Projekt: Trädgårdsdamm med bäck

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #16
    Varför ha koi? är inte det bara förväxta guldfiskar?

    Jag har gjort en liten damm av en upp och nervänd gatubelysnings lamskärm som blåst mer i stormarna. I den bor 6 st praktbarber. Det finns massor av spännande akvariefiskar som går att ha i damm sommartid och som sen är kul att ha i akvariet på vintern.

    Mvh

    Olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Ola.L
      Användare
      • juli 2007
      • 64

      #17
      Håller med dig Olof. Finns många vanliga akvariefirrar som klarar av det galant.
      Skulle funnits en lista med Ciklider som klarar lite lägre temp.

      Håller med dig Olof. Finns många vanliga akvariefirrar som klarar av det galant.
      Skulle funnits en lista med Ciklider som klarar lite lägre temp.

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Ursprungligen postat av Ola.L
        Skulle funnits en lista med Ciklider som klarar lite lägre temp.
        JFDI

        Översättning:
        Toppenide, låt oss göra det!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • december 2005
          • 1295

          #19
          Håller på att fundera på att starta en damm, inget är klart och jag behöver läsa på ordentligt innan. Främst undrar jag över vilket årligt/månatligt arbete jag borde förvänta mig. Den skulle ligga i halvsoligt till soligt läge. / DaRe

          Skojigt David sådana projekt gillar jag.

          Min erfarenhet från dammar börjar -94 då jag byggde den första på 2000 L och med Guldfisk....Anv då en dammfolie på 0,5 mm med åldersgaranti 10 år..Den dammen sprack duken på -06 (efter 12 år) en sommar då det var förskräckligt varmt.

          Grävde då en ny damm i den befintliga hålan och gjorde den lite större och djupare för nu ville jag ha Koi karp (aldrig mera Guldfisk)

          Måtten är ca 3,5 m x 2,5 m innermått på stenkanten (se bild) djupet är 140 cm. Har grävt så branta kanter som möjligt.

          Vattenmängden är 4.000 L (läste av vattenmätare vid påfyllning)

          Dammduken blev nu 1mm Dunlopmatta med 40 års garanti..

          Bäcken är 2 m lång.

          Har skapat olika hyllor och platåer i dammen....I bak kant en hylla där det finns en rad med torvblock som ligger i vattnet och skapar en växtzon. Har planterat direkt i torvblocken.
          Framför detta en något djupare nivå på ca 45 cm, där krukor med kaveldun är placerade.
          En nivå där 2 stora krukor med näckrosor står på 65 cm till höger i bild.
          Vid bäckens utlopp är det en nivå på 40 cm.
          Mitt i dammen finns en stor långsmal djuphåla på 1.000 L.

          Varför dessa olika nivå hyllor

          För det första så ska växter planteras i krukor och inget bottenmtrl på gummiduken då den ska hållas så ren som möjligt för att undvika framtida problem med igenväxtning..

          Näckrosornas krukor kan jag nå och lyfta upp vid behov på denna nivå.

          Fiskarna samlas alltid vid bäckutloppet på den nivån vid matning.

          Mina 2 olika pumpar står placerade på 45 cm nivån....Har upptäckt att den stora pumpen som driver bäcken och filtret som tidigare låg på djupet 140 cm då pumpade runt bottenslammet som hamnar i djuphålan...Fick betydligt klarare sikt genom att lägga den på 45 cm djupet.

          Aldrig mera Guldfisk sa jag inledningsvis, detta pga att de ynglar av sig så fruktansvärt och Koien är mycket mera sällskaplig (går att handmata) och är mycket mera social av sig, samt biffigare att uppleva...Jag började med 5 st i storleken 10 - 15 cm som nu har växt till sig till ca 30 cm och rejält kraftiga, antalet är nu 13 st.....De har även ynglat av sig i lite mera lagom tappning..Har bara förlorat 1 st under dessa år med Koi.

          Genom att ha ett rejält djup (140 cm) så behöver jag inte ta in fisken över vintern......De har överlevt minst 50 cm istjocklek och 1 m snö..
          Det som är superviktigt vid vinterförvaring är att lyckas hålla ett lufthål öppet så att ev sumpgas kan ventileras ut..Vilket lätt ordnas med en stor syrepump och ett frigolit lock.

          På din fråga ang det arbete som krävs så är det i mitt fall minimalt beroende på hur jag byggt upp dammen.

          Först så har jag ett stort filter för 15.000 L som rengörs med backspolning och som har UV-ljus. Detta backspolas några ggr per säsong.

          Inför varje ny säsong på våren byter jag 1/3 av vattnet och passar då på att med en stor tät håv med långt skaft skrapa den stora bottenhålan där allt skräp samlas (slam, växtdelar, löv mm)

          Annars är den dagliga rutinen att fiskarna ska ha lite mat...

          Med andra ord inte speciellt betungade arbete att sköta en damm som är ordentligt genomtänkt och planerad.

          En av de svåraste detaljerna att lösa på ett snyggt sätt är övergången mellan vatten och gräs...Jag har provat flera varianter men fastnat för lösningen på bilden.


          Om du är intresserad av lite olika tekniska lösningar som fungerar bra för migså kan jag fota dem ifall du vill.

          Många tips kan läsa dig till genom att skaffa dig katalogen från Pondteam www.pondteam.com De är nog störst på damm produkter i Norden.

          Lycka till i dina planeringar David

          VIKTIGT

          Något som man måste tänka på med vatten i trädgården är säkerheten för små barn (egna, barnbarn eller grannens ) så det inte inträffar olyckor.

          Jag låter exempelvis mina barnbarn aldrig gå ut själva i trädgården än och ska vi mata fiskarna så får de inte sitta på stenkanten.
          När de var något mindre spände jag upp ett färgat rep runt dammen så de såg det när de sprang runt.


          Mvh Göran
          Bifogade filer
          Senast redigerad av Göran Å; 05 juni 2014, 19:36.
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • Ola.L
            Användare
            • juli 2007
            • 64

            #20
            DaRe, ja. Hoppas folk kan fylla på allt eftersom

            Vet att en del channor klarar det perfekt.
            Sen nämnde ni nån jordätare också

            Göran, riktigt bra svar, hade samma frågor men 140cm djup borde inte krävas längst i söder väl? Jag hade tänkt mig 1meter.

            DaRe, ja. Hoppas folk kan fylla på allt eftersom

            Vet att en del channor klarar det perfekt.
            Sen nämnde ni nån jordätare också

            Göran, riktigt bra svar, hade samma frågor men 140cm djup borde inte krävas längst i söder väl? Jag hade tänkt mig 1meter.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Toppensvar. Jag måste pausa funderingarna lite på grund av för lite tid. Och det finns mycket att läsa på.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #22
                Ursprungligen postat av Ola.L
                DaRe, ja. Hoppas folk kan fylla på allt eftersom

                Vet att en del channor klarar det perfekt.
                Sen nämnde ni nån jordätare också

                Göran, riktigt bra svar, hade samma frågor men 140cm djup borde inte krävas längst i söder väl? Jag hade tänkt mig 1meter.
                Hur djup du vill ha beror på vad för fisk du ska ha och hur många liter du har tänkt dig....Eftersom du bor i söder så tycker jag du lyssnar med någon i din närhet hur djupt de grävt till den sorts fisk du vill ha.

                Min damm är inte stor till ytan då jag har begränsade utrymmen för att få en harmoni i trädgården...Så när min första damm sprack (den var på 2000 L) grävde jag bara lite djupare och med brantare kanter på två sidor, samt breddade samma två sidor lite granna...Detta gjorde att vattenvolymen fördubblades vilket är bra för vattenkvaliteten.

                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  #23
                  Ursprungligen postat av DaRe
                  Toppensvar. Jag måste pausa funderingarna lite på grund av för lite tid. Och det finns mycket att läsa på.
                  Tycker du gör helt rätt som avvaktar om du har tidsbrist..

                  Planering är A & O för ett lyckat resultat.

                  Om du är den händiga typen som har tänkt att handgräva så är det bra att träna upp ryggen under tiden för det kan vara lite slitet att flytta jordmassor som du för övrigt ska spara om du ska ha en bäck för att få nivåskillnader för bra fall i bäcken.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • Ola.L
                    Användare
                    • juli 2007
                    • 64

                    #24
                    Har lite samma föutsättningar som dig. Kanske 2x3 meter som Max. Tänkte gräva så första delen är 30cm djup, andra 50cm och sen djuphålan på minst 1meter

                    Kommentar

                    • Mony
                      Användare
                      • december 2013
                      • 187

                      #25
                      Dax att gå med i nytt forum kanske? http://koigalen.se/

                      Jag har byggt mina tre dammar helt själv. Du kan följa hela processen här: http://mony71.blogspot.se/search/lab...g%C3%A5rdsdamm

                      Det började med denna dammen som var en balja med litet vattenfall:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: image-upload-163-736221.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,2 KB
ID: 690924

                      Bara tre år senare ser den ut som nedan:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image--328245362.jpg
Visningar: 1
Storlek: 158,4 KB
ID: 690923

                      Summering:
                      1. Gör så stor och djup du bara orkar!
                      2. Köp så stort filter du har råd med på en gång
                      3. Gräv i nivå/hyllor

                      Jag har använt dammduk och den sista (?) dammen är på ca 8000 liter och runt 1.20 djup i djuphålan. Grävt har jag gjort själv med spade! Bra träning och skonsamt för befintliga växter. (Det var inte så jobbigt nu när man tänker efter. Lite gräv och lite vila. Fixade allt på ca 2 veckor)

                      Klicka på bilden för större version

Namn: d-003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,0 KB
ID: 690925

                      Mina fiskar består av fem koi:ar och fyra slöjstjärtar. De är ute året om. På vintern är kravet att det måste vara hål i isen så sumpgaserna kommer ut. Många på koigalen tar in sina fiskar och har de i stora kar om 1-2 kubik. Under säljes brukar det komma begagnade som man kan köpa. Dock måste man ha en plats i källare/garage.

                      En del på koigalen har byggt en liten mur runt om, kanske 40 cm ovanför marken. Fördelen är att man kan sitta på muren och på så sätt komma närmare fiskarna, det blir en skyddsmur för småbarn samt du ökar vattenmängden utan att behöva använda mera yta.
                      Kolla in detta bygget: http://koigalen.se/viewtopic.php?f=7&t=43

                      Ska du ha Koi så rekommenderar de ett bottenavlopp. Detta kräver dock mera grävning och rör. Jag tänkte mycket på det när jag gjorde nuvarnade damm, men tillslut skippade jag det. Nackdelen utan bottenavlopp blir mer skit och att man måste gräva upp "gojan" (vissna löv och dyl) en gång på våren. Jag tyckte faktiskt inte det var så jobbigt. Men det kräver höga gummistövlar, för vattnet är iskallt (om du inte vill flytta fiskar och tömma hela dammen)

                      De säger också att bottenfilter ger renare vatten, men mitt vatten blir superklart när algblomningen på våren har avtagit.

                      Som pump kör jag Bioclear 25000. Fördelen med den är att den är superlätt att rengöra med backspolning, grävt ner den i jorden brevid vattenfallet så den knappt syns och flyttbar på vintern. Dessutom ganska billigt för komplett system inkl UV. (runt 5000 kr med pump)

                      Har du större damm rekommenderas Powerbead eller hemmabygge. För tekniskt för mig, kräver eget pumphus eller nånstans att gömma filtret, massar rör, separat UV och mer komplicerad rengörning. Dessutom det är ganska mycket dyrare än Bioclear.

                      Ska du gräva själv så gräv många platåer på olika höjder. Gör de breda så stenar och fötter kan stå. Tänk på att duken "rundar av" plattåerna och de blir ganska mycket mindre. Gräv plattåerna snett inåt mot kanten så växter och stenar rullar inåt istället för utåt.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: blogger-image--1688092337.jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,5 KB
ID: 690926

                      Budgeten för senaste dammen var 10 000kr och det höll jag mig inom. Det var dammduk, pump, filter, slangar, kopplingar, fincement för muren, dammlera, näckrosor, växtkorgar, undervattensbelysning och en 300W doppvärmare med frigolit till vintern för att hålla hål i isen.

                      Kommentar

                      • Mony
                        Användare
                        • december 2013
                        • 187

                        #26
                        Vill tillägga en sak om säkerhet. Norge har väldigt strikta regler om trädgårdsammar medan Sverige bara har rekommendationer (finns ingen lag än)

                        Min syster i Olso har dock gjort en ganska smart lösning. De har lagt armeringsmatta ca 30 cm under vattenytan som skyddsnät. Syns ganska lite och skyddar mot telingar som vill gå på upptäcksfärd.

                        Vill tillägga en sak om säkerhet. Norge har väldigt strikta regler om trädgårdsammar medan Sverige bara har rekommendationer (finns ingen lag än)

                        Min syster i Olso har dock gjort en ganska smart lösning. De har lagt armeringsmatta ca 30 cm under vattenytan som skyddsnät. Syns ganska lite och skyddar mot telingar som vill gå på upptäcksfärd.

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #27
                          Grymt inspirerande. Jag har skaffat konto på koigalen men det är inte gokänt än av admins.

                          Grymt inspirerande. Jag har skaffat konto på koigalen men det är inte gokänt än av admins.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Ola Sjödin
                            Användare
                            • augusti 2003
                            • 514

                            #28
                            Intressant tråd. Jag har hållit på några år med akvariefisk i damm och har testat en del olika arter. Nu simmar det en grupp Australoheros facetus , fläckiga sebraciklider, guldfiskar och en gigantisk (30cm) tetra (Leporinus obtusidens) i dammen. Enligt mina erfarenheter är den första tiden kritisk när det gäller anpassning till utelivet. Vattnet måste inledningsvis vara varmt men när firrarna väl har kommit ut så klarar de förvånansvärt låga temperaturer. Utan att veta så skulle det kunna bero på bakteriefloran i matspjälkningssystemet. Vattnet bör vara nästan 20 grader vid isläppandet och hålla sig där ett par dagar. På hösten klarar de då lätt betydligt lägre temp. Mina firrar har varit utomhus ca 15 veckor per år.
                            Tidigare har jag lyckats bra med: Odessabarber (några blev kvar ute av misstag och klarade till och med den norrbottniska vintern), svärdbärare, Gymnogeophagus labiatus , kardinalfiskar, Xenotoca eiseni (ungfödare), Nandopsis tetracanthus, Crenicichla lepidota (sydlig variant), Hypostomus sp. från Uruguay och guldbarber.

                            Jag skulle aldrig prova fisk som lever i stabila varma miljöer. Ex fisk från Malawi, Tanganyika eller amazonas.

                            Kommentar

                            • Mony
                              Användare
                              • december 2013
                              • 187

                              #29
                              Häftigt Ola!

                              Men jag undrar hur tusan får du upp firrarna på hösten när du har en stor damm att jaga dem i?

                              Kommentar

                              • Ola.L
                                Användare
                                • juli 2007
                                • 64

                                #30
                                Fin damm du har mony. Är det vanlig betong du murat upp stenarna med vid sump delen?
                                Det måste spruckit när vattnet fryser väl?

                                Fin damm du har mony. Är det vanlig betong du murat upp stenarna med vid sump delen?
                                Det måste spruckit när vattnet fryser väl?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...