Malawi 240 liter med sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #16
    Ursprungligen postat av Pabbe
    Jag tänkte åt helskotta fel. Den skulle väl bara pumpa runt samma vatten, då tillförseln skulle strypas...
    Jo, Freppo, som jag korrigerade mig själv om i inlägget efter. Ibland är man snabbare på tangenterna än i tanken.

    Kommentar

    • Hans Wretfors
      Användare
      • november 2014
      • 40

      #17
      Det var med 3 vaser i settet jag köpte men den vasen jag använder har störts volym, 1,8 liter mot 1,4 för den höga. Min tanke är att då kan jag ha i mera sand, har testat med en eheim compact 2000 och den orkade fluisera 4 dl sand utan problem. Har varit lite svårt att få tag i en vas som är smal och hög men samtidigt ryms i sumpen. Akvariet är 40 cm högt och då måste jag även få plats med kröken på röret som går ner i filtret.

      Padde:
      Har du koll på hur mycket sand du har i ditt filter, Kg eller deciliter?

      Kommentar

      • Pabbe
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 1805

        #18
        Runt 3 dl skulle jag tro. Den lite grövre sanden, Rådasand, 0,4mm kanske, cirkulerar upp ett par decimeter. Senare hade jag i ett par deciliter mycket fin fågelsand, typ. Den cirkulerar en bra bit ovanför. Fick prova mig fram.

        Kommentar

        • Hans Wretfors
          Användare
          • november 2014
          • 40

          #19
          När jag satt och slösurfade i min influensainducerade feberyra så hittade jag denna glasburk som är intressant. Men jag tror att jag börjar med vasen jag har. Om det senare skulle visa sig att den är underdimensionerad är det inga större problem att bara byta behållare, sanden är ju redan täckt med biofilm så det blir ingen ny inkörningstid.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #20
            Ja, när man börjar titta runt bland vardagsföremål man har omkring sig, för köket, prydnad eller funktionella ting för olika ändamål, så är möjligheterna oändliga, särskilt för typen fluidiserande filter och i en sump, där estetiska hänsyn är underordnat funktion.

            Kommentar

            • Hans Wretfors
              Användare
              • november 2014
              • 40

              #21
              Jag har börjat funderat lite på inredningen och har kommit upp i grova drag hur jag ska ha det. Det ska vara svart bakgrund och svart sand för att få fram färgerna på fiskarna, golden och rödzebra med röda honor och riktigt fint färgade hanar, på ett fint sätt. Det ska inte vara några växter i huvudkaret men i sumpen ska jag ha snabbväxande växter som fungerar som kvävefälla. Fördelen är att då kan jag bara klippa bort det som växt sig för stort utan att behöva bry mig om hur det ser ut. Problemet är dock vilken sten jag ska ha i tanken. Texas holey rock (1 & 2) är riktigt snyggt men kommer den ljusa färgen att förta "poppa-ut" effekten som jag vill ha med resten av den mörka inredningen? Jag planerar att på längre sikt, när jag sparat i hop tillräckligt med pengar, köpa LED-ramper där jag kan mixtra med färger och intensitet. Annars är ju denna snygg, lite mörkare och ger ett lugnare intryck men samtidigt väldigt levande och fint mönstrad. Frågan är bara vart man för tag i sådan sten?

              Kommentar

              • Hans Wretfors
                Användare
                • november 2014
                • 40

                #22
                Kan man ha vanliga rostfria slangklämmor a´la biltema i akvariet eller måste man köpa speciella som kostar 3 ggr så mycket?

                Kommentar

                • Hans Wretfors
                  Användare
                  • november 2014
                  • 40

                  #23
                  Så, efter att jag behövt koncentrera mig på annat i livet har jag börjat komma igång med projektet.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: bild 1-2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 692234


                  Monteringen av bafflarna var ganska straight forward. Mäta, märka och använda lättsläppande målartape som inte lämnar några limrester, sedan bara vanligt akvariesilikon. Jag tog den som skall hålla tillbaka vattnet först så jag kunde silikona den från 2 sidor så den blev helt tät. Avståndet mellan bafflarna blev knappt 3 cm så det går ner en grov filtermatta som fungerar som mekaniskt filter för att skydda pumparna från bröte och att vattnet ska bli klarare.
                  Senast redigerad av Hans Wretfors; 07 februari 2015, 11:51.

                  Kommentar

                  • Hans Wretfors
                    Användare
                    • november 2014
                    • 40

                    #24
                    När jag skulle fixa det fluidiserad filtret stötte jag dock på patrull. Först försökte jag böja rör som jag skulle limma på utsidan av vasen som sedan skulle gå i en böj ner i vasen. Det var svårare än jag trodde att böja elrör i den snäva radien som behövdes. Jag försökte även fylla röret med sand och doppa det i kokande vatten, men icke. När jag satt och funderade kom min 2-åring och lade en CD-skiva som han har och leker med över vasen, då tänkte jag att där har vi svaret. Men jag upptäckte ganska fort hur svårt det är att borra i en CD-skiva och efter 12 spräckta skivor la jag ner det projektet.

                    Tillslut hittade jag botten till en bestickställ från IKEA och den satt som en fläskläpp i öppningen till vasen.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 2-2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 122,8 KB
ID: 692235

                    Jag borrade upp mittenhålet med en konisk borr och trädde helt enkelt igenom röret och silikonade fast det i plattan.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 113,8 KB
ID: 692236


                    När jag provkörde filtret upplevde jag att det var tungt att komma i gång när sanden var våt så jag borrade några extra hål längst ner på röret. Tanken är att dom övre hålen ska lyfta såpass mycket sand så att vattnet från röret stora öppning orkar ut. Det funkade.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: bild 4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 124,1 KB
ID: 692237
                    Senast redigerad av Hans Wretfors; 07 februari 2015, 11:51.

                    Kommentar

                    • Hans Wretfors
                      Användare
                      • november 2014
                      • 40

                      #25
                      Hela paketet i sin härlighet. Botten av akvariebänken blir klar i helgen och då ska jag sätta i gång den. Sedan får det stå och jäsa januari ut och då ska jag skaffa några billiga tetra och malajsiska sandsnäckor som håller igång hela prosessen. Det kommer nog ta ett tag innan jag fått till hela bänken och köpt stora tanken och borrat den. Tanken är att systemet skall vara igång så när jag kopplar in den stora burken blir det bara som ett stort vattenbyte.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: bild 5.JPG
Visningar: 1
Storlek: 134,9 KB
ID: 692238

                      Kommentar

                      • Joakim Birgersson
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 202

                        #26
                        Snyggt bygge, blir kul och följa
                        720 l. Malawi mbuna
                        720 l. Tanganyika
                        112 l. Yngel och karantän

                        Kommentar

                        • Hans Wretfors
                          Användare
                          • november 2014
                          • 40

                          #27
                          Akvariet på plats och fyllt.

                          Klicka på bilden för större version

Namn: bild-4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 692239



                          Jag har försökt lägga upp en film på det fluidiserande filtret när det fluidiserar, men lyckas inte. Någon som vet hur man gör?

                          Kommentar

                          • {_AquA_}
                            Användare
                            • februari 2013
                            • 1299

                            #28
                            Ursprungligen postat av Hans Wretfors
                            Akvariet på plats och fyllt.

                            [ATTACH=CONFIG]54639[/ATTACH]



                            Jag har försökt lägga upp en film på det fluidiserande filtret när det fluidiserar, men lyckas inte. Någon som vet hur man gör?
                            Ladda upp till youtube och länka in hit
                            // Nasser H

                            Följ mina projekt:

                            Tråd 1:
                            https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                            Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                            Finns mer gott på följande sida!
                            Min Zoon:
                            http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                            Kommentar

                            • Hans Wretfors
                              Användare
                              • november 2014
                              • 40

                              #29
                              Jag har upptäckt ett ljud-problem med akvariet. När locket inte ligger på är akvariet och pumpen stort sätt helt tyst. Men när jag lägger på locket fungerar det som en resonanslåda och den skapar ett ganska högt brummande ljud. Är det någon som har något förslag hur man kan slippa detta?

                              Kommentar

                              • Erik Österlund
                                Användare
                                • januari 2005
                                • 3788

                                #30
                                Kanske lägga en gummilist mellan lock och glas?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...