Hjälp mig komma igång med ciklider :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #16
    Ursprungligen postat av Koneko
    Vad menas med 2+2? 2 hanar och 2 honor eller?
    japp
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Vad tror du om en art Apistogramma (2+2), Pterophyllum 5-6st.
      Sedan en Guianacara kanske eller Biotodoma? Eller varför inte den vackra nyckelhålscikliden, Cleithracara maronii ?
      Eller varför inte den spännande Geophagus harreri :


      Kolla bilderna i artregistret
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #18
        Discus?
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #19
          Akvariet är på 240 liter, geophagus kräver lite mer, ..? Guianacaror är hemskt trevliga , gräver mycket, som är underhållande. De är inte aggressiva under leken mot andra fiskar, men behöver mycket rötter och gömmor. Scalare är vackra, apistogramma också, det kan bli mycket trevligt akvarium enl. DaRes recept.
          Satsa på inredningen först, rötter, stena o växter. Om du köper unga ciklider kan du köpa de både samtidigt eller en sort i taget, bara du inte matar för mycket.
          De flesta ciklider behöver grottor/rötter att kunna gömma sig och känna sig trygga.
          Bakteriekultur till akvarium är bäst den naturliga- några nävar med akvariesand och innehållet i filter från ett inkört kar. De medel på flaska är sämre varianter.

          Kommentar

          • Koneko
            Användare
            • maj 2014
            • 14

            #20
            Ni gör det inte lättare för mig tyvärr! Ni är alldeles för duktiga på att ge tips på firrar att jag nu varken vet ut eller in på vad jag ska välja, vill ju ha allihop

            Har bestämt mig nu för att det blir ett 300 liters kar istället iaf och sen har jag bestämt mig för att inte bestämma mig alls förrän jag fått se fiskarna live i en välsorterad butik. Förhoppningen är att jag fastnar för några sorter då och sen kan bestämma mig för vilken sjö/region jag vill ha och därefter inreda mitt kar! När jag väl bestämt så långt så kommer jag förmodligen ha tusen frågor till så då får ni gärna guida mig vidare

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #21
              Låter klokt!
              Här kommer en film- skaffa ciklider! Att se de vuxna och yngel tillsammans är fascinerande.
              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

              Senast redigerad av ewa; 15 maj 2014, 01:09.

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #22
                Just Geophagus harreri tror jag skulle fungera i ett 240. Annars ännu bättre med andra ännu mindre arter i släktet, men de är ovanligare.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • ewa
                  NCS Medlem
                  • mars 2013
                  • 457

                  #23
                  YES, äntligen en som vet!!!! Vilka arter av geophagus är minst?
                  Gymnogeophagus Balsani (och några av hans släktingar) vet jag, men just geophagus o satanoperca? Den få vara ovanlig, men inte platskrävande.
                  Satanoperca leucosticta Mouth BroodingMale holding fry that have been free swimming for 10 days
                  Senast redigerad av ewa; 15 maj 2014, 12:53.

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #24
                    Om du kollar på bilden som jag klippt ihop under släktesbeskrivningen:


                    så ser du storleksskillnad.

                    Annars kan du titta på den mycket vackra:
                    Geophagus sp. "orange head tapajós"
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • ewa
                      NCS Medlem
                      • mars 2013
                      • 457

                      #25
                      Tack DaRe, det har jag tittat på, kollade på Youtube Geophagus argyrostictus , den liknar mina guianacaror, i uttryck och sätt.
                      Lite tidskrävande att gå igenom i artregister och kolla på youtube, men det ska jag.
                      Vet du någon mindre som är munruvande? Det minsta du vet.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #26
                        Apistogramma barlowi
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • ewa
                          NCS Medlem
                          • mars 2013
                          • 457

                          #27
                          jag menade av geophagus släkte.
                          (chokladgurami o egyptisk munruvare är också små o munruvare)
                          Jag har sett ett par Apistogramma barlowi med yngel på Södermalms, hanen var häftig med sin stora mun.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #28
                            orange head är nog den jag skulle säga då, lite osäker på de andra just på skrivande fot.

                            Orange head är larvofil munruvare.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Uffe Lindström
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 285

                              #29
                              Ursprungligen postat av ewa
                              Tack DaRe, det har jag tittat på, kollade på Youtube Geophagus argyrostictus , den liknar mina guianacaror, i uttryck och sätt.
                              Lite tidskrävande att gå igenom i artregister och kolla på youtube, men det ska jag.
                              Vet du någon mindre som är munruvande? Det minsta du vet.

                              Bujurquina arter och Tahuantinsuyoa är ganska små och också larvofila munruvare.
                              www.youtube.com/user/Uffelimpan

                              Kommentar

                              • Crenicichla
                                Användare
                                • november 2006
                                • 1055

                                #30
                                Ursprungligen postat av ewa
                                YES, äntligen en som vet!!!! Vilka arter av geophagus är minst?
                                Gymnogeophagus Balsani (och några av hans släktingar) vet jag, men just geophagus o satanoperca? Den få vara ovanlig, men inte platskrävande.
                                https://www.youtube.com/watch?v=_vYJ36PC7Do


                                Geophagus taeniopareius och Geophagus sp. Pindare skall tilhöra de mindre om jag mins rätt.
                                MVH

                                Kristofer

                                Kommentar

                                Arbetssätt...