Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    Lite nya bilder har:


    Jag ar for lat for att satta in allt pa nytt har men har ar en liten beskrivning:
    Kullen som ar ca 10-12 veckor gammal ar nu utflyttade ur sumpen , foraldrarna har lekt igen och jag vill inte att den nya kullen skall atas up direkt. Dom kommer att bo i sitt eget 40 liters ett tag, storsta 2-3 st ar nu 5.5cm och som man ser sa ar dom valdigt matglada.
    Ett par bilder ar pa jaggis pappan som nu ar ca 22 cm men inte lika valnard som Fredriks tjockis .
    Sedan forsokte jag knappa lite bilder pa nar jag matade mina Red Devils - dom ar utan tvekan dom ballaste firrarna jag har haft. Varje dag vantar dom i sin lilla skara (7st) vid rutan for att se vad jag skall gora och nar det blir mat. Jag har bara tranat dom att ata ur handen ca en manad sa dom ar fortfarande lite skygga och rycker till sig masken valdigt snabbt. Av 20 maskar och ett dussin bilder blev dom dar tva dom basta.

    Ja paret har lagt agg igen - lite tidigare an vanligt tror jag. Rensade ut det ordentligt igar .
    Nu ater dom bada ganska bra igen sa jag far se till att packa pa hanen lite vikt .
    Jag tror dessutom att det nog blir dags for lite ommoblering i karet snart eftersom blomkrukorna har blivit for sma for dom och alla vaxter har blivit upprykta och sonderslitna - ja ja dom ar val ganska uttrakade.

    Kommentar

    • Daniel Odell
      Användare
      • januari 2003
      • 2437

      dina djävlar e superfina, e dom purebred labiatum?
      fish r friend

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        jinnarparen:
        "Hur stor är salvinin, det ser ut som om du fått en hane på första försöket."

        Hur ser man skillnad på könen?
        Den är uppskattningsvis 7cm.

        Appropå fotograferingen så kör även jag med ISO400 och det blir grynigt även för mig...
        Det jag gör är att först och främst fixa så ljust som möjligt i karet, bort med täckglasen t.ex, flytta även fram rampen längre fram på karet.
        Blir det ändå mörkt så kan man dra upp ljusstyrkan en aning i något bildredigeringsprogram, jag brukar även dra upp skärpan en aning i samma veva och eventuellt korrigera färgerna om kameran har ställt till med något. Sedan så minskar jag bilden från 1600*1200 till 800*600, vid denna förminskning så försvinner det mest störande grynet men mycket är tyvärr ändå kvar men det får man stå ut med. Ska man få helt "grynfritt" så måste man nog köra med ISO100 och blixt.
        Att testa sig fram och anpassa sig efter hur kameran beter sig är hur som helst det bästa rådet jag kan ge dig, om din kamera tar bra bilder då du använder blixten så ska du definitivt använda blixten, om den beter sig som min och förändrar färgerna så är det bättre att försöka köra utan blixt eller koppla in en extern blixt som ger naturligare färger.


        orm:
        "FI: håll i dig nu P. Delhezi! vackert silver med distinkta svarta band, jag vart rejält sugen "

        Tufft!! =D Du köpte den väl? ...om inte så rekommenderar jag dig att göra det, de blir grymt vackra då de blir lite större.
        Hur stor var den?


        Ola:
        Grattis till leken, det gick snabbt det där. =)
        Det första dygnet så verkar ynglena mest livnära sig på alger och slam... men sedan så brukar de äta av smulorna från föräldrarnas mat och då brukar jag även mata med söndersmulat flingfoder, söndersmulade pellets, bosmider osv. Mosad räkmix som orm rekommenderade är säkert ännu bättre.

        Har du andra fiskar som kan äta upp äggen så bör du köra med nattlampa, själv använder jag läslampan från en "up-light", den har dimmer så då går det ju bra att ställa in lagom ljusstyrka.

        Mvh Fredrik Isaksson
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • FI
          Användare
          • augusti 2002
          • 3743

          INXS: Din jaguarhane är ju grymt snygg ju! :O
          "Linjerna" på fenorna är jag som vanligt svag för och det ser även ut som att din har en mycket vitare(och finare) basfärg än min. Vackert! =)

          Tufft att du kan handmata hela yngelkullen, de där småttingarna kommer nog att bli jättetuffa då de växer upp.

          Mvh Fredrik Isaksson
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

          Kommentar

          • INXS

            Orm, jag tror inte att dom javla javlarna ar purebred men jag skall aka ner till Jeff Rapps pa mandag och plocka upp 6-8 Pure bred Labiatus och en hel lista av andra firrar

            Fredrik - jag missade dom basta bilderna, forra veckan just innan leken var hans farger och monstret suverant och han stod ofta stilla och spannde bade fenorna och galarna, jaja nasta manad far jag vara redo.
            Handmatningen av ynglen var inte lika bra som det brukar vara eftersom jag just hade fiskat ut dom ur sumpen - tog en timme - annars brukar dom flockas som hungriga pirayor.

            Djavularna har just borjat att ta mat ur handen pa mig - dom ar SUVERANA.

            En liten sidogrej har: jag kollade jaguarkaret i morse och loste mysteriet med dom forsvinnande jaguarynglen - det ligger en rackare och trycker under en rot, troligen fran samma kull som dom i sumpen var, han ar sakert 6+ cm.

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              INXS: jag blir grymt avis! Jeff är ju mecka för oss som gillar CA ciklider. Det är inte så att du skall till sverige nångång i framtiden å känner för att smuggla lite kvalitetsfisk?
              Fresten, din jagga är underbar, hoppas nån av mina kommer bli lika fin.

              FI: nä, 414:- å ja vet inte om ja vågar stoppa ner ett sånt monster i karet. De hadde ett helt gäng på kanske 8-10cm stora.
              Jag ska tillbaka dit imorrn tror jag å fotografera Jaguarhanen de har och kanske plocka upp en liten Carpinte....
              fish r friend

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                Eftersom en 7a startats så låser jag tråden http://www.ciklid.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3515
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...