Projekt: Trädgårdsdamm med bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    #31
    Ursprungligen postat av Mony
    Häftigt Ola!

    Men jag undrar hur tusan får du upp firrarna på hösten när du har en stor damm att jaga dem i?
    Jag tömmer den helt enkelt varje höst. Ganska bökigt men pumpen är kraftig (16000 l/h) så det går på en halv dag. Alla firrar samlas i djuphålan och blir då enkla att samla upp. Jag kan inte ha firrar under ca 1dm då jag inte tror att jag kan få tag på dem med denna metod.
    Jag la förresten ut en film ifjol som kanske någon har sett.

    På filmen kan man se (förutom koi och guldfisk): Australoheros cf. facetus, Australoheros "Red Cuaro", Nandopsis tetracanthus, Leporinus obtusidens (den stor...

    Kommentar

    • Mony
      Användare
      • december 2013
      • 187

      #32
      Oh, vilken härlig film! Jag hade ingen aning om att man kunde ha ciklider och koi tillsammans! Funderar på att stoppa i min jättemal - Glyptoperichthysgibbiceps. Tror ni det hade fungerat? Givetvis får den komma upp på vintern. Är det en Yamabuki som simmar och lyser gult där på slutet? Den var urläcker!

      Hur går planerna på dammen, DaRe?

      Kommentar

      • Mony
        Användare
        • december 2013
        • 187

        #33
        Här är mitt favorit youtube film om hur man bygger en damm. Jag gjorde kanterna på samma sätt. Kan verkligen rekomendera detta sättet. Min andra damm gjorde jag något liknande, men hyllan var för liten och stenarna låg lösa. Detta resulterade att flera stenar trillade ner i dammen och jord rann ner när man vattnade.

        Ca 20 minuter in i filmen kommer kant-konstruktionen. Tänk på att duken sticker lodrät upp bakom stenkanten så att jord-vatten inte rinner ner när du vattnar.

        Click 'SHOW MORE' for full video description, links and time stamps.Aquamax Eco 8000 Pump: http://geni.us/2kMqFiltoclear 30000 Filter: http://geni.us/41K9How...

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #34
          Vilken rolig tråd! Att koi kan vara ute året om vet jag, hur är det med störar? Klarar de också av vintern? För om jag någon gång ska ha damm så ska det i störar också.

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #35
            Störar blir väldigt stora! Och ja, vad jag vet så går de ute året om precis som koi.

            Kommentar

            • Mony
              Användare
              • december 2013
              • 187

              #36
              Ursprungligen postat av Ola.L
              Fin damm du har mony. Är det vanlig betong du murat upp stenarna med vid sump delen?
              Det måste spruckit när vattnet fryser väl?
              Jag har använt fin cement A. Stenarna vid sumpen har inte spruckit under vintern. Däremot har den spruckit vid muren, men jag tror jag har använt för lite murbruk så vatten har trängt in bakifrån rabatten och sprängt sönder.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #37
                Ursprungligen postat av Mony
                Störar blir väldigt stora! Och ja, vad jag vet så går de ute året om precis som koi.
                Då får det bli en stor damm helt enkelt

                Kommentar

                • Ola.L
                  Användare
                  • juli 2007
                  • 64

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mony
                  Oh, vilken härlig film! Jag hade ingen aning om att man kunde ha ciklider och koi tillsammans! Funderar på att stoppa i min jättemal - Glyptoperichthysgibbiceps. Tror ni det hade fungerat? Givetvis får den komma upp på vintern. Är det en Yamabuki som simmar och lyser gult där på slutet? Den var urläcker!

                  Hur går planerna på dammen, DaRe?

                  En gibbiceps som har funnit längre i hemmet och blivit stor hade nog inte jag vågat chansa med faktiskt. Har för mig att dom trivs rätt varmt för matsmältningen ska fungera.
                  Finns en hel del Ciklider som kommer från subtropiska delar. Dom klarar det perfekt hela sommaren du bor i Lund va? Långt i söder som mig. Perfekt för Ciklider i dammen


                  Ska kolla på filmen från youtube hur man anlägger en damm.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Vilka fåglar ska man akta sig för och hur stora fiskar tar de? Jag har för tillfället en liten "markbalja" i betong på 245 liter i trädgården med filtrering och cirkulation. Måtten är 2x0,35x0,35 [m].

                    Där går nu 4 G. balzani från Paraguay, på 5cm vardera.
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • december 2005
                      • 1295

                      #40
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Vilka fåglar ska man akta sig för och hur stora fiskar tar de? Jag har för tillfället en liten "markbalja" i betong på 245 liter i trädgården med filtrering och cirkulation. Måtten är 2x0,35x0,35 [m].

                      Där går nu 4 G. balzani från Paraguay, på 5cm vardera.
                      Vilka djur/fåglar som kan ställa till problem varierar hur man bor, tätort, ytterområde, landet, mm.

                      Egen erfarenhet: Bor i tätort med hus ganska tätt inpå (normalt boende) . Ur min första damm var det katter som plockade Guldfisk ibland...
                      Den nya dammen byggdes med tanke att försvåra för katter och har inte förlorat någon Koi än...Se bild på dammen tidigare i denna tråd.

                      Fåglar är inget problem i mitt fall trots att det ibland flyger Fiskmåsar och spanar i trädgårdarna...Skator har jag ofta som badar i min damm.

                      En bekant som bor i ett ytterområde fick besök av en Fiskgjuse som tog den största av hans Koiar ur dammen...Även Häger kan förekomma.

                      Ett problem man ska tänka på är om det finns mycket Rådjur eller Älg som går över trädgården..Risken finns att de trampar i dammen så att duken går sönder...


                      I ditt fall David så är det nog katter som är största hotet om de kan ligga vid kanten och fånga en fisk som går i ytan..


                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Tack Göran!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #42
                          Dammen verkar bli 3x4 meter men inte kvadratisk utan njurformad. Sedan tillkommer en bäck på tre meter och 60 cm bred. Starten av bäcken får en djuphåla på 500 liter som vattnet pumpas till och flödar över i bäcken. Det är redan naturlig lutning på tomten med höjdskillnad på 80cm.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #43
                            Är det dumt att ha buskar med grenar som hänger över vattenytan?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • {_AquA_}
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 1299

                              #44
                              hur ser busken ut? kan bli skydd mot fåglar, men kan täcka solljuset och ge lägre temp.. beror på hur pass mkt det täcker

                              hur ser busken ut? kan bli skydd mot fåglar, men kan täcka solljuset och ge lägre temp.. beror på hur pass mkt det täcker
                              // Nasser H

                              Följ mina projekt:

                              Tråd 1:
                              https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                              Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                              Finns mer gott på följande sida!
                              Min Zoon:
                              http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                #45
                                Busken är den på första inlägget som blommar vitt. 1,5-2m i diameter.

                                Muren på den bilden är en meter hög och tre meter lång på kortsidan.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...