattenbyten ser det fortfarande ut som någon hällt en lite mjölk i akvariet. Man lär sig så länge man lever.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #59
                              Snäckskalskross är oftast inte att rekommendera då det innehåller ganska mycket fosfat, speciellt om du löser upp det så utsöndras det fortare. Det är bättre att ha någon form av ren kalksten eller tex aragonit.

                              I saltvattensvärden så har man kalk reaktorer för att höga Ca halten i vattnet framför allt och då tillsätter man Co2 för att det ska lösa sig till en massa av aragonit eller annat kalcium haltigt material.

                              Men jag tror nog personligen av det jag vet att det kan bli otroligt svårt att balansera högt PH och kolsyre halt för att sätta sprätt på växter samtidigt. Jag vet inte det går ens. Dock klarar nog cikliderna ett PH på 7 eller så, det är nog inte så problematiskt. Men ska man hålla ett högt PH får man nog skippa Co2 för växternas skull.

                              Kommentar

                              • Hans Wretfors
                                Användare
                                • november 2014
                                • 40

                                #60
                                Det visste jag inte om snäckskal, tack för infon. Jag vet att dom har denna sand på akvarieaffären skulle det kunna vara något? Den ska enl tillverkarna innehålla aragonit.

                                Jag har misstänkt att jag kan få problem att uppehålla dom nivåer jag vill. Ph, Co2 och Kh hänger ju ihop och pressar man upp något av dom måste något annat ge med sig, tyvärr. Det får nog bli så att jag använder flytande kol.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...