Var får jag tag på fosforsyra för Ph-sänkning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus E
    Användare
    • augusti 2013
    • 68

    Var får jag tag på fosforsyra för Ph-sänkning?

    Jag vill sänka mitt Ph-värde till under 6 för mina Uaru amphiacanthoides . Jag har kokat svartvatten av alkottar, men även om det ger vattnet en vacker färg och säkert får fiskarna att trivas lite extra med humusämnen så ligger Ph strax under 7. Därför vill jag nu även testa med fosforsyra vid mina vattenbyten och har läst om detta i mitt tummade exemplar av Ciklidboken.

    Men var köper man fosforsyra? Apoteket verkar inte ha.
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av Rasmus E
    Jag vill sänka mitt Ph-värde till under 6 för mina Uaru amphiacanthoides . Jag har kokat svartvatten av alkottar, men även om det ger vattnet en vacker färg och säkert får fiskarna att trivas lite extra med humusämnen så ligger Ph strax under 7. Därför vill jag nu även testa med fosforsyra vid mina vattenbyten och har läst om detta i mitt tummade exemplar av Ciklidboken.

    Men var köper man fosforsyra? Apoteket verkar inte ha.
    Närmaste bygghandel av lite bättre kvalite borde kunna beställa hem de flesta tänkbara kemikalier etc till dig. Men räkna med att de bara säljer hel dunk på 25 liter eller större förpackningar.

    Kommentar

    • Rasmus E
      Användare
      • augusti 2013
      • 68

      #3
      Ursprungligen postat av riktlinjer
      Närmaste bygghandel av lite bättre kvalite borde kunna beställa hem de flesta tänkbara kemikalier etc till dig. Men räkna med att de bara säljer hel dunk på 25 liter eller större förpackningar.
      Jo, det är just det jag är rädd för. Jag visualiserar en enliters brunglasflaska med fosforsyra. En 25-litersdunk är ju minst sagt att ta i i överkant. Dessutom är nog frakten extra dyr för såpass farligt gods och man hamnar väl i något terrorregister om man beställer sånt .

      Det vore intressant om någon här på forumet hade erfarenhet av Ph-sänkning under Ph 6. Kanske funkar det med någon annan syra? Oxalsyra är väl just för att göra vattnet mjukare men inte för att sänka Ph?

      Jag har kört Waterlife Buffer 6.5 förut, men dels är jag osäker på vad det innehåller i form av mineraler och dels så vill jag ju komma lägre än så.

      Kommentar

      • JohanA
        Användare
        • februari 2014
        • 14

        #4
        Jag har läst nånstans att den typen av preparat brukar innehålla fosforsyra och att det blir nån fosfatbuffert som stabiliserar pH runt 6,5. Så du har kanske redan prövat fosforsyra.

        Kommentar

        • Bosse G
          NCS Medlem
          • november 2013
          • 235

          #5
          Det mest intressanta i det här läget är nog att få reda på varför du inte kan få ett lägre pH när du har i alkottar. Borde bli jäkligt mycket lägre. Börja med ett litet akvarium och se vad som händer där. Kan ju vara så att du har något i karet som buffrar pH´t.

          Kommentar

          • Classemann
            Användare
            • augusti 2014
            • 59

            #6
            Förr köpte jag fosforsyra i färghandeln, en liters flaska.
            Inhandla en pipett också så du kan labba fram rätt antal droppar/100 liter vatten.

            Kommentar

            • GraTis
              Användare
              • januari 2013
              • 414

              #7
              119:- för en liter http://www.ctwtools.se/butik/kemikal...ra-85-termisk/
              Borde kunna köpas på vilken färghandel som helst.

              Har du kommunalt vatten så är det säkerligen buffrat, kolla med ditt vattenverk.

              Kommentar

              • Rasmus E
                Användare
                • augusti 2013
                • 68

                #8
                Ursprungligen postat av Bosse G
                Det mest intressanta i det här läget är nog att få reda på varför du inte kan få ett lägre pH när du har i alkottar. Borde bli jäkligt mycket lägre. Börja med ett litet akvarium och se vad som händer där. Kan ju vara så att du har något i karet som buffrar pH´t.
                Jag ska prova först att låta kottarna stå någon vecka i vatten innan jag använder det, få se om det hjälper. Jag har Julas blästringssand som substrat, men det borde väl inte påverka Ph så mycket?

                Vi får se hur det utvecklar sig.

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Effekten av t.ex fosforsyra är kort Men vill du testa så har jag. Skall du ha pH sänkare som också är trigger så finns det typ Aqua humin Vill man ha jobbet så gör man de själv. Har sedan ingen aning om vad Julas sand innehåller.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...