Välja belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bruce
    Användare
    • september 2011
    • 44

    Välja belysning

    Jag håller på att planera ett nytt akvariebygge. Bruken ska ha måtten 220x100x70cm. Vilken är det bästa alternativet vid val av belysning? Tacksam för några synpunkter.
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Några motfrågor då.
    1. Hur stor budget har du.
    2. Tänkt köra bågon växtlighet?
    3. Kan det vara vilken ljuskälla som helst eller vill du ha LED?
    4. Ska den ligga på akvariet eller får den hänga i taket?
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • GraTis
      Användare
      • januari 2013
      • 414

      #3
      Verkar korkat/oförsvarbart att välja annat än LED för nyinstallation idag.

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        LED ger det absolut bästa ljuset och, beroende på vad du köper, grymma inställningsmöjligheter.

        Men som Affe skrev, lite mer input på förutsättningarna tack

        Kommentar

        • Bruce
          Användare
          • september 2011
          • 44

          #5
          Tack för svar. Svårt att svara på budget, det får jag fixa när jag hittar en lösning som är bra. Inga växter, bara Malawi. Har ingen erfarenhet av led, därför frågar jag. Har T5 till mina akvarium idag. Ljusrampen ska ligga uppe på burken.

          Kommentar

          • Erik Österlund
            Användare
            • januari 2005
            • 3788

            #6
            Idag kom min ramp. Här är en länk till produkten på deras egna hemsida: http://www.current-usa.com/aquarium-led-lights/satellite-freshwater-led-plus Sällan jag kännt mig så jäkla nöjd med ett köp! Fick som sagt var betala 2000 kr inklusive frakt ifrån USA. Kan ju åka på tull också och då tillkommer ca 400 kr. Den får

            Har du sett det här?

            Kommentar

            • Bruce
              Användare
              • september 2011
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av Erik Österlund
              Den var riktigt häftig, tveksamt dock att den funkar när akvariet är så djupt.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                I min burk som har måtten 200x80x70 så kör jag med LED-spottar. Jag har en större spott och två små. Svårt att se hur ljuset ser ut på bilder men jag skickar med en bild på hur ljussättningen ser ut.
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Bruce
                  Användare
                  • september 2011
                  • 44

                  #9
                  Tack Erik, det blir en häftig effekt när det blir lite "halvskugga" i burken. Jag hade nog tänkt mig en jämnare belysning och låta inredningen i karet stå för skuggorna. Har kollat runt lite efter led lampor, o de verkar vara ganska dyrt i förhållande till t5

                  Kommentar

                  • riktlinjer
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 335

                    #10
                    Ursprungligen postat av Almsteen
                    Tack Erik, det blir en häftig effekt när det blir lite "halvskugga" i burken. Jag hade nog tänkt mig en jämnare belysning och låta inredningen i karet stå för skuggorna. Har kollat runt lite efter led lampor, o de verkar vara ganska dyrt i förhållande till t5
                    Beror väl på hur man räknar, tar man endast inköpspris vinner lysröret oftast direkt.

                    Räknar du på kostnaden över tex 3 eller 4 år så kanske inte lysröret är billigast. En gång om året får du nog byta själva lysrören, samt strömförbrukninen...

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av riktlinjer
                      Beror väl på hur man räknar, tar man endast inköpspris vinner lysröret oftast direkt.

                      Räknar du på kostnaden över tex 3 eller 4 år så kanske inte lysröret är billigast. En gång om året får du nog byta själva lysrören, samt strömförbrukninen...
                      Tveksamt om man kan räkna hem i vart fall de komersiellt producerade akvarie Led ramperna på rimlig tid. Moderna lysrör (T5) och drivdon drar inte jättemycket el och elpriset är ju som bekant väldigt lågt. Rören håller också betydligt längre än ett år. 3-5 år är nog mer rimlig livslängd.

                      Köpte senast en 60 cm dubbel T5 ramp för 600 kr + rör ca 350 kr + reflektorer 200 kr ger 1150 kr. Vad skulle man få ge för motsvarande LED ramp om man inte bygger den själv?

                      mvh

                      Olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Jag har en 60 cm ramp som jag gav typ en 500-lapp mer för än vad du gav för din T5-ramp, men då fick jag med en controller också så att jag kan få sol upp/nedgång och med dimmer i fasta steg. Skippar man controllern så hamnar man ungefär på samma pris. Se här vilken ramp det gäller:

                        Fick i veckan hem min nya led belysning . jag är sjukt nöjd och kan varmt rekommendera dessa . jag har 2 st på 120cm Ena röret är med röda/vita led på 8.000 k och de andra röret med blå/vita led på 12.000 k allt styrs med fjärrkontroll med en massa funktioner I dag har jag rören i ett 720 snett bakom varandra och då räcker


                        Fördelen med T5 är ju att du har två rör vilket gör att du kan ha olika rör med olika färgtemp. Jag har ju bara vitt och blått ljus..

                        Men LED ger så mycket snyggare ljus så har man pengarna så är det inget att tveka på

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Jag har en 60 cm ramp som jag gav typ en 500-lapp mer för än vad du gav för din T5-ramp, men då fick jag med en controller också så att jag kan få sol upp/nedgång och med dimmer i fasta steg. Skippar man controllern så hamnar man ungefär på samma pris. Se här vilken ramp det gäller:

                          Fick i veckan hem min nya led belysning . jag är sjukt nöjd och kan varmt rekommendera dessa . jag har 2 st på 120cm Ena röret är med röda/vita led på 8.000 k och de andra röret med blå/vita led på 12.000 k allt styrs med fjärrkontroll med en massa funktioner I dag har jag rören i ett 720 snett bakom varandra och då räcker


                          Fördelen med T5 är ju att du har två rör vilket gör att du kan ha olika rör med olika färgtemp. Jag har ju bara vitt och blått ljus..

                          Men LED ger så mycket snyggare ljus så har man pengarna så är det inget att tveka på
                          Tack för tipset. Det är lite den typen av jämförelser jag hoppats på.

                          En detalj är ju dock att detta inte är en komplett ramp utan en ljuskälla för inbyggnad. Eller missuppfattar jag bilderna?

                          mvh

                          Olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Jag använder ännu T8 och funderar på att komplettera med LED-spots.
                            Nästa gång jag nystartar ett kar kanske det blir LED rakt igenom.

                            Men det är lurigt och intressant detta med ljus. Så många parametrar att tänka på. Vilken inredning, fiskar, placering i rummet, karets mått. Då lockar ju dimbara och programmerbara LED. Byter man inriktning kan man väl programmera om.

                            Men, något jag upptäckt med vissa T8 rör, är att de har mattats av väsentligt efter ett år, vid 8-9 timmar daglig tid.
                            MEN, ibland till sin fördel. T.ex Sylvanias Grolux tycker jag är för röda och målar hela inredningen när de är nya, beroende på vilka rör man mixar med, de går knappt att köra enbart. Men efter något år har de mattats av, särskilt i det röda och jag tycker då de är trevligare i kar med rötter t.ex. Ett nytt Grolux kan ju få en mangroverot att se rödbrun ut, eller en sten med rött att se ut som en rubin. Nu har jag ett kar med ett Philips Aquarelle och ett Grolux som är gott och väl ett år. När Aquarellen är tänd ser inte ögat det röda från Grolux, men släcker jag det märks frånvaron av det. Har jag det enbart och släcker Aquarellen, ser det avmattade Groluxröret ut som ett neutralt vitt med dragning åt rött och blått, i mina ögon. Satte i ett nytt för ett tag sedan, och det var då jag märkte detta. Aquarelleröret orkade knappt väga upp mot det. Bytte tillbaka till det äldre.

                            Kommentar

                            • olof
                              Användare
                              • april 2002
                              • 1823

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Jag har en 60 cm ramp som jag gav typ en 500-lapp mer för än vad du gav för din T5-ramp, men då fick jag med en controller också så att jag kan få sol upp/nedgång och med dimmer i fasta steg. Skippar man controllern så hamnar man ungefär på samma pris. Se här vilken ramp det gäller:

                              Fick i veckan hem min nya led belysning . jag är sjukt nöjd och kan varmt rekommendera dessa . jag har 2 st på 120cm Ena röret är med röda/vita led på 8.000 k och de andra röret med blå/vita led på 12.000 k allt styrs med fjärrkontroll med en massa funktioner I dag har jag rören i ett 720 snett bakom varandra och då räcker


                              Fördelen med T5 är ju att du har två rör vilket gör att du kan ha olika rör med olika färgtemp. Jag har ju bara vitt och blått ljus..

                              Men LED ger så mycket snyggare ljus så har man pengarna så är det inget att tveka på
                              Min ramp var också på 48 W och din på 18 W. Ger den högre effektiviteten så mycket mer ljus?

                              mvh

                              Olof
                              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...