Clas Ohlsons Kolfilter vid Vattenbyte.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    #31
    Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)



    Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)

    http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cbX_pdf/cb201004_11.pdf

    Kommentar

    • tktf
      Användare
      • juni 2013
      • 6

      #32
      Hej!
      Har under pågående värmebölja bytt mer vatten än det vanliga veckobytena. Helt klart finns det nån skit (kloramin) i kranvattnet (Alelyckan) som påverkar mina Malawisar negativt.
      Ökad gälfrekvens, ökat kliande och lite lojare än vanligt.
      Kommer införskaffa kolfilter till nästa VB och kommer med nytt uttalande om effekten på detta

      Kommentar

      • tktf
        Användare
        • juni 2013
        • 6

        #33
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)



        Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)

        http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...b201004_11.pdf
        Hej!
        Tror du effekten ökar om man fyller på med lågt tryck? Mvh Thomas

        Kommentar

        • bossep
          Användare
          • januari 2013
          • 2352

          #34
          Ursprungligen postat av tktf
          Hej!
          Tror du effekten ökar om man fyller på med lågt tryck? Mvh Thomas
          Trycket spelar ingen roll det är flödet som räknas (l/tim). Ju längre uppehållstid du har i filtret ju renare blir det.
          Webmaster för Ciklid.org.
          Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

          Kommentar

          • bossep
            Användare
            • januari 2013
            • 2352

            #35
            Ursprungligen postat av tktf
            Hej!
            Har under pågående värmebölja bytt mer vatten än det vanliga veckobytena. Helt klart finns det nån skit (kloramin) i kranvattnet (Alelyckan) som påverkar mina Malawisar negativt.
            Ökad gälfrekvens, ökat kliande och lite lojare än vanligt.
            Kommer införskaffa kolfilter till nästa VB och kommer med nytt uttalande om effekten på detta
            Om det bara är klor/kloramin kan du använda askorbinsyra (C-vitamin). Men då får du köra med hinkar och inte slang.
            En knivsudd eller motsvarande bit brustablett räcker gott per hink. Men i långa loppet är det bättre med kolfilter.
            Webmaster för Ciklid.org.
            Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

            Kommentar

            • bossep
              Användare
              • januari 2013
              • 2352

              #36
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)



              Jag kör vidare med goda erfarenheter sen flera år ( hoppas någon läste artikeln i CB och blev inspirerad.........)

              http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...b201004_11.pdf
              Kanonbra artikel och bra tips. En variant är att köra 2 seriekopplade filter och typ murbruksbalja eller IKEA back i stället för hink.
              Har man egen brunn kan det vara smart att köra ett garnfilter först som tar bort det grövsta innan kolet. Då räcker patronerna längre.
              Webmaster för Ciklid.org.
              Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

              Kommentar

              • tktf
                Användare
                • juni 2013
                • 6

                #37
                Ursprungligen postat av bossep
                Trycket spelar ingen roll det är flödet som räknas (l/tim). Ju längre uppehållstid du har i filtret ju renare blir det.
                Tror du missförstod mig. Tryck/Flöde =
                Undrade om jag sätter kranen på lågt tryck borde ju tiden för vattnet i kolet att bli längre och därmed ökad absorbtion av skadliga ämnen?
                Tror vi är rätt så överens

                Kommentar

                • tktf
                  Användare
                  • juni 2013
                  • 6

                  #38
                  Ursprungligen postat av tktf
                  Hej!
                  Har under pågående värmebölja bytt mer vatten än det vanliga veckobytena. Helt klart finns det nån skit (kloramin) i kranvattnet (Alelyckan) som påverkar mina Malawisar negativt.
                  Ökad gälfrekvens, ökat kliande och lite lojare än vanligt.
                  Kommer införskaffa kolfilter till nästa VB och kommer med nytt uttalande om effekten på detta
                  Under tiden till nästa VB satte jag i ett kolfilter i akvariet. 5 timmar senare inga symtom på fiskarna

                  Kommentar

                  • bossep
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 2352

                    #39
                    Ursprungligen postat av tktf
                    Tror du missförstod mig. Tryck/Flöde =
                    Undrade om jag sätter kranen på lågt tryck borde ju tiden för vattnet i kolet att bli längre och därmed ökad absorbtion av skadliga ämnen?
                    Tror vi är rätt så överens
                    Nej jag missförstod dig inte
                    Sätt tummen för slangen med kranen bara lite öppen skall du se att trycket ökar och du blir blöt (gjorde det i går när jag skulle byta burk lite snabbt och blev distraherad).
                    Webmaster för Ciklid.org.
                    Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                    Kommentar

                    • bossep
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 2352

                      #40
                      Ursprungligen postat av tktf
                      Under tiden till nästa VB satte jag i ett kolfilter i akvariet. 5 timmar senare inga symtom på fiskarna
                      Låter bra.
                      Webmaster för Ciklid.org.
                      Underverk fixas med det samma. Mirakel tar något längre tid.

                      Kommentar

                      • Boko
                        Användare
                        • november 2009
                        • 50

                        #41
                        Jag började med kolfilter (julas variant) för två år sen. Gjorde då ett test och hällde upp två glas med vatten ena med kolfiltrerat och andra med ofiltrerat. Det filtrerade vattnet var klarare och smakade mindre, så nog funkar det allt!

                        Problemet är nu att jag har slut på filterpatroner, finns de patroner som funkar för Jula någon annanstans? Skulle gärna slippa köpa ett helt nytt filterhus från Clas Ohlson

                        Kommentar

                        • GraTis
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 414

                          #42
                          Vad är det som säger att fiskarna föredrar det vattnet som är färglöst o smaklöst?

                          Varför handlar du inte från Jula där du köpte filtret?

                          Kommentar

                          • Boko
                            Användare
                            • november 2009
                            • 50

                            #43
                            Ursprungligen postat av GraTis
                            Vad är det som säger att fiskarna föredrar det vattnet som är färglöst o smaklöst?

                            Varför handlar du inte från Jula där du köpte filtret?
                            För att filtret utgått ur sortimentet som någon skrev i tråden tidigare. Jag sa aldrig att fiskarna föredrar det ena eller det andra, men däremot att mitt kolfilter bevisligen renar vattnet.

                            Men min erfarenhet är att känsliga fiskar såsom Scalare och Diskus har reagerat mycket positivt på införande av kolfilter i vattenbytesrutinen. MEN kolfiltret hjälpte inte mig i januari när jag gjort ett 50% vattenbyte, vattenverket hade gjort något som fick mina diskus att lägga sig på sidan och flämta efter luft. Dom klara sig men det var på håret ett tag.

                            Kommentar

                            • GraTis
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 414

                              #44
                              Ursprungligen postat av Boko
                              För att filtret utgått ur sortimentet som någon skrev i tråden tidigare. Jag sa aldrig att fiskarna föredrar det ena eller det andra, men däremot att mitt kolfilter bevisligen renar vattnet.

                              Men min erfarenhet är att känsliga fiskar såsom Scalare och Diskus har reagerat mycket positivt på införande av kolfilter i vattenbytesrutinen. MEN kolfiltret hjälpte inte mig i januari när jag gjort ett 50% vattenbyte, vattenverket hade gjort något som fick mina diskus att lägga sig på sidan och flämta efter luft. Dom klara sig men det var på håret ett tag.
                              Köper man billighetsprylar från lågprisföretag som Jula får man vara beredd på att saker utgår och man får handla helt nytt ibland.

                              Kommentar

                              • micke_88
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 29

                                #45
                                Jula har åter kolfiltret i sortimentet. Jag har själv deras filter och det har funkat bra för mig.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...