Välja belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #16
    Ursprungligen postat av olof
    Tack för tipset. Det är lite den typen av jämförelser jag hoppats på.

    En detalj är ju dock att detta inte är en komplett ramp utan en ljuskälla för inbyggnad. Eller missuppfattar jag bilderna?

    mvh

    Olof
    Det har du rätt i, det är ingen ramp utan för inbyggnad. Jag har satt i min i en ramp för T8 rör och kör ett Grolux som komplement.

    Jag har inte köpt LED för att komma ner i kostnad totalt utan jag för att jag gillar ljuset helt enkelt. Om man tänker på vad resten av ett akvarium kostar med filter, inredning och inte minst fisk så känns det lite bortkastat om man förstör det med ett "dåligt ljus". Det jag menar är att man ska vara nöjd, känns dumt att snåla på en så pass viktig del av helheten.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #17
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Det har du rätt i, det är ingen ramp utan för inbyggnad. Jag har satt i min i en ramp för T8 rör och kör ett Grolux som komplement.

      Jag har inte köpt LED för att komma ner i kostnad totalt utan jag för att jag gillar ljuset helt enkelt. Om man tänker på vad resten av ett akvarium kostar med filter, inredning och inte minst fisk så känns det lite bortkastat om man förstör det med ett "dåligt ljus". Det jag menar är att man ska vara nöjd, känns dumt att snåla på en så pass viktig del av helheten.
      Absolut! Jag är själv väldigt intresserad av att byta framöver. Det är därför jag vill diskutera ämnet. Initialt menade "riktlinjer" att det skulle kunna bli billigare i längden med LED och det tror jag faktiskt inte. De måste ner i pris ytterligare innan dess.

      mvh

      Olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        En kombinerad LED och T5 ramp är nog det bästa man kan ha i dag tror jag. LED för massa kräm och T5 för att kompletera färgen och våglängderna för tex växter.

        Ska se om jag kan leta upp en video som visar en sådan ramp med fördelar och nackdelar. Dock till salt men är ju bara färgen som skiljer.
        Senast redigerad av affealien; 13 oktober 2014, 17:07.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #19
          Älskar det skuggspel som bildas när du har starkt ljus t.ex. MH eller LED. Visst avskräcker priserna något för ordentliga akvariespottar, men å andra sidan är inte nypriserna på större lysrörsramper särskilt låga heller.

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 335

            #20
            Ursprungligen postat av olof
            Tveksamt om man kan räkna hem i vart fall de komersiellt producerade akvarie Led ramperna på rimlig tid. Moderna lysrör (T5) och drivdon drar inte jättemycket el och elpriset är ju som bekant väldigt lågt. Rören håller också betydligt längre än ett år. 3-5 år är nog mer rimlig livslängd.

            Köpte senast en 60 cm dubbel T5 ramp för 600 kr + rör ca 350 kr + reflektorer 200 kr ger 1150 kr. Vad skulle man få ge för motsvarande LED ramp om man inte bygger den själv?

            mvh

            Olof
            Ungefär 600 svenska kronor om året mer drar en T5 ramp gentemot en ledramp med likartad belysning i akvariet.

            Sätter du i nya lysrör efter ett år syns det klar skilnad på ljuset, så några 3-5 år kan du glömma. Visst kan du säkert köra i två år men vad är vitsen med fina fiskar om de syns dåligt.

            Kommentar

            • Bruce
              Användare
              • september 2011
              • 44

              #21
              Nu vart det mycket spännande läsning här. Någon som kör med detta system till sin burk? https://www.aquariumcomputer.com/en-...tion/mitras-lx

              Kommentar

              • olof
                Användare
                • april 2002
                • 1823

                #22
                Ursprungligen postat av riktlinjer
                Ungefär 600 svenska kronor om året mer drar en T5 ramp gentemot en ledramp med likartad belysning i akvariet.

                Sätter du i nya lysrör efter ett år syns det klar skilnad på ljuset, så några 3-5 år kan du glömma. Visst kan du säkert köra i två år men vad är vitsen med fina fiskar om de syns dåligt.
                Tveksam till din beräkning 600 kr om året mer. Ta exemplet dubbel T5 ramp 2X24W =480 Wh om man har belysning 10 timmar om dagen eller säg 600 Wh med drivdon X 365 = 219 KWH per år kostnad per KWh ca 80 öre ger 175 kr per år i driftkostnad. Säg att motsvarande LED kostar 75 kr så är merkostnaden 100 kr/år.

                Största tappet på nya lysrör sker under de första veckorna efter installation. Däför är det klart att det ser mycket bättre ut när man byter rör. Visst tappar rören under livslängden en det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att byta varje år för den extra krämen. Det är också rätt stor skilnad på T5 och T8 i den frågan. T5 håller ljuset betydligt bättre.

                mvh

                Olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 335

                  #23
                  Ursprungligen postat av olof
                  Tveksam till din beräkning 600 kr om året mer. Ta exemplet dubbel T5 ramp 2X24W =480 Wh om man har belysning 10 timmar om dagen eller säg 600 Wh med drivdon X 365 = 219 KWH per år kostnad per KWh ca 80 öre ger 175 kr per år i driftkostnad. Säg att motsvarande LED kostar 75 kr så är merkostnaden 100 kr/år.

                  Största tappet på nya lysrör sker under de första veckorna efter installation. Däför är det klart att det ser mycket bättre ut när man byter rör. Visst tappar rören under livslängden en det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart att byta varje år för den extra krämen. Det är också rätt stor skilnad på T5 och T8 i den frågan. T5 håller ljuset betydligt bättre.

                  mvh

                  Olof
                  Jag är inte ett dugg tveksam om siffrornas riktighet, kollade senaste fakturan från vattenfall angående elpriset.

                  Och räknade 50W för led enligt tidigare hollänsk länk gentemot 4*50W T5 (vilket nog inte kommer lysa lika starkt ens). Tror man behöver upp på 4*80W T5 minst för ett +150cm akvarie och då blir det större skillnad.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #24
                    Ursprungligen postat av riktlinjer
                    Jag är inte ett dugg tveksam om siffrornas riktighet, kollade senaste fakturan från vattenfall angående elpriset.

                    Och räknade 50W för led enligt tidigare hollänsk länk gentemot 4*50W T5 (vilket nog inte kommer lysa lika starkt ens). Tror man behöver upp på 4*80W T5 minst för ett +150cm akvarie och då blir det större skillnad.
                    Det stämmer ungefär överrens med min beräkning fast 4 gånger mer belysning.

                    Jag slängde ut pris jämförelsen med min senast inköpta 2X24W T5 ramp för att ha något att utgå från. Exemplet kom då upp att jämföra med en 18W ramp från nämnda Hollänska länk som troligen inte ger klika mycket ljus som 2X24W rampen.

                    mvh

                    Olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • {_AquA_}
                      Användare
                      • februari 2013
                      • 1299

                      #25
                      Jag har fått mycket lägre fakturor på el sedan jag ändrade till LED lister.

                      Jag har fördelen att dimma ner ljusen också vilket inte är möjligt med lysrör.

                      Hamnat på 1500 kr i el per kvartal (för all el som används i huset) jämfört med 2000 kr som det var för någon månad sen.
                      // Nasser H

                      Följ mina projekt:

                      Tråd 1:
                      https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                      Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                      Finns mer gott på följande sida!
                      Min Zoon:
                      http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #26
                        Ursprungligen postat av riktlinjer
                        Jag är inte ett dugg tveksam om siffrornas riktighet, kollade senaste fakturan från vattenfall angående elpriset.

                        Och räknade 50W för led enligt tidigare hollänsk länk gentemot 4*50W T5 (vilket nog inte kommer lysa lika starkt ens). Tror man behöver upp på 4*80W T5 minst för ett +150cm akvarie och då blir det större skillnad.
                        Hur allt stämmer ekonomiskt kan jag inte säga för har inte räknat på det själv. Men att 50w led ersätter 4x50w T5 kan du nog glömma.
                        Hade ett projekt för ett tag sedan där jag hade 50w LED chip som jag tänkte ersätta mina 150w MH lampor med men de gav MAX hälften av ljuset så visst ger de mer ljus per watt men inte så extremt mycket mer som folk vill få det att verka.

                        Ursprungligen postat av {_AquA_}
                        Jag har fördelen att dimma ner ljusen också vilket inte är möjligt med lysrör.
                        Går utmärkt att dimma lusrör också, har med drivdonet att gör precis som till LED belysning så är det drivdonet som avgör om det går att dimma eller inte.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • fragster
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 85

                          #27
                          Vill man jämföra ljus ska man nog kolla mer på en lampas lumen än dess watt. Och jag tror folk på plantswap.se har mer koll än de flesta:

                          Kommentar

                          Arbetssätt...