Jaguarciklid 2003 - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walle_1
    Användare
    • februari 2003
    • 708

    Jaguarciklid 2003 - del 6

    Den förra tråden har precis 200 inlägg nu så det är väl dags för en ny.

    Chrillo: Nu vill vi se lite bilder =)

    Skulle även vara kul att få se bilder på jinnarparens jaguarer han hade, om det nu finns bilder.

    Svarar på senaste inlägget här.

    Angående filmen så ska jag försöka ordna det nu.


    MVH Martin

    http://m1.271.telia.com/~u27102612/
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #2
    Kul och se att det var någon som var intresserade av mina gamla jaguarer. Jag skall se om jag inte kan hitta lite bilder och lägga ut. För övrigt funderar jag skarpt på att skaffa jaguarer igen. Jag har redan hört mig för för att se om det är någon som har sådana inne. Än så länge inget napp dock.


    Vad det gäller mina dovii så har det bildats två par. De är i full gång med förberedelser för lek. Hanarna gräver för fullt och honorna putsar på skifferstenarna. Fast med det ena paret är jag lite osäker dock. Innan detta hände så hade jag 3 hanfärgade exemplar. De 2 hanar som nu gräver runt i karet samt en liten till. Denna har emellertid försvunnit, men jag har fortfarande samma antal kvar. Därför misstänker jag att den ena "honan" är detta hanfärgade exemplar. "Hon" är emellertid betydligt ljusare nu men fortfarande med mycket prickar på sidorna. Inga av de andra säkra honorna visar en sådan färgteckning. Vi får se vad det blir av detta. Skall försöka ta lite bilder på fiskarna. Redan nu ser det imponernade ut när hanarna blåser upp sig vid revirgränsen och redan nu märker jag att det inte kommer att gå att ha 2 doviipar i ett 2 meters kar. Det är ju trots allt tänkt att de skall bli större än vad de är nu (ca 16-17 cm).
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Jag vet inte om det är någon som brukar läsa de äldre trådarna men som vanligt så läggar jag in länkarna till dessa också ifall någon skulle vilja kolla vad som har sagts tidigare. Det börjar dock bli ett par stycken nu så snart så kanske det börjar vara dags att låta de äldsta bli arkiverade...

      "jaguar ciklid"


      "Jaguarciklid 2003"


      "Jaguarciklid 2003 forts."


      "Jaguarciklid 2003 - del 3"


      "Jaguarciklid 2003 - del 4"


      "Jaguarciklid 2003 - del 5"




      Jinnarparen:
      "Kul och se att det var någon som var intresserade av mina gamla jaguarer."
      Självklart är vi intresserade, dina firrar var ju ena riktiga bumlingar, det är alltid inspirerande att se såna stora och granna exemplar.

      "För övrigt funderar jag skarpt på att skaffa jaguarer igen."
      Bästa nyheten på år och dar! Du är ju den tveklöst mest erfarna jaguarägaren på forumet, det skulle vara jättekul om du började skriva på allvar här i tråden. Vi behöver definitivt någon som kan rätta till oss när vi snackar i nattmössan.

      Jättekul för övrigt att höra att du har fått par av vargarna, när du ändå laddar upp bilder på jaguarerna så skulle det vara kul om du kunde ladda upp några på vargarna också. Gärna både på "ungfiskarna" och de gamla jättarna du hade tidigare.

      Mvh Fredrik Isaksson
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • walle_1
        Användare
        • februari 2003
        • 708

        #4
        citat:Jag vet inte om det är någon som brukar läsa de äldre trådarna men som vanligt så läggar jag in länkarna till dessa också ifall någon skulle vilja kolla vad som har sagts tidigare.
        haha, när du gjorde del 5 så tänkte jag att om jag gör nästa så ska jag vara så smart att lägga in gammellänkarna som han gör. Men ändå glömde jag det. Minnet är bra, men kort. Tack för assistansen=)

        Jinnarparen: Det vore skitkul om du kunde lägga in bilder på både jaguarerna och vargarna, unga som gamla.


        MVH Martin

        http://m1.271.telia.com/~u27102612/

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Bilder kommer. Jag satt hela kvällen igår och fixade till de bilder jag tänkt lägga ut på den lilla hemsida som jag skaffade för ett tag sedan. Jag har glömt vad jag har för adress till denna så det får jag ta reda på. Jag filmade en del igår också, för att ta som stillbilder. Det blev några bra bilder, speciellt en på en av doviihanarna när han spänner upp sig. Man ser då tydligt det ljusblå på fenorna, mycket vackert. Emellertid så tröttnade jag på att bilderna måste vara så små för att bli skarpa, därför har jag idag beställt en digitalkamera så att jag kan ta riktiga bilder.
          För övrigt så har jag börjat att fundera på att skriva en ny artikel om dovii. Titel: P Dovii - the next generation. Alla har kanske inte läst den första.
          En halv A4 sida är också nerskriven om "Texas"cikliden H Carpinte

          En fundering på det här med digitalkamera. Använder ni blixt när ni fotograferar. När jag fotade med min gamla systemkamera så fick jag alltid ha blixt med den följd att man alltid hade vita blixtar på fotot om man tog rakt framifrån. Hur pass känslig är digitalkameran. Med videokameran går det alldeles utmärkt att filma utan något extraljus.
          För övrigt är de bilder jag sett här kanon, det är en av orsakerna (kanske den främsta, men det kan jag inte säga till frun) till att jag nu bestämt mig för att köpa kamera
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • jinnarparen
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 2670

            #6
            Tänkte bara passa på att slå ett slag för denna hemsida.



            Denna sida inspirerar en helt klart. Jag bara längtar till jag också kan fotografera 14" dovii, 12" jaguar osv.
            Åter till CA

            Det är där jag hör hemma

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              när du köper kamera (digital) så se till att köpa en som man kan koppla extern blixt till om du vill kunna ta verkligt bra bilder. Du behöver även kunna ställa in slutartider etc.

              De kameror jag och FI har är inte lämpade till akvariefotografering med sina inbyggda "fel"-placerade blixtar och begränsade möjligheter till fininställning.

              Jag överdriver nog inte om jag säger att jag fotar 2-300 bilder för varje "bra" bild jag fått ut, och jag väntar fortfarande på en vinnarbild på mina metae, temporalis och menezesi.
              fish r friend

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #8
                Kameran som jag beställt är en Nikon Coolpix 885.
                Om den tar en extern blixt eller inte har jag ingen aning.
                Jag får väl ta bilderna från sidan istället.
                Det märks verkligen inte att din och FIs kameror inte är lämpade för akvariefotografering.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • FI
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 3743

                  #9
                  citat:För övrigt så har jag börjat att fundera på att skriva en ny artikel om dovii. Titel: P Dovii - the next generation. Alla har kanske inte läst den första.
                  En halv A4 sida är också nerskriven om "Texas"cikliden H Carpinte
                  Låter kanon! Carpinten är jag själv väldigt intresserad av, jag funderade faktiskt på att skaffa ungfiskar till 222-litrarn där jag har de mindre jaguarerna men tordes inte pga den enorma aggression det låter som att de bisitter.
                  Klyftigt det där med "the next generation". ...jag måste nog göra något liknande om mina ungfiskar någonsin växer upp och blir stora.

                  Hur som helst, för en centralamerika-fantast som jag själv så smärtar det att det är så få artiklar från detta område i ciklidbladet, det handlar mest om malawiciklider och tanganyikaciklider... och diskus förstås... Inget ont om dessa ciklider men det vore bra om fler får upp ögonen för de centralamerikanska cikliderna då de nog får räknas som sveriges opopuläraste ciklider just nu... Frågar man efter centralamerikanare i butikerna så får man sällan positiva svar och forumen är ju inte direkt överösta av frågor om centralamerikanare heller...
                  Jag hoppas att det är fler än du där ute som sitter och knåpar ihop artiklar om centralamerikanare.

                  Helt appropå bara, i amerika verkar det inte vara särskilt populärt med afrikanska ciklider längre, i alla fall inte om man ska gå efter hur forumen ser ut, centralamerikanarna ser faktiskt ut att vara populärast och sedan kommer sydamerikanarna med oscarn och guldsömmarn i spetsen. Tvärtom från hur det ser ut i Sverige med andra ord. Vi svenskar brukar ju ta över allt som sker i amerika efter ett tag, ska man tolka detta som att de centralamerikanska cikliderna kommer att få ett uppsving i framtiden?

                  citat:En fundering på det här med digitalkamera. Använder ni blixt när ni fotograferar.
                  Jag kör utan blixt nu för tiden, anledningen är att fiskarna får helt annorlunda färger om jag använder den inbyggda blixten. Har man en bättre kamera än vad jag har så kan man oftast ställa in slutartiden och då borde det gå bra att fota utan blixt så länge ljusförhållandena är bra. Med min kamera så är det lite knepigt, slutartiden ställs in automatiskt och jag har nog aldrig fått den snabbare än 1/80 sekund vilket inte är tillräckligt för att fånga en fisk som rör på sig. Jag måste antingen vänta tills fisken står helt stilla eller också följa med fiskens alla rörelser(inte lätt) och fotografera den då den simmar.
                  Det är ruggigt svårt men med digitalkameror så ser man ju direkt hur resultatet blir och det gör ju inget om endast 10 bilder av 100 är bra så det funkar ändå ganska bra tycker jag.
                  Klicka på länken i min signatur för att titta på mitt bildarkiv.

                  Mvh Fredrik Isaksson
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    FI: jag tror tyvärr inte att vi kommer följa amerikanarna i detta avseende av ett par olika skäl.

                    1) amerikaner har mer plats, större hus, mer pengar att lägga på stora kar till centralare som faktiskt kräver lite mer utrymme än mbunas.

                    2) de har även rätt nära till CA, därav större utbud av trevliga fiskar, vi stackare i norden får ju nöjja oss med hårt inavlade bestånd medans jänkarna ringer jeff rapps och får fisk av hög kvalite.

                    jinnarparen: jag tolkar det som att slutartider/exponering går att ställa in manuellt, det är bra. Dock verkar den inte ha någon blixtsko för externa blixtar, det är mindre bra för "seriös" fotografering av akvarier. 4cm närgräns är bra så du kan ta trevliga närbilder. Och så har Nikons coolpix ett mycket bra rykte om sig.
                    fish r friend

                    Kommentar

                    • walle_1
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 708

                      #11
                      Om ni vill kunna ställa in slutare, bländare, exponering, ja vad som helst. Så skaffa en canon kamera. Får utmärkta recensioner pga. fina bilder och enorma inställningsmöjligheter. Jag kan ställa slutartider ända ner till 1/2000 sekund om jag vill och ända upp till femton sekunder. Så där har man valmöjlighet.


                      MVH Martin

                      http://m1.271.telia.com/~u27102612/

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Det finns nog ytterligare ett skäl till att folk inte har centralamerikanare. De har inte tålamod!
                        När de för en gångs skull säljs i en affär så är de ju gråa och väldigt trista. En bild på akvariet om hur de kommer att se ut i framtiden hade inte varit helt fel. Att bara se färgförändringarna från yngel till vuxen är en del av charmen. Den fula ankungen blir en vacker svan.

                        Liknande problem är det nog också för de gamla haplisarna i malawisjön. Vad det gäller malawi så är det ju mbunas som säljer klart bäst. Men var är det intressanta beteendet, yngelvården, föräldradjurens inbördes samarbete och fördelning av arbete samt för all del också deras inbördes konflikter.
                        Det är föga intressant att se lite viftande med analfenan och 3 veckor efter dyker det upp en ny samling fiskar som efter ett drygt halvår skickas iväg till affären för försäljning. Men det är ju klart det är mycket färg i de flesta mbunas så vill man bara ha något att slötitta på så är mbunas ett klart val. Men de är ju så in i vassen stirriga. Nej tacka vet jag en stor dovii på spaning...
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          orm: Äsch, var inte så negativ nu. Jag tror benhårt på att centralamerikanarna kommer att vara populärast om 5-10 år, vänta bara.
                          De flesta verkar ju ändå sitta med rätt stora kar så inte tror jag att akvariestorleken har särskilt mycket med fiskvalet att göra, det är nog snarare bara så att man inte vet hur personliga och vackra centralarna blir om man bara orkar vänta litegrann.

                          För mig så har intresset stegrat under hela tiden jag har haft jaguarerna, allt har utvecklats till det bättre och fiskarna har blivit både vackrare, ståtligare och mer personliga ju större de har blivit. De har dessutom börjat bråka mindre vid lekarna ju större de har blivit.

                          Farsan har haft malawiciklider sedan jag var liten och då jag bodde hemma så tyckte jag först att malawicikliderna var supercoola, mycket häftigare än de amerikanska cikliderna vi hade. De var ju så otroligt vackra, färgranna och livliga!
                          Men efter ett antal år utan att de varken hade blivit märkbart större, vackrare eller mer personliga så lessnade jag på dem...
                          Detta är den stora anledningen varför jag gillar främst centralamerikanarna så mycket mer, enligt mig så växer deras personlighet snabbare och de tyr sig mer till ägaren än vad malawiciklider gör, jag upplever det dessutom som att det sker en större utveckling på dem än vad det gör med malawiciklider, både när det gäller utseende och storlek.
                          Nu finns det säkert större malawiarter som utvecklar sig på samma sätt och i samma takt som centralamerikanarna men de arterna jag har kommit i kontakt med har liksom bara stått och stampat på samma fläck enligt min mening... Inte ens de fiskarna som har dött av ålderdom har hunnit utveckla samma personliga och typiska "husdjurs-beteende" som de amerikanska cikliderna jag har provat på...

                          Men det finns givetvis en STOR risk att jag bara har haft extremt otur och träffat på tråkiga individer eller att jag har missat de bästa arterna då farsan har haft samma arter sedan han startade med malawi och då jag själv bara hade tre av de vanligaste arterna och dessutom bara hade dem i någon månad.

                          Personligen så gillar jag hur som helst att man hela tiden har det bästa att vänta på, vetskapen att fiskarna kan bli så mycket vackrare än de redan är och att sedan få se denna utveckling gör att intresset aldrig svalnar. Att få se "den där gråa lilla fisken" utvecklas till en stor, ståtlig, vacker och otroligt självsäker bjässe är otroligt givande och tillfredsställande. När den stora bjässen sedan står och tittar på en som en stor hund och iaktar varenda rörelse man gör så är det svårt att inte dra på sig ett fånleende och bara njuta av att man har dessa maffiga fiskar i karet.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • FI
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 3743

                            #14
                            Jag ser precis att jinnarparen har hunnit svara på det jag just skrev på ett kanske lite mer kortfattat och bra sätt. Sorry, jag är för långsam som vanligt.

                            Mvh Fredrik Isaksson
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

                            Kommentar

                            • Daniel Odell
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 2437

                              #15
                              FI: nä du har nog inte hafft otur med de malawi du haft/sett. Jag har en i mitt sydamerika-kar, han e lika jobbig ensam som de där horderna jag ser i malawi-kar.

                              Så fort jag lyckas håva upp den irriterande lilla djävulen så ska han ner till rovfiskarna

                              Han kommer säkert överleva, bli skitstor å döda alla mina rovciklider bara för att jag inte gillar mbunas
                              fish r friend

                              Kommentar

                              Arbetssätt...